|
Globaliseringen har knappast undgått
någon under senare år. Den innebär snabbare
kommunikationer över gränser och en hastig sammanblandning
av kulturer. Men vår tids globalisering präglas också
av en ekonomisk världsordning med nyliberalismen som ledstjärna,
som under de senaste årtiondena inneburit en allt mer skenande
och brutal kapitalism, med allt frekventare kriser som i slutändan
alltid drabbar de svagaste människorna och nationerna värst.
Som bekant har det under de senaste åren växt fram
en brokig och världsomfattande rörelse mot de förödande
effekter som den nuvarande världsordningen för med
sig. Den färska antologin Globalisering
hur då? är skriven av forskare och aktivister som
på olika sätt är engagerade i denna globala rättviserörelse;
de flesta är svenskar men där återfinns också
några utländska namn, som den kända franska Attacprofilen
Susan George. Bokens uttalade syfte är diskutera de vägval
som man anser att rörelsen nu står inför. Den
har lyckats lyfta fram de världsekonomiska frågorna
på dagordningen och gjort att begrepp som Internationella
Valutafonden (IMF), Världsbanken och Världshandelsorganisationen
(WTO) nu ingår i det allmänna medvetandet, inte minst
tack vare de uppmärksammade massdemonstrationerna i Seattle,
Prag och Genua. Men denna taktik har nu börjat spela ut
sin roll, säger man, och det gäller att gå vidare.
Till att börja
med tydliggör flera av bokens
artiklar själva grundproblemet, nämligen utsugningen
av världens fattiga genom den nyliberala politiken. Det
är de fattigaste länderna som drabbas hårdast
av den ökade ekonomiska instabilitet som följt av att
spekulationshandeln gått i spinn och att kapitalet kan
röra sig lättare mellan nationerna. Många av
tredje världens länder har hamnat i en skuldfälla
och sedan av IMF och Världsbanken tvingats till så
kallad strukturanpassning. Med detta menas nedrustning eller
privatisering av hälsovård, utbildningsväsen
och andra offentliga sektorer, liksom öppnande av länderna
för det transnationella kapitalets rovdrift. Samma idéer
har också kommit att prägla det nyligen bildade WTO,
genom vilket alla länder förväntas ändra
sin politik i nyliberal riktning för att lämna spelet
så fritt som möjligt för de privata företagen.
Dogmen om det privata ägandets helgd underlättar för
multinationella företag att ta patent på livsviktiga
mediciner och grödor. Vad allt detta leder till visas med
all önskvärd tydlighet i denna bok. I ett av "strukturanpassning"
särskilt hårt drabbat land som Zambia har medellivslängden
minskat från 54 till 37 år och spädbarnsdödligheten
femdubblats mellan 1990 och 2001. Men sådant brukar inte
nämnas i de nyliberala ekonomernas värld; där
försvinner lidande, svält, död, sjukdomar och
självmord bakom kliniska siffror om BNP, handelsbalans och
budgetunderskott.
Den globala rättviserörelsen är ytterst heterogen och förenas endast
i kritiken av den nyliberalt präglade globaliseringen. Dess
företrädare har vitt skilda åsikter om exakt
hur mycket det ekonomisk-politiska systemet i världen ska
förändras. Man enas om krav som skuldavskrivningar
för u-länderna, och att det nuvarande världsekonomiska
systemet på olika sätt måste regleras så
att sociala och mänskliga faktorer ges större tyngd.
Men sedan? Är man bara emot den nyliberala versionen av
kapitalismen, eller vill man avskaffa kapitalismen helt, eller
något däremellan? Denna åsiktsbredd återspeglas
i Globalisering hur
då?
Revolutionära
perspektiv saknas inte i boken,
men sett i stort kan man säga att relativt moderata målsättningar
dominerar. Man föreslår snarast vad som lite grovt
skulle kunna kallas socialliberala eller socialdemokratiska strategier.
Ett exempel är Susan Georges förslag om en generell
beskattning av internationella företag. Ett liknande uppslag
är den omtalade Tobinskatten, som Attacrörelsen utropat
som sin målsättning och som innebär att man beskattar
alla finansiella transaktioner där olika valutor växlas
mot varandra. I Deniz Kellecioglus uppsats om Tobinskatten framgår
det tydligt att syftet med denna ursprungligen var att tygla
den spekulationshandel som ansågs destabilisera hela det
ekonomiska systemet. En sådan skatt avser alltså
i grunden att motverka avarter inom systemets ramar. Detta hindrar
naturligtvis inte att en Tobinskatt vore önskvärd på
kort sikt även för dem som har mer långtgående
samhällsomdanande mål, och naturligtvis i än
högre grad för alla dem som känner av nyliberalismens
mordiska verkningar ända in på bara skinnet.
I samma reformistiska
fålla kan man placera det
bidrag i boken som mest utförligt svarar på antologins
grundläggande fråga om hur rörelsen bör
agera framgent, nämligen Hans Abrahamssons ambitiösa
handlingsteori om så kallad konfrontativ dialog. Denna
går i korthet ut på att rörelsen ska stärka
sin position genom att utmana eliten i en sorts ständigt
pågående debatt om de centrala sakfrågorna.
