Ett i raden av allt fler virtuella museer
finns på Västerbottens museums hemsida. http://www.vasterbottensmuseum.se/. Med hjälp
av länken "Virtuella museet" kommer man till en
webpresentation av deras populära kulturhistoriska basutställning
om Umeå stad, kustbygdens jordbruk och industrialiseringen.
Just den här utställningen kan bara besökas i
denna digitala form i verkligheten håller museet på
att bygga nya utställningar.
Västerbottens museums hemsida visar
att frågan om vad ett virtuellt museum är har många
svar. De väljer att kalla en liten del av sin hemsida för
det virtuella museet, samtidigt som hela hemsidan är ett
virtuellt museum. På hemsidan publicerar man allt större
delar av sina samlingar och gör dem sökbara för
allmänheten.
Museerna är i sig
själva medier för kommunikation.
Just museimediet kännetecknas av att de använder andra
medier i sina presentationer. Det är snart tio år
sedan museerna i Kanada började använda internet i
sitt arbete. Idag finns museer i ett hundratal olika länder
representerade i nätverket Virtual Library museum pages
http://icom.museum/vlmp/
För besökarna innebär det
att en version av samlingarna och utställningarna i Louvren
utanför Paris aldrig längre bort än närmaste
dator http://www.louvre.fr/louvrea.htm.
På hemsidan har man publicerat virtuella turer i basutställningarna
på liknande sätt som Västerbottens museum gjorde.
Skillnaden är antalet turer som det finns att välja
på och så ämnena förstås. Orientaliska,
egyptiska, grekiska, etruskiska och romerska fornsaker är
några av de nio teman som skapar ordning över ett
till synes oändligt antal gallerier. När man tröttnat
på att snurra runt i gallerierna kan man ta del av ett
stort antal konstverk ur samlingarna. Det förändrar
förutsättningarna för dem som studerar konst.
När jag läste den första konstkursen vid universitetet
var vi hänvisade till suddiga svartvita bilder i kursboken
eller synintryck från egna resor till olika konstsamlingar.
Materialet på en museihemsida blir
aldrig något annat än en version av deras samlingar
och utställningar. Till slut måste den intresserade
besökaren ändå komma till museet och själva
se originalföremålet. Detta hävdar bland andra
chefen för Teknik och vetenskapsmuseet i Florens (Istutio
e Museo di Storia della Scienza di Firenze). För några
år sedan strukturerade man om museets verksamhet så
att en tredjedel av resurserna skulle gå till arbetet med
hemsidan och virtualiseringen av museet http://www.imss.firenze.it. Särskilt
anser man att museets Galileisamling är viktig nationellt
och internationellt. Den hittar man på hemsidan under rubriken
Museum och länken Virtual Tour of Room IV Galileo Galilei.
http://www.imss.firenze.it/vr/index.html
Frågorna om tillgängligheten till museerna på webben visar hur långsamt
teknikutvecklingen går trots allt tal om det motsatta.
Det behövs kraftfulla datorer, uppdaterade program och snabba
uppkopplingar för att göra webbmuseibesöken trevliga.
Ur teknikhistoriskt perspektiv behövs ett "tekniksprång"
som gör att användningen av it-redskapen blir viktigare
och att frågorna om antal gigabyts och programversioner
blir den chimär som de borde vara.
Alla olika former av digitala presentationer
är ytterligare ett medium bland dem som sedan tidigare använts
i museikommunikationen. När Västerbottens museum gjorde
den basutställning som nu finns på webben så
var den del av ett nytt pedagogiskt program. Många av de
krav som då ställdes på den nya utställningen
liknar dem som numera ställs på museer i virtuell
miljö. Tonvikten låg på människorna bakom
museets föremål och gav föremålen plats
i relation till människornas liv och miljö. Det innebar
att få utvalda föremål ingick i utställningen
och att de kompletterades med bilder, modeller och texter.
Målet var att
besökaren skulle förstå
utställningens berättelse oberoende av en guide. Fler
föremål kunde sökas upp i faktarum och studiesamlingar.
Utställningen bildade tillsammans med faktarum och aktivitetsprogram
en helhet, ett sammanhängande informationsområde,
med olika grader av teoretisk och praktisk fördjupning.
Eftersom det var särskilt viktigt att basutställningarna
skulle kunna användas i skolornas arbete anpassades informationsnivån
i utställningen pedagogiskt till åldersgruppen 10-12
år.
I webvärlden utvecklas detta område
särskilt när det gäller spel med historiskt innehåll
och pedagogiska ambitioner. Museum and the web är den största
årliga konferensen i USA för virtuella museifrågor
http://www.archimuse.com.
I mars 2003 är det dags för nästa Museum and the
web. I samband med konferensen utses också årets
bästa webproduktioner inom olika museiområden och
en vinnare för alla kategorier. År 2002 var totalvinnaren
The mesoamerican ballgame http://www.ballgame.org/.
Här i mötespunkten mellan dataspel, historia och virtuella
miljöer finns ett dynamiskt område i fantasins utkanter
som det blir spännande att följa de närmaste åren.
2002.12.12
|