AV CARL HENRIK SVENSTEDT |
Projektet SKIFTEN lanserades vid invigningen av den nya högskolan i Malmö (MAH) 1998 som ett försök att förena "Akademin" och "Parnassen", dvs sätta in utbildningen, forskningen och vetenskapen i konstens värld, genom praktiska projektsamarbeten med fria konstnärer, grupper och institutioner på båda sidor Öresund. Studenterna skulle skolas in på de konstnärliga verkstadsgolven, i utbyte skulle de utmana de ofta konservativa teknikerna på teatrar och konsthallar med nya koncept och nya media. Jag tror det lyckades, inom ramen för sina resurser: konstlivet moderniserades genom att konfronteras med nya tankar. I "Skiftesskriften", som kan laddas ner från hemsidan, beskrivs ett 50-tal verk som faktiskt genomfördes och lyftes fram för sin publik. Det var nämligen vårt villkor: inga laborativa övningar, ut på scenen! Skiften har varit ett 5-årigt projekt. Det har också klingat av, utom i en facett som blivit allt viktigare för samarbetets inriktning: Skiftesföreläsningarna THE SHIFT LECTURES som dragit en häpnadsväckande rad av världens främsta "förändringsbeskrivare" till Sverige. Från den vildsinta starten med världens dåvarande cyber-queen, till den åldrande gurun Sir John Maddox, vetenskapsvärldens ledande redaktör i decennier vid tidskriften Science. Vad han talade om? "What remains to be discovered?" Bra fråga. Listan är en rolig läsning. Den som lyssnat till alla de snart 50 föreläsningarna har fått samma typ av rundmålning över tänkandets villkor som man en gång fick om man plöjde igenom en lärd persons bibliotek. Till exempel Spinozas i Rijnsburg: 160 titlar som omfattade allt vad man egentligen behöver veta. Också idag, vågar jag påstå. Skiften bar hela tiden ett annat projekt inom sig: att finna den pedagogiska formen för interdisciplinärt samarbete inom konst och teknik. Programmet fick namnet IMAGINEERING och sjösattes efter en lång testperiod höstterminen 2002. Medan området för Konst, kultur och kommunikation, K3, där båda utvecklades, hämtade sina förebilder från främst mellankrigstidens Bauhaus-skola ("ett digitalt Bauhaus för det 21a århundradet" heter det i manifestet), har Imagineering tagit upp stafetten från det svensk-amerikanska projektet "Experiments in Art and Technology" som från 1965 och framåt drevs av Pontus Hulthén vid de då nya Moderna Museet i Stockholm, ingenjören och svenskamerikanen Billy Klüver, samt konstnärerna Öyvind Fahlström och Robert Rauschenberg, Vid en jättelik manifestation i New York 1966 - "Nine Evenings" - förenades 40 av "popkonstens" blivande frontfigurer i ett samarbete med 40 elektronikingenjörer från världens kanske mest avancerade teknikfirma, Bell Laboratories, New Jersey. Deras installationer, kompositioner och koreografier bildade ett häpnadsväckande fyrverkeri av konstens föreningen med tekniken och banade vägen för en ny konstsyn. Folk bokstavligen trampade ner varandra för att bevittna spektaklet, Utan andra jämförelser än förhållningssättet, vill vi med Imagineering utveckla Hulthéns och Klüvers koncept. Försöksprogrammet 2002-03 genomförs också som en vidareutbildning av en grupp där hälften av deltagarna är utbildade konstnärer, hälften ingenjörer. Under året drivs en process som i flera steg avsätter manifesta events, i Malmö och slutligen på något av de stora gallerierna i Köpenhamn. Under programutvecklingen av Imagineering har teorin testats konkret, genom samarbetet mellan (new-media) studenter och etablerade konstnärer. Carl Michael von Hausswolffs "Radiosummatorn" på Biennalen i Venedig 2001 byggdes på K3, liksom det "Sällskap