Samhällsordningens fortbestånd är
ordningspolitikens andra fundament. Det handlar om den ordning som
maktrelationerna i ett samhälle bildar, och det handlar om
denna ordnings bestånd och inte bara om tillfälliga förändringar
eller förskjutningar. Hotet är att styrkeförhållandena
rubbas ordentligt. Det är lätt att förstå krig,
terrorhandlingar och uppror som säkerhetshot i denna bemärkelse.
Däremot verkar det långsökt att övriga företeelser
inom politikområdet skulle utgöra hot mot samhällsordningens
bestånd. Rån, snatterier, misshandel, droger och klotter
hotar möjligtvis det som brukar kallas den allmänna ordningen,
men knappast samhällsordningen.
Samtidigt tenderar sprickorna i den allmänna
ordningen att tolkas som säkerhetshot. Kravallerna i Göteborg
i juni 2001 uppfattades omedelbart som "ett angrepp mot demokratin".
(57) Det var ett
sätt att stämpla demonstranterna som anti-demokrater,
men också ett uttryck för etablerade gruppers oro över
själva samhällsordningen. Reaktionen stod i det här
fallet inte i proportion till ett reellt hot. Men det vore för
enkelt att söka förklaringen i ett bristande omdöme
från enskilda politikers sida.
Den tilltagande omsorgen
om säkerheten är strukturellt bestämd. Den
tyske statsvetaren Joachim Hirsch har beskrivit den officiella politikens
villkor efter den nyliberala valfrihetsrevolutionen. Regeringarnas
uppgift består uteslutande i att forma en stat som kan tävla
framgångsrikt med andra regioner och nationer om de stora
företagens investeringsvilja. Så gott som alla offentliga
medel går därför till att skapa optimala förutsättningar
för företagsetableringar. (58)
Låga skatter, lag och ordning är absolut nödvändigt,
medan fungerande offentliga skolor, narkomanvård och äldreomsorg
görs beroende av budgetläget.
Övergången till denna utvecklingsmodell
underlättades av att borgerliga opinionsbildare uppmärksammade
välfärdsstatens bristande förmåga att stävja
brott och ordningstörningar. Man kunde peka på att 60-
och 70-talens satsningar på sociala reformer inte tycktes
påverka brottslighetens omfattning. Med tiden kom ledarskribenterna
på de stora tidningarna att allt mer framhäva brottslingars
hänsynslöshet och efterlyste krafttag. (59)
Idag har referenserna fått en ny funktion.
Ungdomar som rånar andra ungdomar på mobiltelefoner
tolkas inte längre som ett uttryck för en allt för
stor offentlig sektor. Brottsligheten används inte för
att synliggöra utan för att dölja ett politiskt misslyckande.
Det handlar inte om vad politikerna gör utan snarare om vad
de inte gör - och kanske inte heller kan göra. Möjligheterna
att omfördela samhällets resurser till sociala ändamål
har minskat dramatiskt. Om det tidigare fanns en framstegstro och
en föreställning om ett gott samhälle för alla,
saknas numera en positiv grundvision. Därmed har brott och
ordningsstörningar blivit viktiga som en arena för staten
att demonstrera sin legitimitet. I ett system som inte kan rättfärdiga
sin existens av egen kraft utan istället griper tillbaka på
dunkla hot blir avvikelser från normen lättare till hot
mot säkerheten. Det gör att det finns en inbyggd tendens
att reducera allt till säkerhetshot som inte riktigt passar
in, inklusive fattigdom och social oro.
Det dubbla fokus som
uppvärderats - samhällsordningens bestånd och
individens trygghet mot brott - är alltså inskränkt
på många sätt. Framför allt innebär det
en drastisk begränsning av vad vi kan förvänta oss
av tillvaron. De politiska visionerna retirerar till ett försvar
av det rena maktförhållandet, medan medborgarna utlovas
trygghet mot brott. Det senare är ett grundläggande men
inte särskilt avancerat krav att ställa på ett samhälle.
Och frågan är ändå om det är hållbart.
De tongivande aktörerna kan skydda sig mot alla tänkbara
säkerhetsrisker, men kan de skydda sig mot den dynamik som
utmärker politikområdet?
