Flyktingar, terrorism, regimkritiska demonstrationer,
organiserad brottslighet, fattigdom, droger och islamisk fundamentalism
är företeelser som egentligen inte har så mycket
med varandra att göra. Det skulle vara svårt att se vad
de har gemensamt - om det inte vore för den förda politiken.
Tjänstemän och politiker har framhävt det gemensamma.
Vart och ett av dessa fenomen har behandlats som ett hot mot säkerheten.
Dessutom har de satts i samband med varandra, och på så
sätt har en komplex hotbild vuxit fram.
I den dominerande diskussionen och myndighetspraktiken
är alla dessa fenomen inflätade i varandra. De möjliga
kopplingarna mellan nordafrikanska flyktingar, al-Qaida, reclaim
the city, heroin, rysk maffia och invandrartäta förorter
är i de närmaste oräkneliga, något som länge
sysselsatt nyhetsmedierna och filmindustrin. Den senaste tiden har
företeelserna förbundits med varandra på nya sätt,
på samma gång som de förankrats i det absoluta
säkerhetsproblemet, det vill säga terrorism. Alla ojämlikheter
och potentiella oroshärdar i samhället tenderar att tolkas
in i terroristschemat, liksom man under det kalla kriget misstänkte
fackföreningsaktivister för att egentligen vara sovjetagenter.
(19) I USA ledde
det till kommunistskräcken under McCarthy-eran och i Sverige
till åsiktsregistreringen av hundratusentals demonstranter,
tidningsprenumeranter och fackligt aktiva.
Idag håller lösa
terroristnätverk på att överta rollen som
samhällets fiende nummer ett. Då kan allt misstänkas
för att ha terroristkoppling, inte minst gatudemonstrationerna
runt elitens toppmöten. (20)
Det förklarar varför det har blivit så svårt
att prata om till exempel flyktingar och deras skyddsbehov. Lagar
och mänskliga rättigheter väger lätt när
de ständigt måste balanseras mot risken för terrorism
och organiserad brottslighet.
Det är lätt att lyfta fram den roll medierapporteringen
spelat, i kombination med raden av filmer om den ryska maffian,
eller belysa hur detta utnyttjats av populistiska politiker. Men
det grundläggande sambandet är att flyktingar, demonstranter,
terrorism och droger hanteras av samma myndigheter - eller företag
- som sätter säkerheten främst. De aktuella grupperna,
deras situation och beteende, kommer inom räckhåll för
underrättelsetjänstens, tullens, polisens, väktarbolagens
och kriminalvårdens rutiner.
Historiskt kan det exemplifieras av TREVI, ett diskussionsforum
för inrikes- och justitieministrarna inom dåvarande EG,
samt högre tjänstemän från motsvarande departement.
Polischefer och underrättelseofficerare deltog i mer praktiskt
inriktade arbetsgrupper. TREVI grundades i mitten på 70-talet
och kom att stå modell för utvecklingen av de följande
decenniernas europeiska polissamarbete. Inledningsvis gällde
samarbetet i princip bara terrorism. I början på 80-talet
tillkom organiserad brottslighet och politiska protester som viktiga
teman, och i slutet av decenniet även narkotika och flyktingar.
(21)
Samtidigt hanteras
företeelserna även av andra myndigheter - till exempel
socialtjänst, migrationsverk och arbetsförmedling - och
diskuteras från andra utgångspunkter än säkerhet.
Det får inte glömmas bort! Flyktingar behandlas också
som en humanitär fråga, demonstrationer möts också
som en politisk utmaning, droger ses också som ett socialt
problem, och arbetslöshet betraktas också ur ekonomisk
synvinkel. Vad som skett är en förskjutning av tyngdpunkten.
Säkerhetsaspekten har fått en mer framskjuten roll.
Genom att hanteras av rättsliga myndigheter associeras företeelserna
med kriminalitet. Men är det verkligen brott det är fråga
om? Med nuvarande lagstiftning är det inte straffbart att söka
asyl i västvärlden. Att vara flykting, arbetslös,
delta i politiska protester eller tillhöra en muslimsk församling
är inte ett brott - till skillnad från terrorhandlingar,
organiserad brottslighet och narkotikahantering.