K3" som Karl Dunér och hans medarbetare utställde vid invigningen av Nordiska ambassaderna i Berlin samma år. Jan Cardell byggde tillsammans med studenter ett spelande träd, rytmobilen "Ktree", som man kan spela på över internet och sända musikslingorna till trädet vid Beijerskajen 8 i Malmö för uppspelning. Under det svenska ordförandeskapet i Bryssel ställde vi upp trädet på innergården till EU-kommissionen och lät de 3 000 tjänstemännen komponera musik i stället för att producera onödiga bestämmelser. Ktree nominerades 2002 till Eurocities Award som ett exempel på kreativ förnyelse av stadsmiljöerna i Europa. Den här typen av experimentell verksamhet förutsätter en öppenhet också hos universitetsförvaltningar och kollegier. K3 har lyckats skapa en sådan miljö, och har kämpat sig fram till uppskattning och respekt både hemma och internationellt. Vi ingår idag i en krets projekt för utvecklingen av både forskning, lärande och konstnärligt arbete som, även om den är liten, når en grupp institutioner här hemma och många kollegor och själsfränder i andra länder. 2002.10.24 FÖRELÄSNINGARNA PRESENTERAS NEDAN |
Carl Henrik Svenstedt är filmare,
författare och professor vid Studion för Konst och
Teknik, K3, Malmö högskola
THE SHIFT LECTURES K3, School of Arts & Communication,
Malmö University # 40 Lev Manovich: The Language
of New Media # 39 Kay Glans, Kristoffer Leandoer,
Anders Björnsson, Per Svensson, Peter Luthersson,
Cristine Sarrimo: The Culture of Conversation # 38 Marita Liulia: From ambitious
bitch to multiplatform media # 37 Robert Weil, Elisabeth Ramel-Wåhrberg,
Anna Rydén, Pelle Ehn: Swedish Design in
a World Perspective #36 Bob Stein: Night Kitchen #35 Fiona Raby och Dr Anthony
Dunne: DESIGN NOIR: The Secret Life of Electronic Objects
#34 Aleksander Perski: Burnt out,
my friend? 32 Cornelia Sollfrank - Hacking
Art #32 Naomi Klein - No Logo #31 Hannah Higgins - Fluxing across
the sensory # 30 Klaus Krippendorff - Can there
be a digital bauhaus? #29 Vexed Generation - Fashion expressing
opinions. #28 Liam Gillick: Literally No Place
#27 Magnus Gertten, Stefan Berg,
Olle Svenning: #26 Bim Clinell: Attac - Threat
or promise? #25 Carl Jan Granqvist: The meal
as research object #24 Lia Ghilardi: Should Cities
Be Branded? #23 Stefan Johansson: Music in the
theatre, the theatre in music #22 Peter Greenaway: Film As Exhibition #21 David Toop: Sound Transmissions
In The Digital Ocean. #21 b, Extra: Trevor Davies: Cultures
of Europe - European Cultures. #20 Håkan Arvidsson &
Brian Patrick McGuire: A Thousand Years in Europa. #19 Richard Barbrook: The Digital
Artisans: skill, autonomy and exploitation in the new media industry #18 Lars Ilshammar och Ola Larsmo:
Modernity now and then - Internet, society and freedom of expression
#17 Sir John Maddox: What remains
to be discovered #16 Igor Novikov: Can we change
the past? #15 Lasse Dencik: Digital Diasporas
och Global Ghettos #14 John Thackara: Connectivity
and Sustainability - The design agenda #13 Bruno Latour: Paris Invisible
City #12 Geert Lovink: New Media and
the dramatic changes of the public sphere #11 Richard Raskin: Story design
in the short fiction film #10 Maja Hagerman: The Last Millenium
Shift #9 Murray Shafer: Changing Soundscapes #8 Sverker Sörlin: This Earth,
Our Destiny #7 Sven-Eric Liedman: The Enlightenment
Project #6 Eric Zimmerman: Game Design and
Narration #5 François Scali: Scales #4 Gunvor Nelson: Red Shift #3 Uffe Elbæk: The Kaos Pilot #2 Karen Blincoe & Mervyn
Kurlansky: Graphic Design or Visual Communication? #1 Celia Pearce: A guided tour in
cyberspace |