Det är bortkastad tid att leta efter Den stora
planen bakom koloniseringen av området. Ingen enskild aktör
skulle kunna hålla i alla trådar. Underrättelsetjänster,
bevakningsföretag, domare, kriminologer, villaägare, tidningsredaktioner,
departementssekreterare, politiker, brottsofferorganisationer, polisfackliga
företrädare och kommunalråd har alla omsatt sina
specifika intressen och visioner i praktisk handling. Det finns
ingen konspiration och troligen inte heller någon utpräglad
illvilja. Väl på plats kan ordningspolitiken analyseras
som system. Ingen väljer fritt. Varje aktör har en begränsad
uppsättning handlingsalternativ att förhålla sig
till - som domare, kriminalreporter, väktare, brottsoffer
eller försäljare av larmsystem. Utfallet av de tillämpade
åtgärderna möter sedan de enskilda aktörerna
som en självständig kraft, och gör deras agerande
förutsägbart. Dynamiken kan sammanfattas i tre led. De
tillämpade åtgärderna saknar effekt på säkerhetshoten,
men uppfyller ändå de mål som myndigheterna ska
uppnå, samtidigt som de sociala konsekvenserna innebär
att säkerhetshoten förvärras.
Den förda politiken
har inte lyckats avvärja säkerhetshoten. Brottsligheten,
migrationen, de politiska protesterna och drogmissbruket visar inga
tecken att avta. Kontrollåtgärderna verkar inte påverka
i vilken utsträckning människor använder narkotika,
demonstrerar, ägnar sig åt brottslig verksamhet eller
flyr till andra länder.
Ta till exempel det väldiga gränskontrollsystemet
runt EU. Det har inte minskat migrationen. Allt fler människor
tar sig in i Västeuropa trots de skärpta kontrollerna.
År 2001 sökte 400 000 personer asyl i EU-länderna,
och tendensen är stigande sedan mitten av 90-talet. (60)
Därtill kommer alla som passerar gränserna utan att visa
pass eller söka asyl. Antalet papperslösa, personer som
uppehåller sig i EU-området utan någon form av
uppehållstillstånd, är betydande.
Enligt en beräkning rör det sig om 5-8
miljoner människor, (61)
och med nuvarande utveckling blir de allt fler. Europol anger att
500 000 personer tog sig in i EU vid sidan om de reguljära
gränsövergångarna år 2000, vilket ska jämföras
med motsvarande antal år 1993 som uppskattades vara mindre
än en tiondel, 40 000 personer. (62)
Alla dessa siffror ska tas med en nypa salt. Det rör sig om
uppskattningar av något som är väldigt svårt
att räkna - människor som undandrar sig myndigheternas
kontroll. Men ingen av de uppgifter som finns tillgängliga
tyder på en minskning av migrationens omfattning, eller att
myndigheterna håller på att få kontroll över
i vilka former den sker.
I det interna strategidokument
om EU:s asyl- och invandringspolitik som läckte ut 1998 fanns
ett försiktigt erkännande av att kontrollpolitiken misslyckats.
Där sägs att "den europeiska unionen inte på
allvar lyckats påverka migrationens beskaffenhet på
ett empiriskt konstaterbart sätt". (63)
Det tycks med andra ord finnas en medvetenhet om att insatserna
inte påverkar omfattningen av de förhållanden som
ska reduceras. Standardsvaret på den typen av invändningar
är att det kunde ha varit ännu fler flyktingar -
eller ännu mer droger, ännu hänsynslösare terrorister
eller ännu tyngre kriminalitet - om inte kontrollsystemet
hade expanderat som det gjort. Det kunde alltid ha varit betydligt
mer och värre än vad det faktiskt är. Det är
svårt att motbevisa ett sådant påstående.
Vi kan aldrig veta hur det varit om kontrollerna varit mer, eller
mindre, omfattande. Men det finns goda skäl att anta att misslyckandet
inte beror på otillräckliga kontrollmetoder, brister
i tillämpningen eller motpartens förslagenhet, utan på
helt andra saker.
Med all sannolikhet kommer människors kreativitet
och vilja att överleva alltid att överlista rigida kontrollsystem.
Hur heltäckande spektrat av åtgärder än kan
verka blir det aldrig komplett. Hela tiden avslöjas luckor
och öppningar genom att kunskap och erfarenheter sprids inom
de grupper som är utsatta. Det sker en ständig metodutveckling,
vilket inte heller poliser och underrättelsetjänster är
sena att framhålla.
