Under de senaste tio åren har brottsförebyggande
verksamhet upplevt ett genombrott. Det har lett till att polis i
samarbete med sociala myndigheter allt mer intresserat sig för
avvikande beteende som inte är brott. Ordningsstörningar
på lokal nivå har prioriterats upp. Uteliggare, snattare,
elever som skolkar, klottrare, tiggare, störande hyresgäster
och tillverkare av hembränd sprit har till exempel blivit måltavlor
för det brottsförebyggande arbetet. (9)
Trots att verksamheten kallas
brottsförebyggande behöver det alltså inte
handla om brott; och om det gör det, i så fall om ringa
brottslighet. Juridiskt sett har detta arbete ett dubbelt fokus.
En del av åtgärderna handlar om vardagsbrott - rån,
misshandel och stölder - medan andra avser smärre ordningsstörningar.
Utöver lagöverträdelser beivras även andra normavvikelser.
Handlingarnas juridiska status verkar spela mindre roll; viktigare
är hur stötande de uppfattas. Ibland fullföljs glidningen,
när det oönskade beteende kriminaliseras, så att
det blir möjligt att avvisa tiggare från offentliga rum,
bötfälla föräldrar till skolkande skolbarn eller
låta polisen prioritera insatser mot narkotika för eget
bruk. Därigenom urholkas lagen åt det andra hållet,
nedåt: gränsen mellan lagöverträdelser och
andra former av avvikande beteende blir otydlig.
Denna förskjutning kan vara kopplad till en
bestämd uppfattning om brottslighetens orsaker, till exempel
nolltoleransteorin, som säger att ingripanden mot små
avvikelser är ett bra sätt att förhindra grova brott.
Men det är inte nödvändigt, för även på
ett teoretiskt plan är kopplingen till brott egentligen överflödig.
Det kan lika väl röra sig om att minska upplevd osäkerhet.
När EU:s ministerråd nyligen och delvis på svenskt
initiativ beslutade att inrätta ett europeiskt brottsförebyggande
nätverk definierades brottsförebyggande som "alla
åtgärder som är avsedda att minska eller på
annat sätt bidrar till en minskning av brottsligheten och medborgarnas
känsla av osäkerhet". (10)
Spontant är det lätt
att tänka sig att det rör sig om ungefär samma
målsättning - att brott och osäkerhetskänslor
hänger ihop. Får vi ner det ena minskar också det
andra. Men flera studier visar att det inte finns några enkla
samband mellan den faktiska brottsligheten och den upplevda osäkerheten.
Grupper som inte är särskilt brottsdrabbade kan uppleva
en hög nivå av otrygghet, medan grupper som är betydligt
mer utsatta för brott anser sig trygga. (11)
Initiativ för att sänka brottsligheten har inte nödvändigtvis
någon positiv effekt på rädslan för brott.
Det kan rent av vara så att säkerhetsåtgärder
bidrar till att öka den upplevda osäkerheten. (12)
Därför tenderar detta att vara parallella
målsättningar, vilket i praktiken betyder att brottsförebyggande
åtgärder kan rikta sig mot enbart osäkerhetskänslor.
Och då är insatser mot ordningsstörningar omedelbart
berättigade - utan att gå omvägen över kopplingen
till brott - med hänvisning till att de skapar en "känsla
av osäkerhet".
Det finns till och med en strävan att introducera en ny definition
på vad som är brottsligt. I ett meddelande från
EU-kommissionen om en gemensam strategi för det brottsförebyggande
arbetet inom EU definieras begreppet brottslighet på ett nytt
sätt. "Brottslighet", skriver kommissionen, innefattar
förutom "brottslighet i egentlig mening" även
"bristande medborgaranda, som utan att nödvändigtvis
manifesteras i straffbara handlingar tar sig uttryck i olika asociala
beteenden som sammantagna kan skapa ett klimat av spänning
och osäkerhet".
(13)
Med detta synsätt är brott inte längre
bara brott, det vill säga synonymt med lagöverträdelser,
handlingar beskrivna i lagboken. Även "olika asociala
beteenden som sammantagna kan skapa ett klimat av spänning
och osäkerhet" räknas som brott. Därigenom suddar
lagstiftarna ut skillnaden mellan lagöverträdelser och
ett opreciserat antal andra beteenden. I praktiken kan detta få
svåröverblickbara konsekvenser. Det öppnar upp för
att metoder som hittills bara tillåtits för att bekämpa
"brottslighet i egentlig mening" även kan användas
mot sådant som anses vara "bristande medborgaranda".
