Extra |
Vad är det som gör att
vi inte kan låta bli att titta på trafikolyckor när
vi åker förbi? Varför ökar ständigt intresset
för kriminaljournalistik? Frossar vi i eländet för
att själva må bättre?
Helena Henschen har gått i sin egen familjs historia för
att förstå mekanismerna bakom ett brott.
Det finns ett drag av förbjuden njutning i att läsa om
andras olycka. Det finns en uppsjö av litteratur och journalistik
om all världens elände. Vi läser gärna om ond
bråd död och förfasar oss över människans
ondska. Det är som att pilla i sår. Vi vet någonstans
att vi inte ska. Det gör ont när vi gör det, men
ändå…
Kanske finns det en terapeutisk funktion i det här läsandet?
Vi bearbetar våra rädslor. Vi går nära det
vi är mest rädda för, för att se att vi trots
allt överlever. Framför allt vill vi se att andra överlever
katastroferna. Livet går vidare om än i svårare
banor.
Den kulturella mångsysslaren Helena Henschen verkar mycket
medveten om den här funktionen i sin välskrivna debutroman.
I hennes fall gäller terapin inte bara läsaren. Hon skriver
nämligen om sin egen familjehistoria. Det är sitt alldeles
egna sår hon pillar i.
Hennes familj står i centrum för en av Sveriges mest
beryktade mordhistorier. Hennes morfar, ledaren för Svenska
arbetsgivareföreningen, Hjalmar von Sydow och två av
hans tjänstekvinnor blev brutalt ihjälslagna med en järnstång
i sitt hem på Norr Mälarstrand i Stockholm. Mördaren
var sonen Fredrik von Sydow, Helena Henschens morbror. Varför
han mördade sin pappa vet ingen. Strax efteråt skjuter
Fredrik både sin fru och sig själv. Innan någon
han ställa – och få svar på några frågor.
De von Sydowska morden blev mycket
omskrivna på sin tid. Men inom
familjen tystades de ned. Inte förrän nu när de flesta
direkt inblandade är döda har det varit möjligt att
lyfta fram dem i ljuset. Naturligtvis har de kastat en slagskugga
över hela släkten. På
et sätt som ett barn inte kan förstå. Det skapar
skuuld hos alla inblandade. Särskilt hos ett litet barn som
inte förstår varför mamma ibland blir så ledsen.
"Vad har jag gjort för fel?"
Henschen har valt att skriva i romanform. Kanske för att skapa
lite distans men naturligtvis också för att kunna tränga
in i historien på ett mer djupgående och personligt
sätt. Det finns inte så mycket mer än officiella
källor att gå på. Många familjefoton har
förstörts och få har förmått att berätta.
Alltså lämnas mycket åt Helena Henschens fantasi.
Hon ser på de få bilder som finns. Vänliga bilder
från svunna somrar. Bilder på en liten oskyldig pojke
som sedan växte upp till en mördare. Bilder på en
familjefar som var en mycket officiell person, men som också
var en vanlig pappa som lekte med sina barn. En pappa som sedan
blev ihjälslagen. Det finns mycket att spekulera i, men Henschen
faller aldrig i det snaskigas fälla. Hon försöker
förstå det ofattbara och hon försöker samtidigt
lära känna sin familj.
Det hela har resulterat i en mycket sympatisk och på något
vis stillsam bok. En bok som alla som någon gång skall
skriva om ämnen som inbjuder till spekulation borde läsa.
Det går att engagera en läsare utan att smaska på.
Kanske hittar Henschen fler nya frågor än svar, men så
är det ju med kunskap. Ju mer vi vet desto mer inser vi att
vi inte vet.
2004.10.21
|