Begreppet "konst" med tillhörande
teoribildning och konsthistoria har funnits i kanske 200 år.
Den mänskliga aktivitet som betecknas av ordet är betydligt
äldre. Om man definierar konst som "skapandet av alternativa
världar genom symboler eller bilder" har människor
säkert sysslat med konst i mer än 20.000 år.
Men vad betyder ordet idag? Vad menar vi med "konst"?
Den förhärskande dogmen i dagens
konstvärld tycks vara "Den Institutionella Konstteorin",
vars behändiga definition på konst är denna:
Konst är det som konstvärlden utnämner till konst.
Vilka kriterier har
vi för att bedöma ett
konstverks kvalitet? Uppstår till exempel alltid god konst
när konstnärer "begåvade med skicklighet,
intelligens och djup känsla, uppfinner och gestaltar objekt
laddade med visuell kraft och andlig betydelse"? Vi har
säkert alla våra subjektiva kriterier och bedömningsnormer
för vad vi uppfattar som konstnärlig kvalitet. Problemet
är ju att den upplevda kvaliteten inte tycks kunna förmedlas
på något annat sätt än genom sig själv.
Det "magiska" med goda konstverk är kanske just
att de överskrider språkets begränsningar och
därför, djupast sätt, inte går att förklara
eller förstå - bara upplevas. Konstens kvalitet tycks
vara en särskild metafysisk kategori som drabbar så
direkt att den inte heller går att väga eller mäta.
Det gör den också svår
att definiera. En stark njutbar känsla av estetisk kvalitet
infinner sig hos någon inför en målning av Olle
Baertling. Hos någon annan inträffar detsamma inför
en björktavla från Ronneby.
Är det möjligt att rangordna
styrkan eller kvaliteten på dessa två känslor?
Är den ena bättre eller mer utvecklad än den andra?
Är det kanske inte känslorna vi rangordnar, utan personerna
som härbergerar dem?
Kanske finns det ingen god eller dålig
konst. Bara intressant eller tråkig. Frågan om vilken
konst som är mest intressant (för vem) blir,
som så mycket annat, en maktkamp där vinnarens smak
och preferenser förväntas gälla för alla.
Andra smaker blir mer eller mindre "dåliga".
Men det rör sig förstås inte om osäker eller
dålig smak. Den folkliga smaken är till exempel inte
osäker. Det rör sig om en annan smak.
Konst (och inte bara musik) spelar på
känslor, lika djupa som irrationella. De undandrar sig intellektuell
analys och låter sig inte definieras. Idag lever vi med
en konst som måste tolkas av specialister för att
rätt kunna uppskattas. Vi har lärt oss att misstro
konstverk som vädjar direkt till åskådarens
känsloliv och inte tar omvägen runt det verbala. I
vårt vetenskapligt orienterade samhälle tänker
vi inte längre på ett naturligt sätt i bilder
och symboler. Vi har utvecklat ett mera logiskt, lineärt
och diskursivt tänkesätt och istället för
att betrakta något med fantasins hjälp, berövar
vi det betraktade dess känslomässiga associationer
och koncentrerar oss på analysen. Där konsteliten
ser på konsten analytiskt, objektivt, ser gemene man den
mer emotionellt och subjektivt. Uppskattning bygger på
igenkännande och där en skolad estet bygger sin konstsyn
på konsthistoriska studier och intellektuell analys, bygger
folk i allmänhet sin konstsyn på direkt emotionell
kontakt.
Därför finns det två helt olika premisser - två
olika språk - som gör ett meningsfullt samtal svårt.
Inte underligt att folklig konst har varit lika obegriplig för
konsteliten som elitens konst är för en överväldigande
majoritet av folket.
Men är det överhuvud taget möjligt
att förmedla ett konstverks innersta budskap med ord? Kunde
man verkligen förklara vad ett konstverk ¨betyder¨
fanns det väl ingen anledning att utföra det? Ber man
en musiker att förklara sin musik? En kock sin mat? En trädgårdsmästare
sin trädgård?
Ett gammalt folkligt uttryck lyder: "kakans
bevis är dess ätbarhet" D.v.s.; bättre att
lita på sina sinnesintryck än på teoretiska
postulat. Språket kan manipuleras. Man kan påstå
vad som helst.
Det är därför det är viktigt att lita på
sina egna sinnesintryck och upplevelser - även inom konsten.
2003.09.11
|