Vi går från ord till handling
  AV CARL HENRIK SVENSTEDT
 

Projektet SKIFTEN lanserades vid invigningen av den nya högskolan i Malmö (MAH) 1998 som ett försök att förena "Akademin" och "Parnassen", dvs sätta in utbildningen, forskningen och vetenskapen i konstens värld, genom praktiska projektsamarbeten med fria konstnärer, grupper och institutioner på båda sidor Öresund. Studenterna skulle skolas in på de konstnärliga verkstadsgolven, i utbyte skulle de utmana de ofta konservativa teknikerna på teatrar och konsthallar med nya koncept och nya media.

Jag tror det lyckades, inom ramen för sina resurser: konstlivet moderniserades genom att konfronteras med nya tankar. I "Skiftesskriften", som kan laddas ner från hemsidan, beskrivs ett 50-tal verk som faktiskt genomfördes och lyftes fram för sin publik. Det var nämligen vårt villkor: inga laborativa övningar, ut på scenen!

Skiften har varit ett 5-årigt projekt. Det har också klingat av, utom i en facett som blivit allt viktigare för samarbetets inriktning: Skiftesföreläsningarna ­ THE SHIFT LECTURES ­ som dragit en häpnadsväckande rad av världens främsta "förändringsbeskrivare" till Sverige. Från den vildsinta starten med världens dåvarande cyber-queen, till den åldrande gurun Sir John Maddox, vetenskapsvärldens ledande redaktör i decennier vid tidskriften Science. Vad han talade om? "What remains to be discovered?" Bra fråga.

Listan är en rolig läsning. Den som lyssnat till alla de snart 50 föreläsningarna har fått samma typ av rundmålning över tänkandets villkor som man en gång fick om man plöjde igenom en lärd persons bibliotek. Till exempel Spinozas i Rijnsburg: 160 titlar som omfattade allt vad man egentligen behöver veta. Också idag, vågar jag påstå.

Skiften bar hela tiden ett annat projekt inom sig: att finna den pedagogiska formen för interdisciplinärt samarbete inom konst och teknik. Programmet fick namnet IMAGINEERING och sjösattes efter en lång testperiod höstterminen 2002. Medan området för Konst, kultur och kommunikation, K3, där båda utvecklades, hämtade sina förebilder från främst mellankrigstidens Bauhaus-skola ("ett digitalt Bauhaus för det 21a århundradet" heter det i manifestet), har Imagineering tagit upp stafetten från det svensk-amerikanska projektet "Experiments in Art and Technology" som från 1965 och framåt drevs av Pontus Hulthén vid de då nya Moderna Museet i Stockholm, ingenjören och svenskamerikanen Billy Klüver, samt konstnärerna Öyvind Fahlström och Robert Rauschenberg,

Vid en jättelik manifestation i New York 1966 - "Nine Evenings" - förenades 40 av "popkonstens" blivande frontfigurer i ett samarbete med 40 elektronikingenjörer från världens kanske mest avancerade teknikfirma, Bell Laboratories, New Jersey. Deras installationer, kompositioner och koreografier bildade ett häpnadsväckande fyrverkeri av konstens föreningen med tekniken ­ och banade vägen för en ny konstsyn. Folk bokstavligen trampade ner varandra för att bevittna spektaklet,

Utan andra jämförelser än förhållningssättet, vill vi med Imagineering utveckla Hulthéns och Klüvers koncept. Försöksprogrammet 2002-03 genomförs också som en vidareutbildning av en grupp där hälften av deltagarna är utbildade konstnärer, hälften ingenjörer. Under året drivs en process som i flera steg avsätter manifesta events, i Malmö och slutligen på något av de stora gallerierna i Köpenhamn.

Under programutvecklingen av Imagineering har teorin testats konkret, genom samarbetet mellan (new-media) studenter och etablerade konstnärer. Carl Michael von Hausswolffs "Radiosummatorn" på Biennalen i Venedig 2001 byggdes på K3, liksom det "Sällskap K3" som Karl Dunér och hans medarbetare utställde vid invigningen av Nordiska ambassaderna i Berlin samma år. Jan Cardell byggde tillsammans med studenter ett spelande träd, rytmobilen "Ktree", som man kan spela på över internet och sända musikslingorna till trädet vid Beijerskajen 8 i Malmö för uppspelning. Under det svenska ordförandeskapet i Bryssel ställde vi upp trädet på innergården till EU-kommissionen och lät de 3 000 tjänstemännen komponera musik i stället för att producera onödiga bestämmelser. Ktree nominerades 2002 till Eurocities Award som ett exempel på kreativ förnyelse av stadsmiljöerna i Europa.

Den här typen av experimentell verksamhet förutsätter en öppenhet också hos universitetsförvaltningar och kollegier. K3 har lyckats skapa en sådan miljö, och har kämpat sig fram till uppskattning och respekt både hemma och internationellt. Vi ingår idag i en krets projekt för utvecklingen av både forskning, lärande och konstnärligt arbete som, även om den är liten, når en grupp institutioner här hemma och många kollegor och själsfränder i andra länder.

