Under 1990-talet växte lokala brottsförebyggande
råd fram på bred front i de flesta västeuropeiska
länder. I Sverige finns idag ett i nästan varje kommun,
vilket ska jämföras med situationen i början av 90-talet
då det bara fanns en handfull lokala brottsförebyggande
råd i hela landet. (42)
Råden fungerar som samverkansorgan för ledande politiker
och förvaltningschefer i kommunen; i regel ingår också
tjänstemän från skola, primärvård och
fritidsförvaltning, samt framträdande personer i ortens
föreningsliv.
Det tidigare informella samarbetet
mellan polisen och aktörer på det sociala området
ges en fast struktur. Därigenom skapas en institutionell övergång
mellan det traditionellt socialpolitiska och det traditionellt kriminalpolitiska
området, mellan å ena sidan skola och socialtjänst
och å andra sidan polis och kriminalvård. Inslaget av
gränsöverskridande gäller också de föreslagna
åtgärderna som pendlar mellan en produktiv och en repressiv
pol, mellan föräldrautbildning och ökad bevakning.
(43)
Verksamheten befinner sig lika långt från
lagen som från sociala ambitioner. Att förhindra brott
och skapa välfärd finns visserligen med på dagordningen.
Men fokus ligger på upplevd osäkerhet och skademinimering.
Råden diskuterar lokala trygghetsfrågor och fattar beslut
om prioriterade insatser. I princip kan det handla om vilka åtgärder
som helst - utom traditionell brottsbekämpning. De lokala
brottsförebyggande råden lägger sig inte i det som
hör till polisens kärnverksamhet. Den tyske statsvetaren
Norbert Pütter skiljer mellan "hårt" och "mjukt"
polisarbete och menar att råden enbart diskuterar frågor
av det senare slaget - informationskampanjer och andra kompletterande
insatser som inte är tvångsåtgärder. (44)
Rädslan för de
marginaliserade delarna av arbetarklassen har sagts vara
en viktig drivkraft bakom satsningen på lokalt brottsförebyggande
arbete. (45) Vi skulle
med andra ord stå inför en situation liknande den på
1800-talet då ordningsproblem omtolkades som en allvarlig
brist på moral i storstädernas fattigkvarter. Samtidigt
kan det vara svårt att avgöra vad som är målgruppen,
eftersom de brottsförebyggande åtgärderna saknar
tydligt fokus och kontakten med dem som eventuellt berörs är
flyktig. Det gör det lätt att tänka sig att målgruppen
snarare är befolkningen i stort. Tyngdpunkten ligger på
att skapa aktiva och säkerhetsmedvetna, laglydiga och samarbetsvilliga
medborgare. De enda som inte omfattas av den brottsförebyggande
mobiliseringen är ytterlighetsgrupperna: de som redan i kraft
av sin klassposition anses skötsamma och dessutom kan köpa
sin egen säkerhet, samt de som redan har en fast identitet
som kriminella. (46)
I jämförelse med myndigheternas brottsförebyggande
arbete fungerar den privata säkerhetsindustrin än mer
frikopplad från lagens logik och sociala ambitioner. Den erbjuder
tjänster, exempelvis patrullering, och produkter, exempelvis
larm, till en kundkrets bestående av vem som helst som kan
betala. Säkerhet görs till en vara som köps och säljs
på en marknad. Verksamheten går ut på att förhindra
skadegörelse och stölder samt att neka personer tillträde.
Det spelar ingen roll om det rör sig om brottsliga handlingar
eller om annat oönskat beteende. De sociala konsekvenserna
av åtgärderna är också ovidkommande. Det centrala
är att reducera den upplevda osäkerheten inom det aktuella
området och att minimera skadorna för köparen av
tjänsten.
De åtgärder som
vidtas bygger på en riskbedömning, träffar
hela grupper och siktar inte till en framtida prövning i domstol.