Däremot behandlas migrationsrörelser, politiska
protester, vissa religiösa riktningar och fattigdom genomgående
som säkerhetsrisker - i likhet med terrorhandlingar, organiserad
brottslighet och narkotikahantering. Företeelserna diskuteras
i termer av faror och hot - de ses som en grogrund för brott,
ett hot mot tryggheten eller en fara för landet. De är
säkerhetsrisker, kort sagt. Kopplingen till brott är sekundär,
det centrala är företeelsernas status som säkerhetsrisker,
vilket förmodligen också är det enda som de har
gemensamt.
Nästa fråga är om det verkligen rör
sig om säkerhetsrisker. Är det rimligt att se flyktingar
och narkomaner som säkerhetsrisker? Utgör dessa grupper
ett hot mot samhällets överlevnad? Men den frågan
uppkommer sällan, för hur det faktiskt förhåller
sig är inte det centrala. Bedömningen - liksom åtgärderna
- behöver inte stå i proportion till ett verkligt hot.
Det handlar mer om vem som lyckas genomdriva sin definition av situationen,
och mindre om vad hoten är i verkligheten. Säkerhetsriskerna
kan vara reella eller uppdiktade; det spelar ingen roll vilket,
vad de är egentligen eller vad de var från början,
för de är vad de gjorts till och är verksamma i den
egenskapen. (22)
Dessutom är det svårt att ta ställning till verklighetsbakgrunden,
eftersom bristen på precision är ett utmärkande
drag hos de framförda hotbilderna. De är ofta formulerade
i mycket allmänna ordalag, vilket också fyller en funktion.
(23) Ju mer diffusa
hotbilderna är, desto mer kan tolkas in, och på så
vis göras till säkerhetsrisker.
Det är bara att koppla ihop företeelsen
med någon av de redan befintliga säkerhetsriskerna. Folk
som transporterar flyktingar över EU-gränsen mot betalning
har under senare år blivit "människosmugglare"
och kopplats till såväl penningtvätt som narkotikahandel.
(24) Resultatet blir
ett löst sammanhållet komplex av hotbilder, som ger det
nya politikområdet - ordningspolitiken - en egen identitet
och legitimitet. Alla ingripanden hämtar sitt berättigande
från detta kalejdoskop. Skolk, narkotikaförsäljning
och terrorhandlingar bildar en sammanhängande ström av
hot. Övergången från flyktingar över egendomsbrott
till organiserad brottslighet sker steglöst. Den centrala frågan
blir att avvärja detta flöde av hot innan det sätts
i verket.
Kontinuumet av hot
motsvaras av ett brett spektrum av insatser. Allt från identitetskontroller
på gatan och videoövervakning, över passerkontroller,
dataregister och tillfälliga frihetsberövanden, till långa
fängelsestraff, utvisningar och militära operationer.
Vad karakteriserar det spektrum av insatser som är aktuella?
Ur ett Foucaultperspektiv kan man skilja mellan produktiv och repressiv
maktutövning. Repression reducerar dem som makten utövas
över till objekt för åtgärderna: genom att
tysta, utestänga eller krossa målgruppen eftersträvas
passivitet. Produktiv maktutövning innebär att målgruppen
istället involveras som aktiva subjekt i ordningens upprätthållande;
den verkar genom inskolning i beteendemönster som befäster
kollektiv underordning såväl som individuella ambitioner.
Makten skapar också begär, vanor och normer. (25)
Men det är uppenbart att åtgärderna
inom det här politikområdet ligger närmare den repressiva
polen. Det handlar om att reducera till objekt snarare än om
att involvera som subjekt. Det direkta fysiska tvånget är
antingen öppet eller illa dolt, och det finns inga längre
gående visioner än att hotet ska neutraliseras eller
göras hanterbart.
Men makten utövas inte likformigt över hela politikområdet.
Det verkar finnas en skillnad mellan insatserna beroende på
vilken del sorts hot som är aktuellt: om det är övergången
mellan krig och brott eller mellan brott och ordningsstörningar.
I båda fallen verkställs insatserna administrativt mot
specifika gruppers riskbedömda beteende. Men ur en annan aspekt
skiljer sig tillämpningen: i det första fallet tenderar
repressionen att vara överdimensionerad och i det andra fallet
kostnadseffektiv.
