|
Stig Dagerman - få svenska författare berör
som han.
Även de som inte läst honom vet, i regel, att han begick
självmord.
Och att det var i november 1954 vid 31 års ålder.
Därigenom får personen en mytisk gloria kring sig.
Och att Dagerman var stridbar som journalist - med bitska dagsverser
i den syndikalistiska tidningen Arbetaren och starka reportage
från bl a efterkrigstyskland i Expressen, förutom
långa och många essäer i månadstidningar
samt pjäser för teaterscener, till och med Dramaten,
och noveller och romaner - riskerar att skuggas av författarens
eget öde.
För den som vill få ett grepp om Dagermans liv, kan
jag rekommendera Björn Ranelids dramatiserade biografi "Mitt
namn skall vara Stig Dagerman".
För den som vill fördjupa sig föreslår jag
författarens egen infernoroman "Bränt barn"
som han skrev 1948.
Dagerman var då utsänd av Expressen till Bretagne
för att skriva om franska bönder; ett sätt att
försöka upprepa succén från artikelserien
"Tysk höst" ett par år tidigare.
Men han hade svårt att komma igång. Någonting
annat upptog hans tankar; något mycket skamfullt och personligt...
"Bränt barn" handlar om filosofiestudenten Bengt,
vars mor dör, och vars fader Knut genast försöker
glömma med sin älskarinna Gun. Det är bara att
Gun har funnits i faderns liv långt innan modern dog. Gun
är biokassörska och Bengt hatar henne först; i
sorgen efter modern som han idealiserar.
Berit är Bengts fästmö. Hon kan inte skänka
honom vare sig kärlek eller tröst. Inte heller fastrarna
är honom något stöd i deras falska medkänsla
och lösmynthet.
Eftersom Bengts känslighet inte finner någon respons
i faderns fyrkantiga leverne - "jag är bara en enkel
möbelsnickare", säger Knut - så växer
något fram ur hans inre. Inte minst genom drömmar.
Moderns gamla klänning känner han igen. Och hennes
skor. Men det är Gun som bär kläderna, både
i drömmen och i verkligheten.
Alla fyra reser till en ö i skärgården för
att fira midsommar. Där uppenbaras de sanna känslorna
för Bengt. Det är Gun han älskar och efter detta
inleder de ett hemligt, passionerat sexuellt förhållande.
Man skulle kanske kunna relatera till ett Oidipustema i denna
roman. Men den som känner Dagermans liv - återigen
författarens öde tar över - vet att det han här
beskriver är sitt eget svek mot hustrun.
Hans eget förhållande med svärmodern.
Om man skall tro Ranelid lär Stig Dagerman i avskedsbrevet
ha uppmanat sina barn att läsa denna bok - "för
att förstå."
För att se lite bortom det personliga, skulle jag vilja
påstå att detta är mycket god litteratur. Svensk
40-talsrealism med inslag av fransk romantradition.
Dagerman är en skarp iakttagare, de psykologiska analyserna
är sprungna ur en stor livsvisdom. Och med tanke på
att han var endast 25 år gammal när han skrev den,
så...
Vidare äger språket inslag av poetisk korthuggenhet.
Meningarna går emellanåt i staccatorytm, men man
drivs hela tiden framåt av den detaljrika kompositionen
som innehåller såväl sparkstöttingar, korkmattor,
öppna spisar, bilar med snökedjor, människor i
ekor, spårvagnar som kaffe och små supar till den
tidens stumhet i känslolivet - frånvaron av ärlighet.
Skapad av hämningar.
Den lilla människans förtryckthet, tänker jag.
Och minns mitt eget ursprung.
Något nostalgisk blir jag faktiskt i beskrivningen av människor
som visslar.
Och så är jag svag för den formidabla knappheten
han bemästrar, som lockar fram lustkänslorna, när
han beskriver den förbjudna kärleken.
Kanske den mest spännande av alla, för att den är
så tragisk.
text: LEIF WILEHAG
|