|
Är du lönsam lille vän
är en självbiografisk skildring skriven av Peter Mosskin.
Han var mycket aktiv i det sena sextiotalets och det tidiga sjuttiotalets
vänsterrörelse. Han skrev, han gjorde musik och han
hade ett finger med i flera av tidens viktigaste händelser.
I somras, innan Mosskins bok kom ut kunde
man läsa intervjuer med honom. Där berättade han
att han inte kände igen sig i mycket av vad som idag sägs
om tiden efter -68. Att skildringar av musikrörelsen och
vänstern i Sverige under det tidiga sjuttiotalet är
så orättvisa. "Så allvarliga och politiskt
korrekta var vi inte" sa han flera gånger. "Vi
hade kul!"
Hm, tänkte jag. Äntligen. Nu skall vi få höra
hur det var.
Jag har själv haft svårt att känna ingen mig
i de allvarliga skildringar av en ständigt debatterande
sträng vänster som då och då synts i media.
Inte var vi sådana? Jag är själv yngre än
Mosskin, men hann ändå tack vare en tidig start vara
med om en hel del av i alla fall efterdyningarna av det han skildrar.
Han var med och startade tidskriften Musikens Makt till exempel.
Jag sålde lösnummer av den och var sedan anställd
där ett antal år senare. Mosskin och hans kompisar
var någon sorts förebilder för mig i mina allra
tidigaste tonår.
Vart tog alla de
färgstarka personligheterna vägen?
Kanske är det därför jag blir så besviken.
För inte verkar han ha haft särskilt kul. Det är
det stora huvudintrycket av boken. Han verkar ha varit precis
så gravallvarlig som vänstern beskylls för att
ha varit. Världen pågår inne i hans huvud, bakom
det obligatoriska skägget och glasögonen och ingen
av alla de spännande människor han mött (och de
är många) verkar ha gjort särskilt stort intryck
på honom. Inte ens den kvinna han var gift med i fem år
under den här tiden sätter några djupare spår.
Hon får inte många rader i den annars ganska pratsamma
texten. Mosskin verkar ha lättare att beskriva hur han gör
när han har sex (fast vi får inte veta så mycket
om det heller) än hur det verkligen kändes i mötena
med de kvinnor som passerar.
Han lyckas skriva om hur han tillsammans med bland andra Carlo
Derkert ordnar en då mycket omtalad lekutställning
på Moderna Museet utan att direkt berätta någonting
om själva Carlo Derkert eller lyckas förmedla några
av de spännande tankar som fanns bakom utställningen.
Kanske hade jag fel förväntningar. Kanske vill jag
bara få min egen värld bekräftad? Kanske ville
jag bara ha lite kul skvaller om de människor som även
jag mött och nu känner jag mig lurad på konfekten?
Just detta är onekligen ett problem med självbiografier.
Det måste ju få vara författarens egen bild
av den egna världen det handlar om. Kanske såg han
på den just så här. Kanske är det såhär
han minns det?
Väl valda delar
Jag tror faktiskt inte det. Av några olika skäl. Jag
tror att det här är bilden han skulle vilja ge av sig
själv. Såhär vill han att det skall ha varit.
Han framställer sig själv som väldigt seriös
och tänkande. Han berättar lite lagom om sina framgångar
som musiker. Precis så mycket att vi kan förstå
att vara någon att räkna med. Han har ju också
valt att ta titeln på sin mest kända låt och
låta den bli romanens titel. (Fast i ärlighetens namn
så är väl just den titeln numer mest förknippad
med Peter Tillbergs målning - även om han fick den
från Mosskin). Han berättar lagom mycket om sina kvinnor
och han gör lagom mycket avbön både för
hur han behandlat dem och för hur fel han tänkt i politiken.
(Fast där hann han ju ändå besinna sig innan
han gick med i någon vänstergruppering..). Det är
inte mycket bus inte särskilt många felsteg. Han ber
klädsamt om ursäkt för det hasch han rökt
och varnar fint för droger och religiösa sekter genom
att beskriva hur illa det kan gå. Det känns lite färglöst
och lite för reko helt enkelt. Det måsta ha hunnit
hända mängder av roliga saker under de episoder han
skildrar. Varför hoppa över dem?
Och det finns en sak jag undrar mycket över. Varför
vill han beskriva sig som den typiske proletariserade akademikern.
Det gör ju att han faller in i bilden av den tidens typiske
vänsteraktivist lite väl mycket. Visst är det
sant att han jobbade på Volvo, men under samma tid skrev
han också en hel del. Han fick sin första roman publicerad
- och detta nämns inte ens i boken. Borde inte detta ha
varit ett av de riktigt stora ögonblicken i den här
skäggige ynglingens liv?
Varför finns inte det med? Passar det inte in av någon
anledning?
Näe. Det här känns inte ärligt. Jag väntar
fortfarande på den stora, roliga skildringen av hur vi
egentligen hade det över linsgrytorna på sjuttiotalet.
2002.10.24
|