I det förstnämnda fallet, gränslandet
mellan krig och brott, frigörs våldsutövningen från
lagar och konventioner. Det finns inte längre några givna
begränsningar. Undantagstillståndet förutsätter
ett existentiellt hot som i sista hand måste avvärjas
med våld. Eftersom målgrupperna konsekvent sammankopplas
med terrorism och organiserad brottslighet kan det villkoret räknas
som uppfyllt. Det budskap som förmedlas är att vi har
att göra med en hänsynslös fiende som visserligen
inte enbart kan bekämpas med våld, men att det måste
finnas en sådan beredskap. Då blir allt eller det mesta
tillåtet. Det är en maktutövning som är överdimensionerad,
som slösar med resurserna utan att tänka på kostnaderna.
Undantagstillståndet tenderar dessutom att göras permanent,
eftersom det antingen saknas konkreta målsättningar eller
en vilja att ompröva de åtgärder som vidtas.
Åtgärderna för
att hantera hot som har att göra med vardagsbrottslighet
och ordningsstörningar är däremot inte lika uppseendeväckande.
Det rör sig om insatser som smälter in i vardagen: byggnadstekniska
lösningar, föräldravandringar eller kameraövervakning.
Tillämpningarna bygger på en kostnadskalkyl - priset
för åtgärden vägs mot vad som kan uppnås.
De ekonomiska kostnaderna och förlusten av öppenhet ställs
mot den förväntade effekten, i form av ett bättre
företagsklimat eller en ökning av den upplevda tryggheten.
Det handlar om kostnadseffektiv skademinimering. Målet är
inte att undanröja hoten utan att göra dem hanterbara;
en nollvision skulle bli alldeles för kostsam.
Alla åtgärder inom området är inte repressiva.
Det finns också utrymme för en produktiv maktutövning,
som innebär att människor ur de aktuella målgrupperna
istället integreras och aktiveras för att upprätthålla
ordningen.
I Stockholm förekommer att långtidsarbetslösa
och ungdomar i fattiga områden anställs för att
patrullera köpcentra (s. k. Centrumvärdar) eller rekryteras
för övervakning i tunnelbanan (s. k. Lugna gatan-värdar).
(26) Det är
ett sätt att engagera individer ur målgrupperna och göra
dem till ansvarskännande medborgare. Samtidigt effektiviseras
övervakningen genom att de delar social och kulturell bakgrund
med dem som kontrolleras. Det finns inte särskilt många
Lugna gatan- och Centrumvärdar, men verksamheterna ligger i
linje med utvecklingen. Allt fler lågbetalda servicejobb skapas
i denna sektor. Det betyder att en växande del av arbetarklassen
skolas in för att sköta rutinkontrollerna: kontrollera
bagaget på flygplatserna, ta urinprover på anstalterna
eller bilpatrullera industriområden nattetid.
Stommen av institutioner
är densamma som för tjugo år sedan. Det är
fortfarande polisen, domstolarna och fängelset som står
för kärnverksamheten. Samtidigt har mycket förändrats:
nya institutioner har tillkommit och några av de redan befintliga
har expanderat. Det har skett en kraftig utvidgning av fängelseväsendet,
gränskontrollsystemet runt EU, lokala brottsförebyggande
råd samt den privata säkerhetsindustrin. Dessutom fungerar
institutionerna enligt en säkerhetslogik som är minst
lika anmärkningsvärd som själva expansionen. Låt
oss granska dessa fyra institutionella förändringar med
avseende på omfattningen, positionen inom politikområdet,
målgruppen för åtgärderna och logiken enligt
vilken de tillämpas.
Det byggs nya fängelser
nästan överallt. "Det som är mest iögonfallande
vid sekelskiftet", skriver den franske sociologen Loïc
Wacquant, "är utan tvekan den enorma ökningen av
fångpopulationen i alla utvecklade länder". (27)
I USA sker frihetsberövandet i industriell skala och berör
hundratusentals främst icke-vita amerikaner. Under 90-talet
ökade antalet fångar med åtta procent årligen
och i juni 2002 passerade antalet amerikaner intagna på anstalt
för första gången tvåmiljonersstrecket. (28)
Också i Europa ökar antalet fångar, även om
det är långt till de amerikanska nivåerna. I Sverige
planeras tusen nya fängelseplatser under de närmaste åren.
