|
Den 8 augusti 2001 meddelades via TT
en för den nanologiska forskningen sensationell upptäckt.
Sveriges äldsta trädgårdstomte hade påträffats
i Sveriges Radios trädgård i Jönköping!
Detta kan tyckas vare ett litet steg för mänskligheten,
men innebar ett långt kliv bakåt för nanologin.
Så här gick det till:
Det var en eftermiddag i slutet av juli.
Den lilla trädgården till det som tidigare varit Bäckalycke
gård och nu inrymde Sveriges Radio var inte öppen
för allmänheten Detta var väl förklaringen
till att den tomtefigur som strax skulle upptäckas inte
blivit utsatt för någon av de vid den här tiden
ofta förekommande kidnappningarna. Jag befann mig i trädgården
för att samtala med en reporter, då jag i ena ögonvrån
skymtade något grått i buskaget i ett hörn av
trädgården. Något gammalt skrot, upplyste mig
reportern. Sådant är det naturligtvis en museitjänstemans
plikt att följa upp.
Det visade sig vara
en välformad dvärgfigur i
zink med spår av bronsering som med sina bara händer
bryter en klippa isär. Snart definierade jag gestalten som
en nanus montanis, d v s en bergmanstomte besläktad
med Snövits gruvarbetande dvärgar. Priskuranter i Kungliga
Biblioteket avslöjade att den tillverkades vid Otto Meyers
konstgjuteri i Stockholm 1884 och att den varit monterad på
ett imponerande postament uppburet av delfiner. Sammantaget två
meter i höjd. Avsikten med kraftprovet var att få
vatten att spruta fram ur klippskrevan och foton i länsmuseet
antyder också ett sådant fontänarrangemang vid
gården. Genom vidare arkivstudier framkom att disponenten
Sjöberg vid Tändsticksbolaget förvärvat gården
1880 och sålunda smyckat sin trädgård med den
äldsta kända trädgårdstomten i landet.
Men varifrån fick Otto Meyer, vars
firma var känd för gjutningar av landets offentliga
kungastatyer, idén att tillverka något så
okonventionellt som en trädgårdstomte och vad inspirerade
disponenten till att beställa den?
Jomen, låg inte
Viktor Rydbergs födelsehem
- sta´ns genom tiderna störste kulturpersonlighet
- några kvarter bort? Hans dikt "Tomten", illustrerad
av Jenny Nyström, publicerades 1881 i "Ny Illustrerad
Tidning". Nog fanns det skäl för den trädgårdsintresserade
disponenten att dekorera gårdens entréplan med ett
tomtemonument och gjutarmästaren Otto torde varit bekant
med motivet, då hans pappa verkat som litograf vid "Illustrerad
tidning". Otto skulle f.ö. senare även gjuta Viktor
Rydbergs byst.
Med gårdens näste ägare,
svärsonen Emil von Seth, avlägsnades troligen tomtearrangemanget,
efter ett kvartssekels sprutande. Det hade blivit omodernt vid
den här tiden, då kronprinsessan Margaretha introducerade
nya trädgårdsideal från England. Måhända
vilade också, enligt den grevliga smaken, ett löjets
skimmer över den tomtiga figuren. Tomten förvisades
till loftet, för att mer än ett halvsekel senare vid
en vindsröjning räddas av radiochefen och placeras
i skymundan i trädgården.
Men Viktor Rydberg då. Vad bottnade hans tomteri i? (Han hade redan med
berättelsen "Lille Viggs äventyr på julafton"
1871 bidragit till tomtegestaltens etablering och blivande status
som nationellt kulturarv.) Hade månne Rydberg som beundrare,
kännare och översättare av Goethe inspirerats
av dennes uttalade saknad efter barndomens färgglada trädgårdsdvärgar,
som blivit hopplöst omoderna med klassicismens antiksvärmeri
i det slutande 1700-talet? Under sin italienska resa träffade
Goethe på en restaurerad antik skulptur av Priapos, trädgårdstomtens
obscene anfader, som han hade ägnade sin diktarhyllning.
Visserligen avstod han från publicering på inrådan
av vännen Schiller och andra företrädare för
den goda smaken i Weimar, men kunde man ändå inte
hoppas att Goethe varit självständig nog att gå
emot tidsandan och smussla in en eller annan dvärg i trädgården
i Weimar, som sysselsatte honom dagligen? Fanns det över
huvud taget några bortglömda dvärgfigurer kvar
nere i Europa?
