Extra |
Utopier är ett ständigt
återkommande tema i våra liv. Lika ofta finns det agenter
som känner sig hotade av de framförda utopierna. I dagarna
handlar det om det kommunistiska spöket, efter ett TV-program
om vänsterpartisten Lars Ohly och vi får ta del av ännu
ett politiskt ritualmord i opinionsmätningarnas tjänst.
Själva utopin om det kommunistiska samhället diskuteras
däremot inte. Men så enkelt kommer vi väl inte undan
själva grundfrågan?
Det var med stora förväntningar jag tog mig an Ronny Ambjörnssons
essä om utopiernas historia i Västerlandet under fem hundra
år. Ambjörnsson är en portalfigur inom den svenska
kulturdebatten och har länge skrivit artiklar för Dagens
Nyheter på den tiden det var viktgit att läsa denna dagstidning.
Så har det varit under hela efterkrigstiden fram till, säg,
slutet av 80-talet.
Bokproduktionen har varit närmast
flödande genom åren. Den senaste
boken jag läste av honom var Mitt förnamn
är Ronny. Den kom för sex år sedan. Och därefter
har Ronny publicerat ytterligare tre böcker, som jag inte har
läst. Boken om Ronny handlar om författarens ungdomsår
som arbetargrabb bland borgarbarn på läroverket –
mycket roande läsning av en samtidigt spänstig text.
Den nya boken lever inte riktigt upp till de höga förväntningarna.
Boken inledds med tung akademisk presentation och jag hittar ingen
tydlig riktning. Kanske är det titelns fel – Fantasin
till makten! Jag får kanske fel associationer om vad boken
ska handla om? Men jag läser vidare och upptäcker mot
slutet att flera texter binds samman på ett intrikat sätt.
Olika idéflöden kan ha något gemensamt, trots
allt.
Under medeltiden och några
sekler framöver var utopierna av
förklarliga skäl ofta knutna till religiösa föreställningar.
Edens lustgård är en sådan utopisk plats där
människor skulle ha kunnat leva i harmoni med varandra om det
inte hade varit för ormens skull. Det fina med utopier är
att de får sin kraft först när de får förankring
i det konkreta. Många har funderat på var Paradiet kan
ha legat. Mot slutet av 1700-talet placerar P.D Huet Paradiset ungefär
mellan Eufrat och Tigris i det som idag är Irak. Med tanke
på att jordbrukskulturen åtminstone i vår del
av världen anses ha uppkommit här är väl antagandet
ganska kvalificerat.
Men samtidigt är det nog som Ronny Ambjörnsson skriver,
att utopierna fungerar bäst som riktmärken i hur vi ska
orientera oss i samhället och umgänget med andra människor.
De flesta utopier som konkretiseras leder oftast till besvikelser.
Det är därför med vissa lustkänslor som jag
läste om socialistiska utopier.
Vanligast var blandning av religion
och politik och i USA har flera kollektiv
skapats som förenar Gud och kommunism. Det kanske kunde vara
ett tips till Lars Ohly när han blir ansatt av frågor
om sina kopplingar till kommunismen?
William Morris var verksam under andra halvan av 1800-talet, samtida
med Karl Marx i London och då många utopiska samhällen
byggdes i USA. Men Morris ger fantasin jordnära förankring
när han i boken Nytt från en ny värld försöker
föreställa sig hur det socialistiska samhället kan
se ut. Boken är skriven mot slutet av 1800-talet men utspelar
sig år 2003, alltså något som för oss är
färskt att jämföra med.
Huvudpersonen vaknar upp till en
värld som är förändrad.
Nya broar har byggts över Themsen och luften är klarare.
När han tar upp sina pengar för att betala för en
båtfärd vill ingen ta emot pengarna:
– Jag har hört talas om sådant: och du får
ursäkta, men vi tycker att det är en besvärlig och
krånglig sedvänja; och vi vet inte hur vi skall sköta
det. Och det här att ta ut folk på floden och ge dem
skjuts är mitt arbete, som jag gör för vem som helst;
att ta emot gåvor i samband med det skulle verka mycket egendomligt.
Utopierna är väl som sagt vackrast när de befinner
sig på idéstadiet, men landar ofta i besvikelser när
de sätts i verket. Lars Ohlys kommunism urartade i Sovjet och
de kristna kommunistiska experimenten i USA blev oftast inte särskilt
långlivade. Trots de antiauktoritära tankarna drevs de
ofta av en karismatisk man och övergick till slut i sin motsats.
Jag skulle vilja lägga till
ett viktigt drag i utopiernas historia.
Om du vore en kristen förkunnare och skulle säga att Jesus
kommer att återvända till Jorden, men det kommer att
dröja minst två tusen år, så skulle du inte
få några medlemmar till ditt församlingsbygge.
Nej, du måste göra som Ulf Ekman i Livets Ord, vanka
fram och tillbaka på scenen i kyrkan och i jovialisk ton hävda,
att mycket talar för att Jesus snart ska återkomma. Mycket
tyder på det, som Ekman sa i en lokal TV-utsändning tidigare
under hösten. Utopins räckvidd i tiden får inte
vara alltför avlägsen, utan helst inom en persons livslängd.
Vi behöver nog våra utopier och vi måste orka bry
oss. Så jag håller fullständigt med Ambjörnssons
slutsats: det finns skäl att påminna om utopins existens,
hoppets och längtans princip, en av mänsklighetens stora
drivkrafter, lika viktiga för helheten som misstrons princip.
2004.10.21
|