Extra |
Många åsikter
om Jan Guillou har jag hört genom åren. Själv har
jag inte haft någon om honom som författare. Deckare
är inte precis vad jag kastar mig över när jag emellanåt
ska läsa skönlitteratur. Men jag har sett hans uppkavlade
ärmar och svällande armar på TV och hans machomanér.
Och så de oförglömliga Grabbarna på Fagerhult,
ett slags cowboy- och indianprogram med fredspipa och oxe utbytt
mot vin och älg.
Jan Guillou är kortväxt medan Göran Skytte är
betydligt längre. De var kompisar en gång i tiden och
skrev en bok tillsammans. Grabbarna står i en port på
omslagsbilden, Jan lite mer i förgrunden, vilket gjorde att
de såg lika långa ut. Sedan blev de ovänner och
Göran blev både reaktionär och religiös. Jan
däremot har fortsatt att slå mot överheten. Han
är dessutom en väldigt bra retoriker, även om han
ibland kastar sina rallarsvingar lite vårdslöst omkring
sig. I en debatt om kulturjournalistik utgjöt han sig över
den eländiga journalistik han tyckte att genren var ett uttryck
för. Debattdeltagaren Ulrika Knutson fick klä skott för
detta på ett nästan obehagligt sätt.
Guillou är överklassare och klassförrädare,
precis som Olof Palme var på sin tid. Hans ungdomsår
finns skildrade i Ondskan. Jag har varken läst boken eller
sett filmen. Men när jag hörde om Tjuvarnas marknad kunde
jag inte avhålla mig från att läsa boken. För
här handlar det om överklassen och dess livsstil. Jag
hoppades få lite spännande inblickar i hur ett av samhällets
mest asociala skikt lever och tänker.
Boken är uppbyggd av olika scenväxlingar som konvergerar
och vävs in i varandra, ungefär som Robert Altmans stilbildande
film Short Cuts. Allt tvinnat kring huvudpersonen, polisintendent
Ewa Johnsén. Hon får äran att genomföra de
viktigaste förhören i boken. De blir en hel del och det
låter banalt. Men Guillou skildrar dem med stor spänst
och de är betydelsebärande i boken. En kvinnlig polis
som hjälten och centralfiguren – här faller en av
schablonerna om författaren.
Boktiteln – Tjuvarnas marknad
– fick mig att associera till överklassens möjligheter
att roffa åt sig pengar helt legalt. Och visst handlar boken
om det, men mer i förbigående. En av höjdarnas ätteläggar
hävdar i en av bokens många underhållande passager
att hans far har stulit sin förmögenhet helt legalt. Det
tycks vara ett av de moraliska fundament som utvecklas inom det
lilla skikt som utgörs av de mest förmögna. Vem orkar
gå omkring med ständigt dåligt samvete?
Men det som för handlingen framåt i boken är alltså
inte i första hand hur det gick till när överklassen
roffade åt sig sin förmögenhet. Utan kanske samma
berättelse fast på ett mer symboliskt plan. Det handlar
om en serie av inbrott hos delar av detta överklasskikt. Inte
direkt något som basuneras ut i pressen. Diskretion hederssak.
Och det mesta av stöldgodset kommer ju tillrätta igen.
Utom ett antal dyra vinflaskor, väldigt dyra och ibland helt
odrickbara. Men däremellan har försäkringsbolagen
tvingats gå in och betala höga belopp för att köpa
tillbaka stöldgodset från okända hälare.
Ewa Johnséns uppgift blir att fånga
in tjuvarna och ganska snart får poliserna upp ett
huvudspår. Vart det spåret leder kanske inte är
så svårt att räkna ut. Men hur ska det sluta? När
kommer vändningen? Med tanke på titeln förberedde
jag mig på ett pragmatiskt slut. Småtjyvar åker
dit på långa straff, men den som är en tillräckligt
rik tjuv går fri.
En av de trådar som tvinnas kring Ewa Johnsén heter
kärleken. Snyggt utlagd för att ge öppningar åt
sidoskott i själva utredningsarbetet. Och kanske utlagd som
en medveten ingrediens i ett filmmanus. Så jag utgår
ifrån att boken ganska snart kommer att kunna ses på
bioduken. Många repliker kommer att göra sig bra i bild.
Samtidigt som bilden av överklassen klarnar.
2004.12.09
|