Men orsakerna till misslyckandet ska inte sökas
inom själva politikområdet utan på ett djupare
plan. Mycket talar för att migrationen är självständig
i förhållande till gränskontrollsystemet. Förtryck,
krig och fattigdom förklarar varför människor bryter
upp från en tillvaro. Och när det gäller den andra
sidan - varför människor söker sig till en bestämd
plats - är utbudet av arbete avgörande, i kombination
med strävan efter ett drägligt liv och existerande personliga
nätverk mellan länderna. (64)
Kontrollåtgärderna
påverkar inte någon av dessa faktorer. Därför
kommer människor att fortsätta fly från en del platser
och att ta sig till andra platser, oberoende av hur gränskontrollerna
utformas. Samma resonemang kan tillämpas på brottslighet,
missbruk, hemlöshet och ordningsstörningar. Kontrollåtgärderna
når inte orsakerna till att företeelsen finns, och kan
därför inte påverka annat än uttrycksformerna.
Polisens agerande avgör om handeln med narkotika ska ske på
torget eller i förortslägenheter. Väktarbolagen kan
bestämma hur pass synligt hemlöshetsproblemet ska vara.
Men varken poliser eller väktare kan påverka att det
finns en efterfrågan på narkotika eller att människor
inte har någonstans att bo.
Utvecklingen går mot ett större inslag
av konkurrens och målstyrning inom offentlig förvaltning.
Alla myndigheter måste uppvisa effektivitet och nå uppställda
målsättningar. (65)
Rättsväsendet är inget undantag. Polisen, tullen,
kriminalvården eller domstolsväsendet måste ge
valuta för pengarna. Hur går detta ihop med vad som framstår
som en total avsaknad av påvisbara positiva effekter? Det
beror givetvis på hur målen formuleras och hur effektiviteten
mäts.
På ett plan kan målet vara att till exempel
minska återfall i brottslighet och underlätta den intagnes
anpassning i samhället. Det är en av kriminalvårdens
huvudmålsättningar. (66)
Men i praktiken är det andra måttstockar som gäller.
Fokus ligger på att minska antalet rymningar, misskötta
permissioner och andra ordningsstörningar under tiden i anstalt,
medan ambitionen sjunker att förhindra återfall efter
den tidsperioden. Med tanke på vilka resurser som ställs
till förfogande har den senare målsättningen kommit
att bli allt mer utopisk. Så de enda resultat som kan uppnås
och mätas är kortsiktiga effekter av kontrollåtgärderna:
en minskning av antalet rymningar och andra former av misskötsamhet
under anstaltstiden. (67)
Alla referenser till den
verklighet som ligger utanför institutionerna tenderar
att ersättas av verksamhetsinterna kriterier. (68)
Myndigheternas effektivitet bedöms ur snävast tänkbara
synpunkt. När Riksrevisionsverket utvärderade det svenska
Schengensamarbetet riktades uppmärksamheten mot "effektiv
gränskontroll". Den målsättningen delades in
i ett antal mätbara delmål. Ett av dessa var att avvisa
så många som möjligt med hjälp av en så
liten personalstyrka som möjligt. "Antalet avvisningar
per kontrollant kan betraktas som ett resultatmått."
Den måttstocken användes sedan för att mäta
effektiviteten vid olika gränsövergångar i landet.
Slutsatsen blev att "här leder hamnarna klart",
jämfört med flygplatserna. (69)
Rättssäkerhetsfrågor eller de mänskliga konsekvenserna
ingick inte i ekvationen.
Insatserna på området kan alltså
bedömas vara framgångsrika utan att man tar hänsyn
till något som ligger utanför myndigheternas eller företagens
omedelbara kontroll. Varken effekterna på säkerhetshoten
eller de sociala följdverkningarna behöver vägas
in. Men det betyder inte att åtgärderna saknar sådana
effekter. I själva verket spelar de en stor roll för såväl
enskilda människor som hela områdets dynamik.
Målgruppernas sociala resurser påverkas
negativt av tvånget. Om utgångsläget var dåligt
blir det i regel ännu sämre efter insatsen. Inlåsningen,
avvisningen eller misstänkliggörandet förbättrar
inte målgruppens tillgång till arbete, bostad, utbildning
eller en god hälsa. Snarare är det precis tvärtom
och det är en omedelbar effekt av själva tvångsåtgärden.
Det är uppenbart i fråga om omfattande ingrepp som långa
fängelsestraff eller militära invasioner. Men även
mer vardagliga ingrepp som urinprov och omhändertaganden kan
få sociala bieffekter: att personen blir av med körkortet
eller arbetet, eller bara att utanförskapet bekräftas.
Sociala insatser som exempelvis hälsovård för gatunarkomaner,
utbildning på fängelserna eller återuppbyggnad
av infrastrukturen i krigsdrabbade områden kan väga upp
en del av de negativa konsekvenserna. Men idag tenderar effekterna
att förstärkas i avsaknad av andra åtgärder
som skulle kunna kompensera kontrollskadorna.
