Den i Göteborg välkända
så kallade Malmska valen är ett utmärkt exempel
på hur föremålens roll på museerna både
har och inte har förändrats, under den tid som gått
sedan valen 1865 strandade vid kusten utanför staden.
Från att ha varit en naturvetenskaplig sensation har den
mer och mer blivit ett monument över sig själv och
den kunskapssyn som rådde då den bärgades och
som ledde till att den bevarades och ställdes ut på
det sätt som skedde. Fortfarande är den dock en stor
upplevelse om vitsen ursäktas.
August Wilhelm Malm (1821-1882) var en
mycket speciell man. Om hans stundtals närmast besatta arbete
med att undersöka och bevara den strandade val som han först
trodde var en ny art men som senare visade sig vara en ung blåval,
kan man läsa i en nyutkommen bok, Leviatan från Göteborg,
ur vilken de faktauppgifter och citat som förekommer nedan
är hämtade.
Om man med ett ord skall beskriva händelserna runt den strandade
valen så är nog ordet "spektakel" det som
bäst täcker allt från själva bärgningen
till konserveringsprocessen, via Malms egna förtjusning
och den förevisningsturné som den stackars valen
sändes ut på.
När den skulle ställas ut i Ostindiska huset, där
Malm var intendent, var det i ett naturhistoriskt museum med
mycket bestämda baktankar.
"För Malm själv är
det helt uppenbart "föremålen själva"
som skall framhävas, inte deras bakgrund eller relationer.
Pedagogiken är deskriptiv: också är muséet
ordnadt på ett sätt , som är lika anslående
vetenskapligt bildande som på den okunnige besökaren.
Hvad Malm genom sin klara gruppering, sina lämpliga indelningar
(i 'inhemska', 'utländska', 'skadliga', 'nyttiga' djur o.s.v.)
[åstadkommit] det är lätt att mäta. "
(GHT 6/3 1882)
Senare, i samband med
att ett nytt Naturhistoriskt museum
i Slottsskogen invigs, 1923, uppdaterar man sin vetenskapsyn,
men inte i lika hög grad synen på sina föremål.
Valen får där sin boning i en stor specialbyggd sal
som del i en större utställning. Man placerade ut föremålen
så att de skulle beskådas i en bestämd ordning,
från entrén och upp till däggdjuren på
övervåningen. På så vis skall:
"åskådaren (...) i Museet
kunna steg för steg följa det av vetenskapsmännen
antagna systemet från lägre till högre djur hela
skalan uppför". (L.A.
Jägerskiöld, Ord & Bild 1903)
Intressant i samanhanget är att man
inte hade någon som helst förklarande text till föremålen.
Kanske ville man att betraktaren själv skulle titta fundera,
reflektera och komma till en egen kunskap? Eller så räknade
man inte med att besökarna kunde läsa? Helt klart är
att man såg ögats upplevelse som det mest effektiva
sättet att inhämta kunskap.
På samma sätt
byggde ju även Malms naturhistoriska
museum på upplevelsen. Det hade, precis som de flesta andra
av 1800-talets museer, sina rötter i 1700-talets kuriosakabinett.
(Kanske var det därför man inredde den fasligt illaluktande
valen med bänkar?) Man ville utbilda massan genom att utsätta
den för kultur.
Denna folkbildningstanke kan väl inte sägas ha lämnat
museerna än idag? Välvillig och välmenande - kanske
också ibland med önskat resultat; det att höja
kunskapsnivån hos museibesökarna. Felet med den är
att man inte vill stimulera det egna tänkandet och ifrågasättandet
- något som man idag ändå får ge de flesta
museer erkännande för att de försöker göra.
Numer har man en mer nyanserad syn på såväl
föremålen som museibesökarna. Kunskapen finns
"i samtalet mellan föremålet och betraktaren"
enligt bland andra den brittiske museiteoretikern Eilean Hooper-Greenhill.
Vad vi idag samtalar med den vackra, märkliga
valen om är helt säkert annat än vad1800-talets
besökare tog upp. Intressant är dock att den fortsätter
att fascinera. Tanken om det starka i ögats upplevelse och
skulle jag själv vilja tillägga, den rent fysiska upplevelse
det är att vara nära ett föremål, gäller
än idag. Jag är övertygad om att den upplevelsen
går att använda till någonting mycket viktigt.
2002.12.12
|