Extra |
Det
moderna samhället är ett komplext sociotekniskt system.
Politik har blivit det Norbert Wiener kallade cybernetik (gr. för
styrmanskonst), uppgiften att styra ett alltmera komplext system
i förändring. Systemet är i rörelse med stor
inneboende tröghet vilket gör det svårt att på
kort sikt förändra dess riktning. Samtidigt är det
tämligen enkelt att på grund av trögheten förutsäga
dess kurs en bra bit in i framtiden. Om inte politiken förhåller
sig till denna kurs blir den verklighetsfrämmande och meningslös.
Samhället får sin kurs av en allt snabbare teknisk utveckling.
Genom automatisering befrias människor från arbetsuppgifter
samtidigt som tekniken ger dem nya. Produktiviteten i samhället
ökar och utbudet av varor och tjänster växer. Samtidigt
binds världen samman av informationsteknologi och allt effektivare
transporter. Konkurrensen ökar, kraven växer och marknaden
får allt större betydelse. Näringslivet satsar allt
mer på utveckling och marknadsföring, konsumentmarknaden
får större betydelse och kommersialiseringen av samhället
sprider sig.
Dessa samhällsförändringar
är enkla att iaktta och förstå. De omfattar
hela vår värld, och det är inte mycket man kan göra
i ett litet land för att påverka dem. Med politik kan
man mildra effekterna av en likgiltig marknads framfart med människors
liv. Med politik kan man också försöka påverka
samhällskursen genom att diskutera framtidens samhälle.
I dagens politik förs ingen sådan diskussion.
Samhället förändras, men den politiska diskussionen
och de politiska partierna sitter fast i den värld vi redan
lämnat bakom oss. I stället för att försöka
förstå samhällets storartade förändring,
i stället för att se sin uppgift som att påverka
denna förändring, utgår den politiska debatten från
ett statiskt samhälle och frågar: Skall vi gå med
i EU, sänka alkoholskatten, privatisera sjukvården, säga
nej till tjänstedirektivet, acceptera den nya författningen
– frågor som redan besvarats av den pågående
förändringen av samhället.
På 1900-talet gick Sverige igenom
en fantastisk, för många människor, uppslitande
förändring. Med maskiner tömdes landsbygden på
folk och människor fick jobb i fabrikerna i städerna.
Med datorer tömdes fabrikerna och människor fick jobb
på kontoren. Med IT automatiseras nu administrationen och
människor lämnar kontoren för att bli tjänsteutövare
på marknaden. 1,5 miljoner svenskar utvandrade när landsbygden
avfolkades. Nästan lika många industriarbetare friställdes
när fabrikerna tömdes. När vi nu inför 24-timmarsmyndigheten
kommer offentliganställda administratörer att gå
samma öde till mötes som bankernas kassörskor när
Internet-banken infördes.
Samma utveckling pågår överallt i världen
i en allt snabbare industrialisering. I Sverige försvinner
dessutom jobben i industrin genom att produktionen flyttas till
låglöneländer. Nu börjar också jobben
i olika tjänstebranscher av samma anledning att försvinna.
Detta är processer som vi inte kan påverka. Än så
länge kan vi lindra verkningarna av dem, men än viktigare
är att vi försöker se framåt om vi vill ta
aktiv del i formandet av framtidens Sverige.
Det svaga intresset för framtiden är därför
skrämmande. Tekniken förändrar samhället och
vi låter det bara ske. Vi anpassar oss, men det är aldrig
vi som tar initiativet, och våra politiker har ingen vision,
ingen idé om framtiden. Antingen är man alltför
upptagen av att försvara välfärden för att ha
tid med framtiden. Eller också bejakar man den pågående
utvecklingen mot mera marknad och ser ingen anledning att försöka
föreställa sig det samhälle vi är på väg
in i.
Det svenska samhället blir alltmera
likt det amerikanska.
Marknadens inflytande över våra liv ökar med tilltagande
kommers och utslagning som följd. Vi blir passiva upplevelsekonsumenter
snarare än aktiva producenter av ett meningsfullt liv. Tjänstesamhällets
villkor driver oss samman i allt större städer, med trängsel,
bostadsbrist, anonymitet, högt tempo och ett hårdare
liv. Klyftorna i samhället växer mellan en global elit
på tillfälligt besök i landet, utan större
intresse för det lokala, och en lokal befolkning med allt torftigare
liv. I stället för frihet, jämlikhet och broderskap
får vi ett samhälle dominerat av girighet, övervakning
och segregation.
Men det borde inte behöva bli så. Marknadssamhället
är ett samhälle där näringslivet omfattar en
mycket större del av samhället än idag, men detta
kan betyda att den märkliga motsättningen mellan privat
(girig) och offentlig (god) verksamhet försvinner, när
det som var näringsliv och offentlig sektor blandas och lär
av varann. Ett arbetsliv som är mer utsatt för marknaden
blir mer resultatinriktat, men det innebär också att
det blir mer meningsfullt. Det märkliga fenomenet ”anställning”
försvinner. Arbete handlar inte längre om att vara på
en viss plats en viss tid utan att åstadkomma ett värdefullt
resultat.
I det rika tjänstesamhället,
där administrationen automatiserats och det finns en uppsjö
av paketerade tjänster för självbetjäning, finns
återigen tid för personliga möten. I dessa möten
blandas generationerna igen, när fabrikerna ersatts av mötesplatser.
Det finns plats för barn och gamla, när uppdelningarna
mellan utbildning, arbete, fritid, pension och andra fabriksbegrepp
försvunnit. Det är ett samhälle där vi är
väl medvetna om vår rikedom. Vi har råd att vara
generösa, mot människor i vår närhet och mot
människor långt borta. Det är ett samhälle
som ställer krav på individen, men kraven kombineras
med idén om allas delaktighet i samhället och denna
idé tar sig mycket konkreta uttryck. Det är ett samhälle
där människor är producenter snarare än konsumenter,
där vi avskaffat fritiden till förmån för ett
meningsfullt liv, där upplevelseindustrin spelar en liten roll
och i stället livet självt, arbete och vardag, ger oss
de upplevelser vi eftersträvar.
Kanske är denna idé om den goda
marknaden blåögd. Kanske är mina tankar om
det framtida samhället befängda. Men nog är det väl
mer blåögt, mer befängt, att ge sig in i framtiden
utan att veta något om den?
2004.09.09
|