(29)
Som kollektiv utmärks de intagna främst
genom att ha det betydligt sämre ställt än befolkningen
i övrigt. Det gäller i fråga om arbete, boende,
utbildning och hälsa, och det gäller både under
uppväxttiden och senare i livet. (30)
Målgruppen är alla som står eller ställt sig
utanför den vanliga arbetsmarknaden och inte sällan befattar
sig med droger. Rättsväsendets kamp för det narkotikafria
samhället har varit ett viktigt verktyg för att fylla
fängelserna. I Sverige är runt hälften av alla intagna
narkomaner; 45 procent av alla nyintagna år 2001 betecknades
som tunga narkotikamissbrukare. Det ser ut på liknande sätt
i andra länder. Missbrukare dömda för narkotikarelaterade
småbrott utgör majoriteten av fångpopulationen
i USA, och inom EU passerar varje år 180 000 - 600 000 narkotikamissbrukare
genom fängelsesystemet. Tendensen är stigande. (31)
Detta behöver inte betyda att lagen håller
på att överges som rättesnöre - snarare tyder
det väl på motsatsen. Fängelset tillhör den
gamla kriminalpolitikens kärnområde. Lagens logik ligger
till grund för verksamheten. Det är individen som står
i centrum, en brottslig handling är förutsättningen
för frihetsberövandet och beslutet har fattats av en domstol.
Men under senare tid har denna modell blandats upp med andra element.
Det finns en tendens att även handlingar som inte är brottsliga
leder till ett förlängt eller förnyat frihetsberövande
till följd av beslut fattade av kriminalvården själv.
I USA har brott mot
frigivningsföreskrifterna kommit att bli en allt vanligare
anledning till fängelsevistelse. I en del fall handlar det
om lagöverträdelser, men ofta rör det sig om ett
beteende som inte är straffbart i vanliga fall, till exempel
onykterhet eller missade besök hos frivården. Beslutet
att skicka den frigivne tillbaka till fängelset fattas dessutom
i växande utsträckning på tjänstemannanivå
och inte i domstol. (32)
Att frivården skickar tillbaka människor i fängelse
på grund av misskötsamhet är inget som satts i system
i Sverige. Men även här kan frihetsberövandet förlängas
på administrativ väg, och möjligheterna att göra
det har utökats. Positiva urinprov och andra former av misskötsamhet
kan numera leda till att frigivningen senareläggs med upp till
15 dagar per gång utan att saken prövas i domstol. (33)
Säkerhetslogikens intåg i kriminalvården
märks också på den allt större vikt som läggs
vid riskbedömningar. Värderingar av de intagnas vålds-
eller rymningsbenägenhet har visserligen alltid gjorts i en
institution så upptagen av sin egen säkerhet som fängelset.
Men det har skett en förändring. Den modell som utgick
från en kombination av straffvärde och behandling håller
på att ersättas av en annan som bygger på ständiga
riskbedömningar. Det betyder att påföljden varken
utformas utifrån de intagnas sociala behov eller utifrån
hur pass grovt brottet var; det avgörande blir istället
den riskkategori som individen bedöms tillhöra. "Selektiv
inkapacitering" är det hittills tydligaste exemplet på
denna trend. Tanken bakom inkapacitering är att uppnå
en sänkning av den totala brottsligheten genom att spärra
in ett stort antal kriminella under en lång tid av deras brottsaktiva
karriär. Riskprofilen och utfallet på statistisk nivå
avgör då påföljden snarare än individens
konkreta brott. (34)
Dagens svenska kriminalvård
är en blandning av alla modeller, men även här är
trenden att riskbedömningar får ett större spelrum.
Det gäller särskilt de som döms till fyra års
fängelse eller mer. Sedan slutet av 90-talet får alla
långtidsdömda genomgå omfattande tester på
anstalterna Kumla (män) eller Hinseberg (kvinnor) för
att farlighetsklassificeras i början av straffet. Resultatet
avgör vilka individuella villkor som gäller under resten
av anstaltstiden.
Gränskontrollsystemet befinner sig i övergången
mellan den traditionella kriminalpolitiken och säkerhetspolitiken.
