Visst lägger sig museidammet ofta
i stillhet över föremålen. Så att man kan
strosa runt i ekande salar och drömma sig långt bort,
men inte längre än att man ständigt känner
sig iakttagen av vakter i varje sal med dyrgripar. Men är
den nidbilden av museerna sann? Har museerna någon framtid
i ett samhälle som rusar allt snabbare mot framtiden?
Kulturstormar kan i alla fall svepa in
i museivärlden. För några år sedan konstaterade
kulturminister Marita Ulvskog att Stockholm får alltför
stor andel av statens satsningar på kulturen. Hon föreslog
att tre museer i Stockholm skulle samordnas med etnografiska
museet i Göteborg och att huvudmannaskapet för denna
nya organisation skulle ligga i Göteborg. Namnet på
det nya museet blev Världskulturmuseet.
Nu reagerade de ansvariga för de olika museerna i Stockholm. I TV:s
nyhetssändningar kunde vi se personalen snyftande visa upp
bräckliga porslinsdelar från Fjärran Östern
- det skulle inte gå att transportera dessa till Göteborg.
Under några dagar rådde febril aktivitet i både
den politiska och kulturella eliten i huvudstaden. Museerna kunde
räddas kvar i Stockholm - om det nu varit meningen att de
skulle flyttats över huvud taget.
Ett världskulturmuseum ska det ändå
bli. Om knappt två år slås portarna upp till
ett hus som är tänkt att få formen av en kub
med god insyn utifrån. Museet kommer att ha egna samlingar
från det tidigare etnografiska museet i staden. Åtminstone
i magasinen. Av världens alla samlingar från Latinamerika
rankas Världskulturmuseets samling av de s.k Paracas-textilierna
som högintressant. Huruvida dessa samlingar ska återföras
till sitt ursprungsland är en i raden av kontroverser som
är en del av de västerländska museernas historia.
Europas huvudstäder är fyllda av stöldgods från
kolonialtiden.
Alba träffade den
relativt nya chefen för kulturmuseet,
Jette Sandahl. Hon hämtades från Danmark och följs
av ett rykte som nydanare. Det blir naturligtvis frågor
som berör det ovan sagda, kanske främst hur museet
ska kunna fylla en viktig roll i dagens och morgondagens samhälle.
---
[Alba]
Det finns något intressant i spänningsfältet
mellan de gamla föremål som finns på museet
och samhället. Skansen, exempelvis, kom till för att
stärka nationalkänslan i Sverige. Tidigare museer var
väl en del i ett projekt att strukturera världen enligt
västerländsk logik och modern vetenskap. På så
sätt kunde det udda och exotiska inordnas i det bekanta.
Hur ska ni i Världskulturmuseet kunna ta steget från
den traditionella museiverksamheten in i framtiden? Vilka är
problemen som måste övervinnas?
[Jette Sandahl]
- Om man går tillbaka till museernas historia, tillbaka
till de riktigt gamla kamrarna, så har de äldsta samlingarna
haft till uppgift att definiera en europeisk identitet, i förhållande
till en icke-europeisk identitet. I mitten av 1800-talet sker
den utveckling som du talar om. Det blir i hög grad den
nationella identiteten som blir museernas projekt. Vilket sammanfaller
med parlamentarismens genombrott och demokratiseringen av samhället.
- När ett nytt museum som detta skapas,
ser jag det mycket som - från utlandet har detta projekt
fått stor uppmärksamhet - att Sverige reorienterar
sig som nation i det globala rummet. En väldigt framsynt
initiativ. När man ser att samhället blir mångkulturellt,
är detta ett sätt att avläsa utvecklingen. Men
bakom detta ligger hela globaliseringen och de övergripande
sammanhangen i världsbilden. Det är väl här
som ett museum som detta har sitt ansvar. Jag ser i mindre grad
att vår uppgift handlar om det mångkulturella Sverige
än om Sverige i förhållande till den globala
världen. Det finns redan museer i exempelvis Göteborg
som handlar om det mångkulturella Sverige. För oss
gäller relationen mellan Sverige och resten av världen.
- När du frågar om våra
samlingar, är det så att oavsett hur många goda
samlingar man har, så kan de aldrig täcka vidden av
begreppet världskultur. Det betyder att vi kommer att låna
från andra samlingar, och skapa en dialog mellan dessa
och våra egna samlingar. Vår egen samling är
till största delen från Latinamerika. För mig
är den en del av vårt ansvar. Ett mycket stort ansvar.
Vi ska i största möjliga utsträckning göra
dessa tillgängliga i förhållande till den kultur
samlingen ursprungligen representerar.