Med ett resestipendium i fickan gav jag mig ut på kontinental
spaning efter trädgårdsdvärgar. Och här
och där fann jag verkligen relikter efter denna barocka
minoritet som befolkade överklassens trädgårdsanläggningar
under 1700-talet vid Villa Valmerana i Vicenza, i den biskopliga
Mirabellgarten i Salzburg och i den grevliga slottsparken i Weikersheim.
På balustrader poserade rader med stenskulpturer av dvärgar.
Karikerade porträtt, som säkert ansågs lustiga
på sin tid men nu mest väckte förundran och förstämning.
Bättre då
med 1900-talets modeller. I Rot
am See i Württemberg verkar idag tredje generationen Griebel,
firman som på 1870-talet i Gräfenroda, Thüringen,
inledde den "moderna" tillverkningen av trädgårdsdvärgar.
Då i keramik, nu mer och mer i PVC-plast av den typ vi
känner igen från stormarknader och villaträdgårdar.
Men där formas också byster av Goethe i vitt biskviporslin
iförd röd frygisk fallusformad luva, som påminde
mig om trädgårdsdvärgarnas vän och min resas
slutmål.
Alltså till Weimar och Goethes Gartenhaus,
där han 1797 skrev "Hermann och Dorothea" och
uttryckte saknaden efter trevliga trädgårdsdvärgar
och rödmålade staket. Eller var han bara ironisk?
Hade han liksom den övriga Weimarsocitén fogat sig
i den serena, strama klassicismens smaknormer? - På grusgångar
i landskapsparken längs den slingrande floden Ilm närmade
jag mig till fots Tysklands mest litterära och ikonförklarade
hus. Jo, ett naturfärgat staket, men en vit klassicerande
trädgårdsportal och innanför den det kiselstenlagda
pentagrammet efter frimurarförebild. Och där strax
till vänster leder den berömda malvaallén, alls
inte planterad med malvor utan remonterande rosor, fram till
monumentet som är det absoluta antiklimaxet för den
som förväntat sig en älskvärd trädgårdsdvärg.
I hägnet av mörka almar står här Goethes
märkliga och egenkomponerade monument "Stein des Guten
Glücks", ett kubiskt sandstensblock varpå ett
stenklot vilar. Sakligt, formskönt och intellektuellt. Skulpturen
anses vara det första abstrakta konstverket i den europeiska
konsthistorien och tillägnades väninnan Frau von Stein
som hade det i siktlinjen från sin bostad inne i sta´n.
Verket är bemängt
med filosofiska tankar - kuben
står för det fasta, beständiga i tillvaron och
klotet för Fortuna, den omväxlande och osäkra
lyckan. Året var 1777, Goethe 27 år gammal och hade
ännu inte börjat sakna barndomens trädgårdsdvärgar.
Det skulle dröja nästan tio år innan han, drabbad
av utbrändhet begärde långsemester för Italienresan.
Det har sagts att resan innebar en pånyttfödelse för
honom, men så långt som att publicera sina Priaposdikter
eller att ta hem en trädgårdsdvärg som souvenir
sträckte sig inte geheimerådet Goethes frimodighet.
På hemvägen passerar jag päron- och polkagrisidyllen
Gränna. Där i en plantering vid huvudgatan står
ett "Stein des guten Glücks"- monument utan någon
förklaring. Det ryktas att det restes på 1930-talet
av Tempelriddarorden, i anden nära befryndad med Frimurareorden.
Vänta nu! Goethe var frimurarebroder i logen Amalia. Det
kubiska blocket han lät hugga fram ur det hårda råmaterialet
är också symbol och metafor för frimurarnas betvingande
av den råa naturen och förädling av människoanden.
Är det inte just det Bäckalycketomten också sysslar
med - att betvinga det hårda berget för att möjliggöra
vattnets framträngande till fromma för trädgårdens
kultivering? Sålunda är Bäckalycketomten och
Goethe-skulpturen, om än från olika århundraden,
samma andas barn och sinnebilder för människosläktets
ständiga strävanden.
2003.09.11
|