Ett färskt exempel är planerna på att inrätta
en gemensam gränspolis. Den tilltänkta polisstyrkan ska
bedriva spaning, utreda brott, göra tullkontroller vid EU:s
yttergränser samt bekämpa terrorism, illegal invandring
och trafficking. (35)
Ett annat exempel är embryot till en gemensam kustbevakning.
Sedan januari 2003 patrullerar fartyg från fem EU-länder
delar av Medelhavet och Atlanten för att jaga bort små,
ofta överfyllda båtar med människor som försöker
ta sig över från Nordafrika. (36)
Utbyggnaden av gränskontrollsystemet har inneburit ett genombrott
för institutioner som varken är polisiära eller militära
utan ett mellanting. Ingenting tyder på att vi har sett slutet
på denna utveckling. Den franske polisforskaren Didier Bigo
menar att denna expansion kommer att fortsätta, eftersom just
paramilitära polisstyrkor presenterats som lösningen i
omvärldsanalyser där inre och yttre hot mot landets säkerhet
flyter ihop. (37)
Gränskontrollsystemet
är hörnstenen i det rättsliga samarbetet inom
EU. Detta samarbete - i olika konstellationer - mellan EU-ländernas
polismyndigheter, åklagare och justitiedepartement har beskrivits
som "en rättslig och institutionell labyrint av Kafka-liknande
dimensioner". (38)
Sekretess, snåriga regelverk och en mångfald arbetsgrupper
gör det svårt att bedöma omfattningen. Men utan
tvekan har det vuxit kraftigt och växer fortfarande.
Det finns flera milstolpar i utvecklingen. Schengensamarbetet, i
vilket Sverige deltar operativt sedan mars 2001, var banbrytande
när det gäller säkerhetslogiken. Det la grunden för
ett polisarbete baserat på effektivitet och säkerhet
snarare än lagar och medborgerliga rättigheter. Regelverket
öppnade för att frihetsberövanden och registreringar
kunde göras på vaga, närmast godtyckliga grunder.
Det innebar att långtgående åtgärder kunde
vidtas efter tjänstemannabeslut, utan föregående
juridisk prövning, utan konkret brottsmisstanke. Det räckte
med att de aktuella personernas utseende och agerande stämde
med en bestämd riskprofil. (39)
Detta gäller inte minst asylsökande. Varje
dag sker avvisningar vid EU:s yttre gränser baserade på
grupptillhörighet och inte på individens asylskäl,
efter beslut fattade på plats av den tjänstgörande
kontrollpersonalen. Samtidigt finns det inslag av lagens logik.
Om individen passerar gränsen och söker asyl inne i landet
sker en individuell prövning av rätten att stanna. Andelen
som får asyl har visserligen minskat drastiskt, vilket antirasistiska
grupper ihärdigt - sedan slutet av 80-talet - kritiserat som
en urholkning av rätten till asyl. Kritiken har inte minst
riktat sig mot ofullständigt genomförda asylansökningar.
Det som händer nu är att även rätten att söka
asyl och få sin ansökan prövad ifrågasätts.
Den som tar sig förbi gränsen på okonventionella
vägar och söker asyl inne i landet - vilket de flesta
numera gör som söker asyl i Sverige - riskerar nämligen
att straffas för detta istället för att få
sin ansökan prövad. Skillnaden mellan organiserad brottslighet
och flyktingar tenderar att upphävas; alla som tar sig in med
hjälp av flyktingssmugglare kan snart komma att straffas för
de senares brott, såsom medhjälpare. (40)
Traditionell brottslighet
verkar däremot inte beröras i någon större
utsträckning av den förstärkta gränskontrollen.
Systemet är inte uppbyggt för att hantera individer som
begått brott utan befolkningsgrupper som motsvarar administrativa
riskprofiler. För närvarande träffar åtgärderna
främst flyktingar och säsongsarbetare. Dessa grupper står
för den stora majoriteten av alla avvisade och kontrollerade
personer. En annan målgrupp är politiska aktivister.
Många som är djupt kritiska mot delar av samhällsutvecklingen,
exempelvis utbyggnaden av gränskontrollsystemet, och demonstrerar
mot detta i samband med ledarskiktets toppmöten motarbetas
av samverkande polis- och åklagarmyndigheter som förhindrar
resor mellan länderna eller arresterar i förebyggande
syfte. (41)
|