2002.10.24

FÖRELÄSNINGARNA PRESENTERAS NEDAN

   
 
   
 

Carl Henrik Svenstedt är filmare, författare och professor vid Studion för Konst och Teknik, K3, Malmö högskola
Några länkar:
www.k3.mah.se

www.skiften.com
www.svenstedt.nu

 

THE SHIFT LECTURES
SKIFTESFÖRELÄSNINGAR
1998 - 2002

K3, School of Arts & Communication, Malmö University
- a series of qualified conversations on shifts in time, art and communication
- en serie kvalificerade samtal om skiften i tid, konst och kommunikation

# 40 Lev Manovich: The Language of New Media
Digital artist, writer, media professor, University of Southern California, San Diego

# 39 Kay Glans, Kristoffer Leandoer, Anders Björnsson, Per Svensson, Peter Luthersson, Cristine Sarrimo: The Culture of Conversation
Editors of Axess (Glans), BLM (Leandoer), Dagens forskning (Björnsson) and Kvällsposten (Svensson). Luthersson is Prefect of K3, Sarrimo assistant professor at the same School

# 38 Marita Liulia: From ambitious bitch to multiplatform media
Media artist, feminist researcher and lecturer, Helsinki

# 37 Robert Weil, Elisabeth Ramel-Wåhrberg, Anna Rydén, Pelle Ehn: Swedish Design in a World Perspective
Weil is a strategic design producer and strategical planner of international reputation, based in Stockholm (Snowcrash, Magasin 3, Jewish Theatre), New York and Tel Aviv. Ramel-Wåhrberg an industrial designer, like Rydén. Ehn is design professor at K3, Malmö University

#36 Bob Stein: Night Kitchen
Writer and web designer, founder of Voyager and Night Kitchen

#35 Fiona Raby och Dr Anthony Dunne: DESIGN NOIR: The Secret Life of Electronic Objects
Designers, researchers of Royal College of Art, London

#34 Aleksander Perski: Burnt out, my friend?
Psychiatrist and psychoanalyst, researcher at IPM, Institute of Psychosocial Medicin at the Royal Institute of Medicin, Stockholm, writer

32 Cornelia Sollfrank - Hacking Art
Artist and Cyberqueen, Hamburg

#32 Naomi Klein - No Logo
Writer and Journalist, Toronto

#31 Hannah Higgins - Fluxing across the sensory
Professor at the University of Illinois, Chicago, Art History and Architecture Department

# 30 Klaus Krippendorff - Can there be a digital bauhaus?
Professor of Communications, University of Illinois, Chicago, former Bauhaus student

#29 Vexed Generation - Fashion expressing opinions.
Young "street fashion" team of London

#28 Liam Gillick: Literally No Place
All-purpose artist, London

#27 Magnus Gertten, Stefan Berg, Olle Svenning:
Our Fathers of This City
Svenning, Journalist and Writer, Stockholm; Gertten and Berg, makers of the documentary "Far till staden"

#26 Bim Clinell: Attac - Threat or promise?
Foreign correspondent, Paris, writer

#25 Carl Jan Granqvist: The meal as research object
Cuisinier and gastronomy researcher, Grythyttan Gastronomic Academy, Sweden

#24 Lia Ghilardi: Should Cities Be Branded?
Noema Reseach och Planning Ltd, Manchester

#23 Stefan Johansson: Music in the theatre, the theatre in music
Dramaturg of the Royal Opera, Stockholm

#22 Peter Greenaway: Film As Exhibition
Artist, London.

#21 David Toop: Sound Transmissions In The Digital Ocean.
Musician, Writer, Artist, London.

#21 b, Extra: Trevor Davies: Cultures of Europe - European Cultures.
Cultural animator, Head of Kit, Kopenhagen International Theatre, Director of Copenhagen Cultural Capital 1996.

#20 Håkan Arvidsson & Brian Patrick McGuire: A Thousand Years in Europa.
Professors of History at Roskilde University Center, Denmark.

#19 Richard Barbrook: The Digital Artisans: skill, autonomy and exploitation in the new media industry
Writer and Coordinator, Hypermedia Research Center, University og Westminster, London

#18 Lars Ilshammar och Ola Larsmo: Modernity now and then - Internet, society and freedom of expression
Writers and researchers, University of Uppsala: "Net War"

#17 Sir John Maddox: What remains to be discovered
Researcher and Journalist, former Editor in chief of Nature, London

#16 Igor Novikov: Can we change the past?
Professor of Astrophysics, Theoretical Astrophysisics Center, Copenhagen.

#15 Lasse Dencik: Digital Diasporas och Global Ghettos
Professor of Social Psychology, Roskilde University Center, Denmark

#14 John Thackara: Connectivity and Sustainability - The design agenda
Director of Netherlands Design Institute, Amsterdam

#13 Bruno Latour: Paris Invisible City
Professor of Sociology of Innovation, Ècole des Mines, Paris

#12 Geert Lovink: New Media and the dramatic changes of the public sphere
Animator, Media researcher and Writer, de Waaght, Amsterdam

#11 Richard Raskin: Story design in the short fiction film
Doctor of cinema, filmmaker, University of Århus, Denmark

#10 Maja Hagerman: The Last Millenium Shift
Science writer, former Director of Ordfront publishers: "Tracing the King's Men, Year 1000", Stockholm

#9 Murray Shafer: Changing Soundscapes
Soundscaper, Sound resarcher, Toronto

#8 Sverker Sörlin: This Earth, Our Destiny
Professor of Environmental Studies, University of Umeå, Sweden

#7 Sven-Eric Liedman: The Enlightenment Project
Sven-Eric Liedman, Professor, History of Ideas, University of Gothenburg, Sweden

#6 Eric Zimmerman: Game Design and Narration
Game designer and Development director, Flat Inc, New York

#5 François Scali: Scales
Architect and Artist, Paris.

#4 Gunvor Nelson: Red Shift
Experimental filmmaker, professor emerita of San Francisco Art Institute, USA

#3 Uffe Elbæk: The Kaos Pilot
Founder and Director of the Kaos Pilot Academy, Århus, Denmark.

#2 Karen Blincoe & Mervyn Kurlansky: Graphic Design or Visual Communication?
Designers, design professors, Danish Design School, Copenhagen.

#1 Celia Pearce: A guided tour in cyberspace
Artist, Researcher and Cyberqueen, Los Angeles, USA.