- Det finns ingen omedelbar identitet mellan
våra egna samlingar och den utställningsverksamhet
vi kommer att bedriva. Utställningsarbetet ska ha en bredd
som samlingarna inte har. Utställningsarbetet ska nå
upp till en kategori som heter världskultur. Men detta betyder
inte att vi inte ska vårda våra samlingar.
Men då skulle
världskulturmuseet
kanske kunna vara en paraplyorganisation för samtliga museer
i Sverige? Om samlingarna hos er inte har någon speciell
koppling till verksamheten. Ni kommer ju att låna från
andra också.
- Javisst, och tvärtom. Många
lånar från varandra, det är en väldigt
livlig verksamhet. För mig blir varje museums samlingar
bättre när de kommer in i en större kontext. Jag
satt tidigare i Köpenhamn och koordinerande en stor bronsålderutställning.
Föremålen kom från drygt 75 museer i hela Europa
och visades i Paris, Köpenhamn, Bonn och Athén. Sammantaget
blev det en helt annan nivå på utställningen
än vad varje enskilt museum skulle kunna erbjuda. Samtidigt
fick samma föremål, samma katalog och samma kunskapsmassa
helt olika betydelser på de fyra olika museerna. Begreppet
Europa har olika tolkningar i de olika länderna.
Vad anser du om samlingarna från Latinamerika. Jag antar
att det ibland förekommer påtryckningar att peruanerna
vill ha tillbaka det som de betraktar som deras.
- När man talar om arkeologiska samlingar
som kommer från tredje världen, är man inne i
ett fält där moraliska, politiska och juridiska gränserna
inte alltid korresponderar. Det kan ju finnas ett ting där
det inte finns juridisk lagstiftning, men där man likväl
känner sig tvingad av moraliska skäl. Här är
det ett öppet fält och för mig är det ok
för att det är på detta sätt.
- Omkring 20 föremål har vi
långtidsdeponerat i Peru. De har kommit till museet så
sent att det inte kändes helt rätt. Det är också
de enda föremål som vi haft krav på. Vad gäller
den stora samlingen från Paracas finns det inga krav på
att vi ska lämna tillbaka dem. Istället finns förväntningar
både från vår och Perus sida om ett nära
samarbete på forskningsområdet.
- Vi har haft förfrågan från
andra länder om att få se vad vi har i våra
samlingar från Bolivia. Så vi tar bilder på
föremålen och gör vår dokumentation tillgänglig.
Så kan de i Bolivia sätta sina egna experter på
att se om det inte känns bra - är det något här
som känns orättfärdigt? Om de hade känt så,
så hade vi fört en dialog om det.
Om vi återvänder till diskussionen om föremålen.
Kan det vara så att de får en ny funktion i det nya
konceptet som globaliseringen innebär för tolkningen
av världen, jämfört med de tidiga museernas uppvisande
av sensationer? På vilket sätt kommer artefakterna
att bli viktiga i framtiden?
- De är mycket viktiga och det är
därför jag arbetar i museivärlden. Föremålen
är väldigt poetiska och bär på så
mycket kunskap. Man kan ställa ständigt nya frågor
och föremålen kan komma med färska svar. Det
gör att man kan arbeta med väldigt viktiga teman, utan
att det blir ideologi eller tom retorik. Min erfarenhet är
att när man arbetar med föremål, så finns
där ett djup och en mångtydighet som jag personligen
gillar.
Nyligen visades ett
inslag i lokal-TV
om museet och det framkom att det inte ska finnas några
fasta utställningar. Min bild är att världskulturmuseet
ska innehålla många olika former av kultur och debatt.
Men var kommer artefakterna in i bilden?
- Gallerierna blir ändå kärnan
i museet, tillsammans fyra stycken. Ytan blir hyfsat stor för
detta. Vi får bra utställningsrum. För mig är
permanenta utställningar väldigt starkt förknippade
med en naturaliserande historiesyn. De hänger nära
samman med den nationalistiska perioden. Jag har aldrig sett
något annat. De skapar lätt en statisk och entydig
bild av historieutvecklingen. Så jag föreslår
att man växlar sina teman. Temat världskultur är
så stort, föränderligt, brett att man inte kan
ge ett enkelt och entydigt svar på vad som är världskultur.
Men vi kommer i fyra olika gallerier att ha fyra olika teman,
med olika innehåll och formspråk. Nästa gång
du kommer till museet kan det vara en annan synvinkel du stöter
på i något av gallerierna.
Vad gäller museibegreppet låter det som att det museibegrepp
du beskriver överskrider det gamla, som jag förknippar
med något statiskt. Tendensen idag är snarast dynamisk.
Kan man egentligen använda begreppet museum för detta?
- Begreppet museum är för mig
i hög grad definierat genom föremålen. Det är
inte perioden. För mig kan det vara insamlingar i nutiden.