Därigenom utkristalliseras intressemotsättningarna
tydligare och svetsar samman den egna rörelsen. Målet
är att lyckas uppnå samma slags "jämviktsläge"
i världsekonomin som fanns under den keynesianskt influerade
tiden mellan andra världskrigets slut och 1970-talet, innan
nyliberalismen släpptes lös. Abrahamsson anser att
tiden nu är mogen för en sådan ideologisk kompromiss,
på grund av att makthavarna börjar inse att den skenande
nyliberalismen håller på att barka åt skogen,
och att de därför måste ta intryck av den globala
rörelsens krav på en reglerad internationell handelsmarknad,
skuldavskrivningar och så vidare. Med andra ord tycks syftet
med Abrahamssons strategi vara något slags Saltsjöbadsavtal
på internationell nivå. Naturligtvis vore detta ett
enormt framsteg i jämförelse med hur fullkomligt barbarisk
situationen är nu, men man kan fråga sig om inte hela
strategin är lite för optimistisk. Är det inte
ett önsketänkande att man ska kunna så att säga
prata kapitalet till bättring? Hur som helst kommer säkert
Abrahamssons teori att stimulera till en värdefull och konstruktiv
debatt.
Borgerliga media
och intellektuella brukar vanemässigt
stämpla motståndarna till den nyliberala globaliseringen
som "globaliseringsfiender" och trångsynta nationalister.
De återkommande toppmöteskravallerna, exempelvis i
Göteborg, har också gjort det populärt att mer
eller mindre subtilt associera alla demonstranter och vänsteraktivister
till dem som man i avhumaniserande syfte kallar "huliganer"
eller "terrorister". Inte minst efter World Trade Centers
fall har man excellerat i att koppla samman dem som motsätter
sig den globala nyliberalismen med talibaner och andra tacksamma
fiender till det "öppna samhälle" som den
nuvarande världsordningens försvarare brukar tala om.
Så även om de stenkastande demonstranterna har utgjort
en försvinnande minoritet och polisens uppträdande
bär en tung del av skuldbördan för det våld
som förekommit vid de uppmärksammade kravallerna, har
den globala rättviserörelsen i viss mån blivit
något suspekt i allmänhetens ögon, inte minst
på grund av den vinklade mediabevakningen. Av denna anledning
har många inom rörelsen menat att man måste
vara ännu tydligare än hittills i avståndstagandet
och motarbetandet av det svarta blocket och liknande grupper,
helt enkelt för att inte skrämma "vanligt folk".
Kring denna problematik resonerar framför allt Johan Jaatinen
i antologin.
En annan angelägen
uppgift, som också är
defensiv men ändå nödvändig med tanke på
det politiska klimatet, är att ständigt påvisa
den himmelsvida skillnaden mellan dem som kritiserar den nyliberala
globaliseringen och dem som är motståndare till globaliseringen
som sådan. Mattias Gardell ägnar sitt bidrag åt
de senare, åt de huvudsakligen högerinriktade rörelser
som reagerar på globaliseringen genom nationalism eller
religiös fundamentalism. En sådan strömning är
islamismen, som av Gardell behandlas på ett övertygande
och relevant sätt med händelserna efter 11 september
i perspektiv. Han visar hur islamismen är en reaktion på
Västs dominans i världen och ofta en ren spegelbild
av västlig orientalism och islamskräck, men att den
också växte sig stark mycket tack vare västmakternas
stöd under det kalla kriget. Hans beskrivning av Bush och
bin Laden som samma andas barn är mycket träffande
och rentav underhållande (i den mån man kan tala
i sådana termer när det handlar om något så
allvarligt).
Till sist betonar
Mattias Gardell något som
egentligen borde vara helt självklart: att oppositionen
mot den nuvarande världsordningen måste vara rent
global och internationalistisk till sin karaktär. Han kan
inte undgå att ge en känga åt de tendenser som
trots allt finns i vissa delar av vänstern att betrakta
nationalstaten och det nationella oberoendet som självändamål.
Det går ju alldeles utmärkt att argumentera mot exempelvis
svenskt EU- eller EMU-medlemskap utan att behöva förfalla
till nationalistiska klichéer om att särskilt "svenska"
värden hotas.
Egentligen är
det märkligt att de krav som
den globala rättviserörelsen ställer av så
många anses vara så radikala och långtgående,
ja kanske till och med extremistiska. Det är om något
en indikator på hur högervridet samhällsklimatet
blivit. Ett framsteg är det i alla fall att det finns en
större medvetenhet om problemen nu än för bara
några år sedan. Men om man vill få bredare
stöd från allmänheten i ett land som Sverige,
måste man säkert ännu starkare betona hur den
internationella ekonomiska politiken faktiskt påverkar
vardagen även här, genom företagsnedläggningar
och ett förändrat pensionssystem för att nämna
något. Detta perspektiv tycker jag kunde ha fått
lite mer plats i Globalisering
hur då? I övrigt är
boken mycket angelägen.
2002.10.24
|