Trygghet blandas ofta samman med säkerhet, många
gånger medvetet. På det sättet verkat starka krafter
i samhället utan att begreppen och politiken debatteras. I
en tidigare artikel i Alba har idéhistorikern Sven-Eric Liedman
visat att begreppen trygghet och säkerhet ofta är varandras
motsaser. Ökad säkerhet ger inte automatiskt ökad
trygghet, utan kan tvärtom öka otryggheten. Magnus Hörnqvists
text ger viktiga aspekter på säkerheten kopplad till
demokrati. Vi har valt att dela upp texten i fem avsnitt.
Vita husets hemsida visar en barometer över
terroristhotet för dagen med samma självklarhet som om
det handlade om vädret. En hel industri har vuxit fram runt
hot och risker i våra liv. Det finns knappt ett område
som inte berörs av omsorgen om säkerheten. Hur kan de
senaste årens utveckling sammanfattas? Går det att tala
om ett nytt paradigm? Ja det ligger nära till hands. Tendensen
är att våldsanvändningen inte längre begränsas
av tydliga lagar och rättigheter. 1900-talets rättsstat
håller på att ge vika för ett säkerhetstänkande
utan gränser. Istället etableras ett nytt politikområde
bestående av en serie hotbilder, åtgärder och institutioner
som organiserats runt säkerhet i snäv mening och drivs
av sin egen dynamik.
Lagen sprängs: ett nytt
politikområde inrättas
Det tillhör vår bild av Sverige att vi lever i en rättsstat.
Vi blir inte föremål för polisens intresse utan
grund och hamnar inte i fängelse utan vidare. Det ska finnas
ett brott med i bilden. Det krävs en brottslig handling för
att rättssystemet ska aktiveras. Polisens uppgift blir då
att utreda det begångna brottet, varefter en domstol prövar
skuldfrågan och eventuellt utdömer ett straff som kriminalvården
verkställer. Den som är misstänkt för brott
får veta vad han eller hon anklagas för, har rätt
till en advokat och är oskyldig tills motsatsen visats. Hela
förfarandet följer lagens logik. Det är den gängse
bilden av rättsstaten.
Mycket av hanteringen sker fortfarande enligt lagen
och på grundval av konkret brottsmisstanke. Men tendensen
är att användningen av tvång i allt mindre utsträckning
passar in i detta schema. Jurister, aktivister och journalister
har dokumenterat brister och övertramp. På punkt efter
punkt har kritiker framhållit avsaknaden av rättssäkerhet,
uppluckringen av folkrätten och brotten mot konventioner om
mänskliga rättigheter. För varje år har kritiken
vuxit i styrka, men den har inte kunnat hejda utvecklingen. Kanske
är det dags att börja dra slutsatser av detta? Handlar
det om enskilda olycksfall i arbetet eller finns det någon
annan orsak?
Den avgörande frågan är om det beror
på att systemet fungerar ofullständigt. Alternativet
är att det skulle fungera annorlunda än tidigare. Det
finns mycket som talar för det senare. Lagen har sprängts
åt två håll samtidigt: uppåt, genom att
gränsen till krigshandlingar suddats ut; nedåt, genom
att samma sak hänt med gränsen till smärre ordningsstörningar.
President George Bush valde
att beteckna attackerna den 11 september som en krigshandling. (1)
Om attackerna istället hade setts som brottsliga handlingar
skulle det varit polisens sak att utreda brotten och domstolens
sak att ta ställning i skuldfrågan. Men nu valde den
amerikanska regeringen att ge militären i uppdrag att bomba
och invadera Afghanistan. Det är verkligen två olika
saker - att bomba ett land och att spåra upp brottslingar.
Men med det nya säkerhetstänkandet blir
skillnaden mindre. Skiljelinjen mellan brott och krigshandlingar
håller på att suddas ut i terroristjaktens kölvatten.
Det slående med begreppet terrorism är att det
driver fram en uppluckring och ett samgående mellan civila
och militära myndigheter och roller, mellan försvaret
och brottsbekämpningen inom landet. (2)
Tidigare åtskilda ansvarsområden flyter ihop. Den globala
kampen mot terrorismen har blivit både en polisiär och
en militär angelägenhet.
Det är inte så att det numera saknas skillnader
mellan brott och krig. Men skillnaden är inte längre lika
skarp: det finns idag en glidande övergång mellan brott
och krigshandlingar. De senaste årens försvarsutredningar
vittnar om förändringen. Den glidande skalan mellan krig
och fred går som en röd tråd genom omvärldsanalyserna.
Det talas om den pågående ominriktningen av totalförsvaret
för att förebygga och hantera hot och risker i hela
skalan från fred till krig.
(3) Försvarsmakten skulle få nya arbetsuppgifter,
och man började ompröva förbudet mot användande
av militärt våld inom landet. Det infördes efter
dödsskjutningarna i Ådalen 1931 men kan vara på
väg att hävas. Den utredning som granskade 11 september
för svenskt vidkommande föreslår att militär
ska få sättas in vid vissa angrepp av terrorkaraktär
som inte utgår från en främmande stat.(4)
Den korta epok är på
väg att ta slut då militären enbart hade
vapnen riktade utåt, för att avvärja hot från
främmande makt, medan polisen bar ansvaret för lag och
ordning inom landet. Idag finns inte längre någon klar
skillnad mellan ett lands inre och yttre säkerhet. Det är
en historisk förskjutning. I samband med det kalla krigets
slut försvann det militära invasionshotet i den rika världen;
därefter har försvarsanalytiker och underrättelsetjänster
sökt sig nya arbetsområden och diagnostiserat nya hot
mot säkerheten. (5)
De har tagit fasta på muslimsk fundamentalism, fattigdom,
narkotikahandel, migrationsrörelser och politiska protester.