Ett av de teman vi kommer att ha vid öppnandet av museet
blir hiv/aids som globaliseringsfenomen. Man kan också
arbeta i andra medier. Jag själv gillar kombinationen utställning
- föremål - dans, teater, film, bilder, ljud, musik.
Det kan finnas andra definitioner, men för mig är denna
den centrala.
Museion är en spännande
skapelse i museets
verksamhet, som är tänkt att knyta samman forskningsvärlden
och museivärlden Hur kommer Museion att fungera i det praktiska
förhållandet till världskulturmuseet? Som jag
ser på deras verksamhet som den fungerat hittills, verkar
det som att de har varit trevande och prövande till hur
samarbetet ska gå till. Hur skulle du vilja se samarbetet
framöver?
- Det börjar ta form. Vi har gemensamt
startat en internationell utbildning, Museum studies. Jag är
verkligen avundsjuk på de studenter som får gå
denna utbildning. Självklart skulle vi vilja ha den i huset.
De kommer hit ibland, så vi lär känna dem ganska
bra. Studenterna kommer från hela världen. Intressant
är också att många har hittat vår utbildning
på nätet.
- Så har vi ett annat projekt gemensamt.
Vi vet inte hur långt det kommer att bära, men vi
har fått 100.000 kronor av Riksbankens jubileumsfond för
att arbeta vidare med en stor forskningsansökan kring materiell
kultur i Latinamerika.
- Så har vi några små
forskningsprojekt om hiv/aids. Några personer får
tidsbegränsade löner från universitetet för
att arbeta med detta utställningstema. Så det börjar
att ta väldigt spännande former. Det har varit osäkert
hur samarbetet skulle gestalta sig, men ju mer konkreta vi blir
desto lättare blir det att se vad det kan handla om. Och
ju mer säkra vi blir om vår samlingshistoria, desto
bättre kan man bevara det nätverk som fanns mellan
det gamla etnografiska museet och institutionerna på universitetet.
Det betyder förstås också att det måste
vara långa planeringstider för utställningarna
om de ska vara kopplade till forskning. Har ni fler konkreta
planer för verksamheten?
- Vi vet att vi kommer att arbeta med några
afrikanska teman. Vi har ett EU-projekt inom något som
heter Equal, som egentligen handlar om att motverka diskriminering
på arbetsplatserna. Så det är inte kulturpengar
men arbetsmarknadspengar. Där har vi ett projekt gemensamt
med olika partner i Göteborg - Göteborgs stad (mångfaldsenheten),
Göteborg & Co (näringslivsgruppen), länsarbetsnämnden,
internationella företagarföreningen, integrationsverket.
Förmodligen har jag glömt någon, men det visar
ändå hur brett det är.
- Det är spännande för oss
som kulturinstitution med alla dessa relationer. Vi kommer att
ta avstamp i en dokumentation om våra samlingar om Afrika.
Vi kommer att arbeta med göteborgare som har kulturella
rötter i området och som kommer att fungera som "subjektiva"
experter på dessa föremål. Så utvecklas
detta till att man går igenom projektdeltagarnas utbildning.
Behöver de ytterligare utbildning? Behöver de bättre
bostad? Vad saknas för att fungera fullt ut i det svenska
samhället och på arbetsmarknaden? Här ska erbjudas
praktik i näringslivet med sikte på en fast anställning.
- Så detta sätt att arbeta bli
dels partnerskap och tät integration med universitetet,
och å den andra sidan partnerskap med enskilda medborgare,
dels med institutioner som inte är traditionella partner
för ett museum.
Så nu blir det
många kulturer som
ska samsas under världskulturmuseet. Som jag förstått
det kan det ibland vara problematiskt för ett museum, att
man har olika uppfattningar om vad ett museum bör vara.
Exempelvis för dem som vårdar artefakterna utgör
dessa museets centrum.
- Jag upplever det inte som något
problem för oss. Det betyder inte att det inte kan bli ett
problem längre fram. Men om det finns folk som vill skapa
ett nytt museum utan att integrera det enskilda museets konkreta
historia i verksamheten, så skapar man en uppspaltning.
Mycket av det som jag
ser som spännande
med museets planer kan samtidigt vara konfliktladdat, inte minst
politiskt. Hur ska ni hantera detta?
- Jag tror inte att vi kan undvika konflikter.
För mig är konflikter i världen en del av vårt
existensberättigande och en del av våra existensbetingelser.
Utan konflikter kan jag inte se varför man skulle ha startat
detta museum. Om museet blir nyttigt och levande och inte bara
finns som något dött, så kommer konflikterna
att tränga långt in i huset.
- Kan man tala om kulturell demokrati utan
att försvinna fullständigt i kulturell relativism.
Jag lutar här åt FN:s deklarationer om mänskliga
rättigheter som riktlinjer. Konflikterna är en del
av de vi är.
2002.12.12
|