Ordningspolitiken påverkar
vidare målgruppernas position på arbetsmarknaden. Som
bekant finns det flera former av uppehållstillstånd:
medborgarskap, permanent uppehållstillstånd, tidsbegränsade
arbetstillstånd, turistvisum och pågående asylutredning.
Därtill kommer alla som saknar tillstånd att vistas i
landet och riskerar utvisning. Nu kan kontrollsystemet inte påverka
migrationsrörelserna - hur många som flyr -
men väl de flyende människornas rättsliga status.
Statliga myndigheter som migrationsverket och domstolarna avgör
vilken typ av uppehållstillstånd det blir, följer
upp och kontrollerar.
Detta spelar sedan stor roll på arbetsmarknaden.
Ju längre ner på skalan, desto mindre rättigheter
och desto mindre betalt. Det säkrar tillförseln av underbetald
arbetskraft inom byggbranschen, sexindustrin, städföretag,
restauranger, jordbruk eller välbeställda hushåll.
De som arbetar saknar helt eller delvis sociala rättigheter.
Samtidigt övervakas de av invandrarmyndigheterna och riskerar
att utvisas ur landet. Det gör att målgrupperna kan exploateras
hårdare än om arbetet utfördes av fullvärdiga
medborgare.
Detta återverkar på säkerheten.
Alla de beteenden som ingår som komponenter i hotbilderna
ingår i en bestämd social kontext - det är
denna som gör att stölder snarare än aktieaffärer,
heroin snarare än vin, svart arbete snarare än fast anställning,
migration snarare än boendekarriär, och politiskt missnöje
snarare än förnöjsamhet ligger närmare till
hands. Om förutsättningarna vore annorlunda skulle säkert
många bland dem som idag tillhör målgrupperna välja
andra handlingsalternativ. Det betyder att säkerhetshoten förvärras
när de sociala förhållandena försämras.
Ju sämre målgruppens resurser blir, desto färre
handlingsvägar återstår, och desto större
hot mot säkerheten blir den. Slutresultatet blir att hotbilden
permanentas. Därmed är också legitimitetsproblemet
löst. Åtgärderna rättfärdigar sig själva
i och med att de ständigt återskapar det hot som de riktar
sig mot.
Inifrån sett kan ordningspolitiken
verka rationell. Det går inte att utesluta att varje
enskild åtgärd kan vara berättigad. Vem kan hindra
någon från att installera larm eller rösta på
det parti som utlovar flest poliser om han eller hon därigenom
känner sig lite säkrare? Är det inte bättre
att ta det säkra före det osäkra? I varje enskilt
fall kan eftergifter åt säkerhetslogiken framstå
som det minst onda.
Väljer vi ett annat perspektiv och ser till
den större bilden framstår utvecklingen som allt annat
än rationell. Det är lätt att hitta argument. Den
utvidgade kontrollen åsidosätter mänskliga rättigheter,
bidrar till ett auktoritärt samhälle och är en dyr
investering för skattebetalarna.
Samtidigt har allt detta sagts många gånger
förr utan att de viktigare aktörerna låtit sig övertygas.
Det kan inte bara skyllas på vinklade reportage i kvällspressen
eller allmänt reaktionär åsikter. Förmodligen
handlar det i stor utsträckning om en anpassning till nya förhållanden.
Ordningspolitiken har slagit
igenom och måste analyseras som system. Alla kränkningar
och allt våld, alla kostnader och allt lidande ingår
i ett system som fungerar, i den meningen att det ger arbetstillfällen,
genererar ekonomisk avkastning, bekräftas av forskarrapporter
och accepteras av en tillräckligt stor del av befolkningen.
Systematiska kränkningar ifrågasätts inte just därför
att de är satta i system. Det krävs mycket mer än
argument för att få till stånd ett nytänkande.
Men ett steg på vägen kan vara insikten att säkerhetslogiken
får motsatt effekt - de åtgärder som utlovar
säkerhet ger inte säkerhet. Även utifrån sina
egna premisser är ordningspolitiken djupt irrationell.
Kriminologen Nils Christie har kallat det för
en industri, vars tillväxt liknar vilda minkars fortplantning
i Norge. (70) Minkstammen fortsätter att växa och växa
eftersom den saknar naturliga fiender. Det är likadant med
säkerhetsindustrin, den möter lite motstånd och
kan växa okontrollerat.
2003.10.12
|