Vid andra världskrigets slut hade
Sverige knappt 20 procent av 15-åringarna i skolan, klasskillnaderna
var stora och utbildningsvägarna djupt segregerade och spretiga.
Femton år senare gick 58 procent av 15-åringarna
i skola. Det säger en del om den samhällsförändring
som, Ulf Larsson anlägger ett intressant historiskt perspektiv
på i sin bok "Olof Palme och utbildningspolitiken".
Men samhällsförändringen
hade inte blivit till av sig själv. Och visst spelade den
unge Olof Palme en roll i sammanhanget men inte bara han. Ibland
får jag känslan av att författaren söker
febrilt i protokoll och promemorior efter Palmes medverkan utan
att hitta den.
Men visst. Olof Palme hade glöden,
ett starkt patos för jämlikhet inte minst. Själv
ett privilegierat barn ur överklassen som dock fått
känna på pennalism och höra andra regeringskolleger
berätta om klassorättvisor när avgiftsbefriade
studenter ropades upp i aulan - och hans engagemang för
rätten till vuxenutbildning - "en andra chans"
- tog sig uttryck senare i livet.
Det var som studentpolitiker han började; ordförande i Sveriges Förenade
studentkårer i början av 50-talet - där han upptäckte
hur lojt engagemanget för samhällsfrågor var
bland privilegierade studenter. Som förbundsstudieledare
i SSU var han en av många i påtryckarorganisationerna
för ett förändrat utbildningsväsende.
Utbildnings- eller ecklesiastikminister
(som det då hette) var han under knappa två års
tid på 60-talet, men det hade så klart också
en betydelse för hans insatser.
Det är redovisningsprincipen som Ulf
Larsson, gammal politisk kollega och vän till Palme, valt
när han i denna bok penetrerar den metamorfos som svenskt
skolväsende genomgått. Årtalen och beredningarna
och propositionerna och riksdagsbesluten finns med. Däremellan
delar ur tal som Olof Palme hållit, för att understryka
den ideologiska tanken bakom reformeringarna.
Mest avgörande
var kanske den nya ungdomsskola
som växte fram, med försök under 50-talet med
nioåriga studiegångar. När det permanentades
decenniet senare hade grundskolan sett dagens ljus. Innan vårt
nuvarande gymnasiesystem fanns två- och treåriga
linjer, varav de förstnämnda benämndes fackskolor.
Yrkesskolorna var eftersatta och även på det området
spelade Palmes insats en roll, främst då för
att likställa synen på praktiska utbildningar med
teoretiska.
Palme engagerade sig tidigt för en
reformering av universiteten. Han ansåg dem vara alltför
mycket av isolerade akademiska öar, elitutbildningar, och
pläderade för att de skulle göras tillgängliga
för flertalet av studerande oavsett vilken samhällsklass
man kom ifrån. Han tyckte också att studiegångarna
var för långa, vilket kan sägas vara grunden
för det förslag som så häftigt kom att stå
i fokus under kårhusockupationen 1968. Ulf Larsson ställer
sig helt klart på Palmes sida, och menar att det var en
liten klick extremister som försökte dra nytta av missnöjet
med de fasta studiegångar som föreslogs. Orsaken var
att det ansågs förödande att studenterna aldrig
tog examen det uttrycktes också oro för ett
överskott av humanister och samhällsvetare och
färre studieavbrott önskades.
Att arbetsmarknadens krav hade betydelse
står klart, men Palme uttryckte uppenbarligen en viss tvekan
inför dess prognoser.
Studiesociala utredningen
hade från början önskemålet
om studielön för akademiker. Nu blev det inte så,
utan pengarna gick till att reformera gymnasieskolan istället.
Barnstugeutredningen - som ledde fram till obligatorisk förskola
och daghemsutbyggnad - initierades av Lisbet Palme, menar Ulf
Larsson. Som barnpsykolog hade hon stora kunskaper och utövade
djupt inflytande på sin man. Ulf Larsson vågar påstå
att vuxenutbildningen aldrig kommit så tidigt upp på
den politiska dagordningen utan Palmes engagemang. Det knorrades
från andra studieförbund när det stod klart att
den skulle vara kommunal och avgiftsfri, men faran blåstes
över och studieförbunden lever än i dag.
Tyvärr är man nästan nödgad
att säga att detsamma inte gäller Palmes tankar om
vuxenutbildning.
Olof Palme verkade under en tid av ständig
tillväxt i ekonomin. Sannolikt är väl att vårt
svenska utbildningssystem hade sett annorlunda ut, om läget
varit annorlunda. Men att det också rådde stor enighet
med de borgerliga partierna om de flesta av reformerna gjorde
sitt till. Inte minst folkpartiets Gunnar Helén hade Palmes
goda öra.
Och visst är väl detta också
en biografi över Olof Palmes politiska gärning. Men
lika mycket är det en socialdemokratisk historieideologi.
Kanske många av dagens ledande sossar borde ta den till
sig?
2003.09.11
|