Det handlar främst om att avvisa människor på grund
av vilka de är eller hur de uppträder. Polisforskarna
David Bayley och Clifford Shearing menar att privat säkerhet
skiljer sig från traditionell polisverksamhet genom inriktningen
på avvisning snarare än frihetsberövande med stöd
i lagen. "Privat säkerhet reglerar tillträde, begränsar
deltagande och utesluter på grundval av misstänkta tecken
på dåligt uppträdande - medlemskap (boende,
anställning), klädsel (t-tröja, inga skor) och beteende
(svordomar, skateboard, bergsprängare)." (47)
Solna Centrum är på samma gång ett
inglasat köpcentrum och en allmän plats, samt ett typiskt
exempel. Där har de statliga bestämmelserna för allmänna
platser utökats med lokala ordningsföreskrifter som förbjuder
en rad beteenden som till exempel att "bedriva bettleri",
"medföra hund", "affischera", "förtära
alkohol" eller "ordna demonstrationståg". Den
som bryter mot dessa regler, eller befaras bryta mot dem, avvisas
från centrumområdet av privata ordningsvakter. (48)
Portvaktsfunktionen är den centrala, och verksamheten bygger
inte sällan på en risk- eller lämplighetsbedömning,
som utgår från sociala normer snarare än allmänna
lagar.
Alla som inte motsvarar
uppdragsgivarens kravspecifikationer körs ut eller hålls
borta. Om det rör sig om ett exklusivt bostadsområde
eller en arbetsplats kan det vara större delen av befolkningen.
Men i praktiken är det framför allt socialt marginaliserade
människor som berörs av åtgärderna. Vid en
granskning av vilka personer som getts tillträdesförbud
till platser i Kanada där företaget Intelligarde skötte
bevakningen, visade det sig till exempel att mer än en tredjedel
var hemlösa. (49)
Den privata säkerhetsindustrin har vuxit kraftigt
under de senaste tjugo åren. Ökningen ligger stadigt
på några procent varje år, och i de flesta länder
överstiger antalet privata väktare redan antalet offentliga
poliser. (50) Till
skillnad från all annan expansion på området bygger
den på kommersiella framgångar. Säkerhetsföretagen
agerar på en växande marknad som exploateras på
samma sätt som andra marknader: genom ökat utbud, produktutveckling
och marknadsföring. I viss mån handlar det om att säkerhetsföretagen
övertagit uppgifter som polisen eller andra offentliga aktörer
utförde tidigare. Men framför allt har efterfrågan
på varan "säkerhet" ökat. Det leder till
en delvis självständig och vinstdriven kontrollexpansion.
Tendensen är att privata
företag expanderar in i gränslandet mellan vardagsbrott,
"bristande medborgaranda" och de skötsammas otrygghet.
Från att tidigare främst ha skyddat enskild egendom har
säkerhetsföretagen på senare tid allt mer anlitats
i ordningsupprätthållande verksamhet. Polisen har inte
längre en monopolställning. Rutiner och regelverk håller
på att utvecklas så att privata och offentliga aktörer
kan agera sida vid sida. Dessutom blir det ofta billigare att låta
företag ta hand om ordningsstörningarna. Lönerna
i branschen är låga. Det är ungefär dubbelt
så dyrt att ha offentliga poliser anställda som privata.
Mycket tyder med andra ord på att vi kommer att få se
mer av detta: att privata poliser patrullerar gator och torg i jakt
på ordningsstörningar, medan den statliga polisen får
andra och mer kvalificerade arbetsuppgifter i den övre delen
av spektrat - i kampen mot terrorism och gränsöverskridande
brottslighet. (51)
Den hårda kärnan: inskränkningen
av säkerhetsbegreppet
Hotbilderna, området för ingripanden, de institutionella
ramarna och åtgärdsarsenalen - allt detta har vidgats
ordentligt. Samtidigt har innebörden i begreppet säkerhet
blivit snävare. Det nya politikområdet förutsätter
inte en upprioritering av säkerheten i största allmänhet
utan en mycket bestämd uppfattning om vems säkerhet som
är viktig och vari hoten består. Långtifrån
alla akuta hot räknas som säkerhetsrisker och den grupp
som ska skyddas tenderar att bli allt mer exklusiv. Ställer
man frågan "vad är det som skyddas?" framträder
inskränkningarna hos det säkerhetsbegrepp som getts ökat
spelrum. Då friläggs ordningspolitikens kärna: på
individnivå handlar det om trygghet mot brott och på
systemnivå om samhällsordningens bestånd.
