- Ljud påverkar oss redan i fosterstadiet.
Vi har ett mycket kroppsligt förhållande till ljud.
Orden är Torbjörn Stockfelts. Han vill uppmärksamma ljudets
betydelse för staden som kreativ kraftkälla.
TORBJÖRN STOCKFELT
är professor i pedagogics and humanics vid Springfield College i USA.
På äldre dar har han också blivit göteborgare. Han
menar att ljudet troligen är det första sinne vi tillägnar
oss. Det sker redan i fosterstadiet.
Inlärandet börjar lika
tidigt. Modeuttrycket "livslångt lärande" ställer
sig Torbjörn Stockfelt definitivt bakom. Vi slutar inte lära oss
förrän på den yttersta dagen. För det växande
fostret blir därför konsekvensen att dess självuppfattning
till största delen formas i en ljudbild.
- Därför är det viktigt att tänka på ljudsituation
för det ofödda barnet. Det är viktigt med upprepade ljud
för inlärning och igenkännande.
LJUD BLIR INTERNALISERAD i den mänskliga kroppen redan före
födseln. Efter födelsen blir ljud en nödvändig existensiell
resurs. Som "bevis" anför Torbjörn Stockfelt att det
ofta upplevs som svårare att bli döv än blind. Vi använder
ljud till stor del omdevetet för att orientera oss i rummet. Helt tysta
miljöer upplevs som obehagliga. Men de är lyckligtvis sällsynta.
- Hörandet är en tolkningsprocess. Därför är ljudmätningar
ofta trubbiga instrument för att kunna bedöma hur vi upplever
ljud. Vi tolkar in ljud som saknas och fyller ut med det som borde finnas
där.
MONOTONA LJUD GER INGET UTRYMME för tolkningar och de kan skapa
spänningar i kroppen. Vem har inte upplevt lättnaden när
en centralfläkt i ett hus stängs av. Men det finns enligt Torbjörn
Stockfelt subjektiva faktorer som avgör vilka effekter vissa ljud får
på den enskilde individen. Man väljer att lyssna på vissa
ljud, medan andra sorteras bort.
- Vi är inte tränade att söka hörselintryck medvetet.
Därför kan ljud överraska oss med att vara ångestskapande.
Ta stadsborna som kommer ut på landet. Många blir rastlösa
och saknar de ljud som man kanske störs av inne i stan.
BETYDELSEN AV LJUDEN I STADEN är tämligen outforskad. Spårvagnen
går med halvhöga bastoner. Lastbilen har djupare bastoner som
skapar resonans i kroppen, som i sin tur väcker obehagliga känslor
hos många. Måsarnas skrik bryter av och ger en trygghetskänsla.
Men viktigt är även tystnaden mellan ljuden. För att man
ska höra ett ljud måste man även kunna höra tystnaden
under, menar Torbjörn Stockfelt.
- Göteborg har ett bra ljud. Jag skulle kunna
gå med förbundna ögon från centralen till Götaplatsen.
Vad är det då för ljud som kan bidra till att skapa den
kreativa staden? Bort med de monotona ljuden. I övrigt tycks det vara
ganska subjektivt. För Torbjörn Stockfelts del blir budet att
förändra stadens ljud, så att det blir skönt att höra
tystnaden.
text: CHRISTER WIGERFELT
ill: HENRIK LANGE |