Genom att skapa denna typ
av kryphål frikopplas tvångsåtgärder
från lagen. Fysiskt tvång kan användas även
utan att lagöverträdelser ägt rum och med andra syften
än att hindra pågående eller framtida lagöverträdelser.
Upprätthållandet av lagen har kommit att stå tillbaka
för andra principer. Den brittiske kriminologen David Garland
har beskrivit denna förskjutning, som är speciellt tydlig
i det brottsförebyggande arbetet. "Trygghet i lokalsamhället
(community safety) blir den överordnade målsättningen;
att bekämpa brott blir bara ett medel för att uppnå
detta mål och inte ett mål i sig. Att reducera den upplevda
osäkerheten och minimera skador och kostnader blir det centrala."
(14)
Visst finns det ett samband. Om man får ned
brottsligheten leder det förmodligen också till en minskning
av mänskligt lidande, av ekonomiska skador och av den upplevda
osäkerheten. Men det är ändå en annan typ av
målsättningar, som dessutom är mycket vidare. Särskilt
den upplevda säkerheten i lokalsamhället tenderar att
vara ett brett begrepp. Ofta avses inte bara invånarnas personliga
trygghet mot brott, utan även trygghet och trivsel i köpcentret
och kommunens attraktivitet som investeringsort.
Ur detta perspektiv blir det lättare att förstå
den stora vikt som läggs vid ordningsstörningar. Om skademinimering
och upplevd säkerhet är det överordnade, blir ordningsstörningar
ett problem fullt jämförbart med den faktiska brottsligheten.
Den juridiska skillnaden mellan cykelstöld och skolk sätts
ur spel; det är bara två riskbeteenden som måste
hanteras. Ungdomar på torget som dricker folköl, människor
som sover på parkbänkar, klotter på bussarna, folk
som tigger, är psykiskt sjuka eller uppenbart drogpåverkade
skapar otrygghet, skrämmer bort kunderna och minskar företagens
vilja att investera i kommunen. Det ger en glidande övergång
mellan å ena sidan smärre ordningsstörningar och
å andra sidan brottsliga handlingar.
Ordningspolitikens födelse.
Jag påstår alltså att säkerheten inte
lagen numera är den överordnade principen för
användandet av fysiskt våld och andra åtgärder
direkt baserade på tvång. Lagen håller på
att ersättas av andra styrmekanismer. Tvånget tillämpas
enligt ett nytt mönster. Ingripanden sker även mot oönskade
beteenden som inte är brott och med en annan målsättning
än att se till att lagen följs. Säkerhetstänkandet
har sprängt juridiken. Eller rättare sagt: lagen har urholkats
från två håll, såväl uppåt som
nedåt.
Det kan förefalla absurt med ett politikområde
som skulle rymma allt från skolk över drogförsäljning
till terrorhandlingar. Men det är absurt bara därför
att många ännu inte lärt sig tänka utifrån
ett säkerhetsbegrepp som brutit med lagens logik.
Står vi måhända
inför kriminalpolitikens slut? Gränsen har luckrats
upp mellan områden som länge varit åtskilda. Under
den generella välfärdsstatens epok sågs resurssvaga
gruppers avvikande beteende som en socialpolitisk fråga, förutsatt
att det inte rörde sig om brott. Beteende som avvek från
sociala normer var psykiatrins eller socialtjänstens ansvar.
Brott hanterades inom ramen för kriminalpolitiken, vilket innebar
andra metoder och andra institutioner, medan allt som hade med krig
att göra var säkerhetspolitik och sköttes av totalförsvaret.
Idag tenderar socialpolitik, kriminalpolitik och säkerhetspolitik
att smälta samman. Resultatet är ett nytt politikområde
som hålls samman av en enhetlig logik och drivs av en egen
dynamik. Detta har inte något riktigt namn ännu men låt
oss tills vidare kalla det för ordningspolitik.
Det återstår att i detalj redogöra
för ordningspolitikens födelse. Men dessförinnan
bör begreppen slipas till. Det centrala momentet i denna historia
är säkerhetslogikens genomslag. Hur skiljer sig denna
logik från lagens logik? Vad är det som händer när
säkerheten läggs till grund för tillämpningen
av tvång i samhället? På det mest grundläggande
planet handlar det om vad någon kan komma att göra, istället
för vad någon har gjort. Den avgörande frågan
att ställa vid ett eventuellt ingripande är inte "har
personen begått ett brott?" utan "utgör personen
en risk?".