Den personliga säkerheten
har uppvärderats. Det märks på en minskad tolerans
mot våld, framväxten av brottsoffer-diskussionen, upprioriteringen
av insatser mot kvinnovåldet, det ökande antalet samtal
till Barnens rätt i samhället (Bris), bostadsbolagens
störningsjourer, deltagande i nattvandringar och de växande
investeringarna i hemlarm. (52)
Allt detta tyder på en större omsorg om den egna säkerheten.
Men med tanke på vilka hot och vilka individer
som är aktuella vittnar det samtidigt om en snäv uppfattning
om den personliga säkerheten. Inom United Nations Development
Programme (UNDP) utvecklades en förhoppning, direkt efter det
kalla krigets slut, om att säkerhet kunde komma att betyda
något annat än staters säkerhet - även
individers säkerhet skulle bli en viktig målsättning
inom politiken. (53)
I denna optimistiska anda formulerades ett säkerhetsbegrepp
utifrån (alla) individer. Det kallades mänsklig säkerhet
och definierades på följande sätt: "Mänsklig
säkerhet (human security) kan sägas ha två centrala
aspekter. Det betyder, för det första, säkerhet från
sådana kroniska hot som hunger, sjukdomar och förtryck.
För det andra betyder det skydd från plötsliga och
smärtsamma incidenter i det dagliga livet - vare sig de
inträffar på jobbet, i hemmet eller i lokalsamhället."
(54)
För den som är
utsatt spelar det antagligen ingen roll om livet hotas av
torka och brist på mediciner eller av laglöshet och våldsverkare.
I båda fallen handlar det om hot mot individens liv. I båda
fallen är det överlevnaden som står på spel.
Som sådana är hoten lika allvarliga. Men det är
bara en typ av säkerhetsrisker som räknas inom ordningspolitiken.
Personlig säkerhet blir då att slippa utsättas för
oönskade ingrepp i livet, som att få trappuppgången
nersprejad, bli rånad på mobiltelefonen eller råka
ut för en flygplanskapning. Det handlar om att minska risken
för den strida ström av hot som löper från
ordningsstörningar till terrorhandlingar. Däremot är
mänsklig säkerhet i en mer fullständig betydelse
inte aktuell, trots att "hunger, sjukdomar och förtryck"
är minst lika stora hot mot människor runtom i världen
och då särskilt i de fattigare delarna.
Därutöver har det under de senaste tjugo
åren tillkommit nya hot mot individens säkerhet. Avregleringar
på arbetsmarknaden, tillfälliga jobb inom servicesektorn,
snabba förflyttningar av produktionen och försämringar
av socialförsäkringssystemen har lett till en ökad
osäkerhet över hela världen. (55)
De tyska sociologerna Elmar Altvater och Brigitte Mahnkopf talar
om en "globalisering av osäkerheten". Den berör
utan tvekan tillvarons materiella grundvalar.
Det handlar kanske inte alltid
om akuta hot mot överlevnaden. Men jämfört
med vad som ofta fokuseras inom politikområdet - erfarenheter
av klotter i närområdet, inbrott, åsynen av tiggeri
och bristande moral - är denna typ av osäkerhet minst
lika reell. Däremot framställs avregleringen av anställningsvillkor
och sociala rättigheter sällan som säkerhetshot,
utan snarare som omställningsproblem. Det som vissa tolkar
som en globalisering av osäkerheten tolkar andra rätt
och slätt som framtiden, eftersom det ligger i linje med nyordningen
av samhället enligt de stora investerarnas intressen. Dessutom
tenderar rädslor av mycket olika karaktär att komprimeras
till "en distinkt och överväldigande omsorg om den
personliga säkerheten". (56)
Den otrygghet som kommer av förändrade materiella förhållanden
omtolkas till en fråga om trygghet mot brott.
2003.10.23
|