Extra |
”– Jag är trött
på att låna ut sidenklänningen min. Varenda gång
hon skall på kalas. Hon svettas så väldigt under
armarna och bara förstör den för mig. Så nu
har jag tagit in den i sömmarna, hon skall ha skohorn hädanefter
om hon skall kunna vränga den på sig!”
[Gamla Landsvägen]
Tage Aurell är en av den svenska litteraturens mest originella
och egensinniga berättare. Mycket av det han skrev har sina
rötter i hans värmländska hembygd, hans gestalter
bär ofta ett slags vildvuxen obygdsprägel. Han är
det lilla formatets mästare och det är också mycket
riktigt samlingarna av korta berättelser från 40-talet
”Smärre berättelser” och ”Nya berättelser”
som har stått sig bäst mot tidens inverkan, romanerna
har delvis mist sin dragningskraft.
Den postumt utgivna samlingen
”Grindstolpe Berättelser” som publicerades 1999
består till största delen av berättelser ur dessa
två samlingar, men också en del senare alster finns
representerade där. Som komplement till denna utgåva
finns också en ljudkassett, där man får höra
Aurell själv ge röst åt sina historier. Aurells
röst har en uttrycksfullhet som inte består i stora åthävor
eller något som helst affekterat, utan snarare kan beskrivas
som lågmäld och lite ”benig”.
Aurell kryper med rösten in i sina figurers sätt att se
världen och blir till en småstöddig bondgrabb, en
trött knarrig gubbe, en nyfiken grannfru eller ett bibelord
hört med en gammal värmlandsmoras öron. I berättelsen
”Grindstolpe” till exempel kastas man därigenom
som åhörare våldsammare än som läsare
fram och tillbaka mellan två helt olika stämningslägen,
mellan intensiv medkänsla och uppsluppenhet. Rent tekniskt
arbetar han i sin läsning mera med stavelselängd än
betoning: Vissa stavelser dras ut, så att han ibland snuddar
vid en komisk effekt, men bara snuddar, för detta sker ofta
på ställen där innehållet talar ett annat
språk.
Aurell beskrivs ibland som svårläst
och kryptisk. När man hör Aurell läsa sina historier
så försvinner mycket av detta, om än inte allt,
man blir som åhörare övertygad om att ”så
här kan det faktiskt vara” och det som återstår
av svårbegriplighet har med livets egen outgrundlighet att
göra, inte med Aurells sätt att skriva. En del av Aurells
egenart kan alltså sägas bestå i texternas långt
drivna muntliga karaktär. Denna muntlighet finns där också
utan författarens högläsning, i dialogformen, i de
dialektala vändningarna – ”så blev den jålbocken
stupande full” –, men den når sitt fullaste uttryck
genom Aurells röst.
I sina texter arbetar Aurell gärna med vad man skulle kunna
kalla ögonblicksexponeringar och läsaren får efter
förmåga orientera sig på egen hand. Kompositionsformen
är i de flesta av berättelserna både fragmentariserad
och skissartad. Novellen ”Gamla landsvägen” kan
väl sägas vara ett särskilt tydligt exempel på
detta skrivsätt. Berättelsen består egentligenav
en mängd olika små historier som liksom tar ordet från
varandra undan för undan; ibland lyckas någon ta tillbaka
det medan andra skymtar fram bara en enda gång.
Berättelserna inleds ofta
på ett öppet sätt, till
exempel med att en replik eller tanke återges. Läsaren
kastas på detta vis rakt in i berättelsen och blir omedelbart
inbegripen i vad som sker. Händelserna drivs framåt språngartat
i en sorts löpande handling som riktar uppmärksamheten
på de enskilda scenerna. ”Pingstbrud” till exempel
börjar så här: ”Hon kommer opp igen och står
med mor sin och väntar på bussen måndag morgon,
skall in till doktorn och få hostmedicin.” Vad gäller
det språngartade förloppet så kan man använda
hela novellen ”Pingstbrud” som exempel. Slutet i berättelserna
är ofta öppet eller i alla fall lite svävande.
Dialoger förekommer mycket ymnigt och de har sin speciella
utformning med mycket pauser och talande tystnader. Ett särdrag
i Aurells stil är de underfundiga ibland lite gåtfulla
meningarna omgivna av tankstreck som ofta står lite utanför
den egentliga grundhandlingen: ”– Och se för ett
dåligt gräs –” Han skildrar gärna överkörda,
lite vingklippta människor i en hård och svårbegriplig
värld. Ofta har han inte någon direkt huvudperson utan
fördelar sin uppmärksamhet på ett flertal personer.
När det gäller stämningen
eller känsloläget skriver Aurell
på ett sätt som berör läsaren och väcker
medkänsla med personerna i berättelserna som till exempel
i ”Vinterdygn” när han beskriver huvudpersonen
för oss, där hon nyss har gått och lagt sig i sin
smala bäddsoffa: ”Men hon passar in i den, hon ligger
på rygg, med händerna sedigt knäppta över bröstet.
Lika stilla vilar två små grå flätor på
huvudkudden.” Men då och då klipper han in ett
skämt eller en drastisk formulering när det hotar att
bli riktigt gripande: ”Lite vrider de väl på sig,
lite hettar det dem i kinderna över fläsket och potatisen”,
skriver han om människorna kring flickan Karin som nyss dött
i berättelsen ”Pingstbrud”.
Flera som har skrivit om Aurell har i hans berättelser funnit
något som de kallar en kollektiv röst eller rösten
från en hel bygd. Lars Andersson skriver så här
i sitt efterord till ”Grindstolpe Berättelser”:
”I ett par av dem, ’Pingstbrud’, ’Gamla
Landsvägen’, tar ett slags kollektiv röst över,
ett ”vi” eller ett skugglikt flätverk av röster.”
För tydlighetens skull citerar jag här ett ställe
i ”Pingstbrud”, som jag tror att Andersson skulle kunna
tänkas ha haft i åtanke: ”Ja, vi går fint
i spann blott nånting riktigt högtidligt spänner
för. I vardagslag försöker vi nån gång
var sin liten stig och det tar sig mestadels ingenting vidare ut
– där händer det att vi ränner emot och kör
i diket lite till mans. Men utefter denna gemensamma vägen,
den enda vissa vägen, där klarar vi oss lika bra som den
vanaste begravningsbyrå. Vi bor avsides här men därför
behöver vi ingalunda be om nån hjälp.”
Mycket av berättelsernas själ
finns i det outsagda, i tomrummen kring
den skrivna texten. Jag tror att just de tysta ställena bär
mycket av innehållet i sig, både luckorna mellan avsnitten
och det som döljer sig runt tankstrecken: ”– De
små händerna hennes. De små löven. –”
(Gamla landsvägen). Och rytmen mellan sagt och outsagt, mellan
berättande och paus bidrar till att bygga upp stämningen.
Ett utmärkande drag i Aurells prosa är just denna spänning
mellan motsatser: sagt – outsagt, visa – låta
ana, pregnant - antydande. Någonstans i spänningsfältet
mellan dessa tycker jag mig se en del av lösningen på
gåtan med Aurells egenart. Eller för att ta en annan
väg till svaret: ”– Sajlens, säger han. Å
sajlens –” Denna suggestiva mening i berättelsen
”Sommarspel” befinner sig just där, i skärningspunkten
mellan orden och tystnaden.
2004.10.21
|