Det rör sig om fenomen som är på en gång lokala
och globala. Narkotika finns i varenda kommun, samtidigt som produktionen
sker i andra världsdelar och hela hanteringen är inflätad
i världsekonomin. Samma sak med flyktingar: de finns i nästan
varje kommun, samtidigt som migrationsrörelserna följer
de globala krigen och efterfrågan på billig arbetskraft.
Följaktligen blir det allt mindre meningsfullt att göra
en uppdelning i inre och yttre säkerhet att dela in
hoten och riskerna beroende på om de kommer utifrån
eller inifrån.
De analyserade hoten och riskerna är inte av
militär natur. Varken narkotika eller flyktingar utgör
säkerhetshot i traditionell mening. Det är inte våldspotentialen
som står i centrum. Problemet är snarare av politisk
natur. Även då hoten innefattar fysiskt våld är
den politiska karaktären uppenbar. Terrorism är ett bra
exempel på detta. På samma gång som terroristklassade
handlingar markerar övergången till krig är det
svårt att avgöra vad som skiljer dem från andra
grova brott. Samtliga handlingar som räknas upp i EU:s definition
av terrorism är redan kriminaliserade i alla medlemsstater.
Kidnappningar, bombdåd och mord är inte lagligt i något
land. Skillnaden - det som gör handlingarna till terrorism
och inte brott - ligger helt och hållet på det politiska
planet. Det handlar om avsikten. För att avgöra om det
är en terroristhandling räcker det inte med att se till
handlingen som sådan utan man måste även känna
till motivet bakom den.
Detta behöver å andra sidan inte vara
något större problem, för med den formulering som
finns i EU-definitionen är det svårt att avgöra
vilka motiv som inte är av terroristisk natur. Vad innebär
till exempel avsikten att otillbörligen tvinga offentliga
organ eller en internationell organisation att utföra eller
avstå från att utföra en viss handling? (6)
Det beror helt på betraktarens politiska ställningstaganden.
Bönder som protesterar mot jordbrukspolitiken genom att blockera
motorvägar med traktorer, frukt och grönsaker, miljöaktivister
som kedjar fast sig framför tåg som transporterar radioaktivt
avfall, liksom andra fall av civil olydnad ligger i farozonen. All
form av politisk påtryckning som inte går via de allt
svagare parlamenten kan anses otillbörligen tvinga
transnationella företag eller regeringar till något som
de egentligen inte vill.
Uppluckringen av gränsen
till krig får avsevärda konsekvenser. Därigenom
öppnas slussportarna för en maktutövning som inte
hämmas av juridiken. Det innebär en återgång
till ett säkerhetstänkande med gamla anor. Niccolò
Machiavellis råd till envåldshärskare på
medeltiden är klassiska - nedtecknade i boken Fursten. Den
realistiska skolan inom statsvetenskapen tillägnade sig senare
detta perspektiv för att beskriva förhållandet mellan
nationalstater, deras inbördes maktambitioner och krigshandlingar.
Barry Buzan, Ole Wæver och Jaap de Wilde har sammanfattat
säkerhetens roll i denna tradition:
Den speciella karaktären hos säkerhetshot
rättfärdigar användningen av extraordinära åtgärder
för att hantera dem. Åberopandet av säkerhet har
varit nyckeln för att legitimera våldsanvändning.
Mera generellt har det öppnat en väg för staten att
mobilisera, eller utrusta sig med speciella maktbefogenheter, för
att hantera hot mot sin existens. Statsrepresentanter har av tradition
förklarat undantagstillstånd genom att säga säkerhet,
och därmed gjort anspråk på rätten att använda
alla medel som krävs för att avvärja en hotande utveckling.
(7)
I gränslandet mellan
brott och krig tycks det vara fråga
om en glidande övergång hur hoten och riskerna hanteras.
Det handlar mest om vad som är praktiskt och effektivt. Därmed
har också lagen spelat ut sin roll. För hur förhåller
sig lagen till extraordinära åtgärder,
speciella maktbefogenheter och undantagstillstånd?
Alldeles uppenbart sprängs lagen av detta säkerhetsbegrepp.
Själva kärnan är att hoten mot säkerheten inte
kan hanteras inom ramen för lagen och gängse rättstatliga
principer. Undantagstillståndet ryms visserligen innanför
lagen i den meningen att det kan utlysas på laglig väg,
men motiverar extraordinära åtgärder som går
utanför lagen. Därför har undantagstillståndet
beskrivits som ett rättsligt tomrum. (8)
Juridiken sätts ur spel. Utöver allt som görs i vanliga
fall krävs också andra metoder som snarare lyder en militär
logik: att oskadliggöra fienden, slå ut och förinta.
2003.10.23
|