|
Äntligen har en av Europas mest
omtalade författare kommit ut på svenska igen! Senast
var 1994. Peter Nadas är uppväxt under kommunisttiden
i Ungern, och därifrån hämtar han miljöer
och motiv till sina berättelser. Den nästan fotografiska
skärpan i hans språk i kombination med en ovanligt
driven förmåga att fokusera det väsentliga i
ett skeende gör varje läsning till något nytt
och oväntat. Nadas har själv valt ut novellerna i denna
samling som getts namn efter en av berättelserna som alla
skrevs mellan åren 1965 och 1975.
Ett möte med Peter Nadas texter är
som att spegla sin själs mest outgrundliga skrymslen. Skulle
man kunna säga. För det är inte riktigt sant;
det finns nämligen inget personligt eller individuellt i
texterna - Nadas rör sig på ett helt annat plan. Det
är människan som fenomen som dissekeras med en mycket
subjektiv skalpell. Var går gränserna för det
mänskliga, och vari består mänsklighetens kärna?
Som en mental äventyrare närmar sig Nadas denna kärna
i kringgående experiment. Varje försök bildar
en novell, och tillsammans lägger berättelserna pussel
med sig själva och läsaren till en mångtydlig
bild. Som läsare tvingas jag ta ställning till såväl
text som till mina egna reaktioner - obehag, skratt, sorg, glädje.
Så mycket finns det i människan, och så mycket
kan det också finnas i mig själv bara jag anstränger
mig och ser efter.
Ibland, som i själva berättelsen Minotaurus, leker
Nadas med upprepandets teknik. Som i den arabiska berättelsen,
som hos Yasar Kemal eller Salman Rushdie. För varje upprepning
tillför han något nytt för att vända åter
till utgångspunkten fast ur ett lätt förändrat
perspektiv. Nadas går inåt, allt snävare, allt
mer fängslande. Som en mental implosion.
Ofta är perspektivet dubbelt, som
att stå vid sidan av och samtidigt vara handlingens centrum.
Det finns något deterministiskt i människan, vill
Nadas säga. Något som trots att vi försöker
undvika det på alla sätt ändå till slut
hinner ifatt oss. Som om socialisering är en löst påklistrad
fasad på ett vilddjur eller som om civilisationen en lika
lös fasad på samhället.
Ibland skrattar man
högt men halvhjärtat.
I den nära barndomsbilden "Bibeln", där den
ungerska miljön under kommunisttiden skildras som ett slags
snedvriden familjeidyll, bryts
barnets förväntade trygghet och beteende i ångestladdade
nästan autistiska handlingar. I den inre kampen mellan ursprung
och socialisation uppstår ständiga kontraster där
ingen moral finns utom den "eviga" sanningen att stark
alltid slår svag.
För att ytterligare skärpa helhetsbilden lägger
Nadas till en kärleksberättelse som urartar till en
schizofren mardröm. I "Kärlek" öppnar
han nämligen båda vägarna, såväl det
yttre händelseförloppet - ett kärleksmöte
som förbyts i en haschpsykos - som ett vidare och mer fördjupat
där han ifrågasätter allt tryggt och säkert;
framför allt den ständiga konflikten mellan känsla
och förnuft, mellan instinkt och socialt vara.
Naturligtvis stannar Nadas inte vid individerna.
Hans egentliga syfte syns mig vara att spegla samhället,
att förklara varför allt som planeras så perfekt
ändå blir så fel och motsägelsefullt. Med
utgångspunkt i individen levererar han en saftig civilisationskritik.
I Lammet från 1966 märks det tydligt. En judisk
man går ett oblitt öde tillmötes, och han gör
det med stoltheten i behåll, nästan som Jesus på
korset. Människans oförmåga att se över
och bortom, genernas seger över tankens frihet, systemets
seger över individens kreativitet, blir en pyrrhusseger
i den mänskliga utvecklingens relativt korta historia. Ska
vi nånsin bli mogna vår mänsklighet?
Bakom sig lämnar boken motstridiga
känslor. Hopplöshet över att människan aldrig
blir bättre, samhället aldrig rättvisare, är
en sådan. Men lika stark är lusten och viljan att
ta steget ända fram. Nadas visar just de sidor av oss själva
och i samhället som vi har så svårt att acceptera
och därför aldrig tar itu med. Ett avgörande steg
i all utveckling är självkännedom, som individ
och samhälle. Peter Nadas tar ett sådant steg, ett
riktigt stort.
2003.09.11
|