Det är en väsentlig skillnad. I samma stund
som säkerheten görs till utgångspunkt för våldsanvändning
kommer denna att bygga på sannolikheter, prognoser, profiler
och riskbedömningar, snarare än på faktiska händelser
och gärningar. Det är en konsekvens av hur själva
säkerhetsbegreppet är konstruerat. Säkerhet innebär,
för det första, en frånvaro av någonting dåligt
snarare än en närvaro av någonting bra. Vidare handlar
det om framtiden: eventuella åtgärder bygger på
en bedömning av sannolikheten för att det dåliga
ska inträffa. Bedömningar är även inblandade
på ett annat sätt - för vad är det som man
måste skydda sig mot? Det är inte vilka hot eller problem
som helst. Att säga att något är ett hot mot säkerheten
innebär att det är allvarligt, så allvarligt att
fortbeståndet riskeras. Hoten riktar sig mot existensbetingelserna
för det som ska skyddas. Avvärjs inte hotet är individens
eller gruppens eller institutionens överlevnad i fara. Detta
motiverar, slutligen, användningen av genomgripande åtgärder,
inklusive våldshandlingar. (15)
Säkerhetslogikens genomslag
innebär tre viktiga förändringar jämfört
med den traditionella rättsstaten. Sammantaget bildar de en
definition av säkerhetslogiken. För det första, det
handlar inte om vad individen gjort sig skyldig till utan snarare
om grupptillhörigheten - är han narkoman? Är hon
aktivist? Flykting? Muslim? Arab? Rättssystemet hanterar snarare
hela befolkningsgrupper, även om det är individer som
i slutändan träffas av åtgärderna. Vidare,
det intressanta är egentligen inte beteendet i sig utan snarare
vad det kan tänkas vara ett tecken på - innebär
det att personen är en risk? Att personen tillhör en viss
grupp, motsvarar spaningsprofilen, umgås i vissa kretsar eller
hyser vissa åsikter kan motivera ett ingripande - avvisning,
utvisning, avlyssning eller häktning - lika väl som ett
konstaterat brottsligt beteende. Slutligen, ingripandet mot personen,
eller gruppen, behöver inte föregås av en juridisk
prövning i domstol utan det räcker med ett beslut på
tjänstemannanivå. Det är en administrativ åtgärd
som bygger på en samlad riskbedömning där skuldfrågan
bara är en av flera faktorer som vägs in.
I början av 1990-talet noterade de amerikanska
kriminologerna Malcolm Feeley och Jonathan Simon i ett par mycket
uppmärksammade artiklar att påföljdssystemet i växande
utsträckning fungerar enligt säkerhetslogiken. De ansåg
att en ny syn på straffets funktion genomsyrade kriminalvården.
Såväl viljan att rehabilitera brottslingar som ambitionen
att få ner brottsligheten höll på att ge vika för
ständiga riskanalyser. Motivet var enbart att göra det
avvikande beteende hanterbart - inte att minska det eller förändra
människorna bakom. (16)
Sedan dess har deras teser diskuterats flitigt, samtidigt som utvecklingen
fortsatt i den riktning som skisserades.
Var befinner vi oss i dagens
Europa? Står vi inför rättsstatens sammanbrott?
Frågan är motiverad, om staten tillämpar tvångsmetoder
mot grupper snarare än individer, på grundval av ett
riskbeteende och utan domstolsprövning. Men att tala om sammanbrott
är överdrivet. Lagen är inte upphävd bara för
att användandet av tvång i växande utsträckning
följer säkerhetslogiken. Allting som händer på
området kan inte sammanfattas i en modell; verksamheter som
fungerar på helt olika sätt kan samexistera och gör
det också. (17)
Det betyder att en del åtgärder fortfarande följer
lagens logik, andra säkerhetslogiken och åter andra sätter
vårdbehovet i centrum. Varken rättsstaten eller välfärdsstaten
behöver vara utplånad. Men tendensen är att säkerhetstänkandet
gradvis tar över. Förändringarna inom området
pekar i den riktningen. Nya åtgärder och institutioner
fungerar snarare enligt säkerhetslogiken än enligt rättsstatliga
principer.
Det nya politikområdet omgärdas av mörka
hot och genomkorsas från den ena änden till den andra
av riskbedömningar. Vi står inför ett vidgat fält
för tvångsingripanden. Insatser mot flyktingar, åldringsrånare
och skurkstater varvas med larmrapporter och nya samordningsgrupper.
Det sker en kolonisering av det ordningspolitiska området.
Tempot är högt; den som har ambitionen att dokumentera
allt som händer får svårt att hålla jämna
steg med utvecklingen. (18)
Låt oss se hur hotbilderna, institutionerna och åtgärderna
följer säkerhetslogiken.
2003.10.23
|