Frågan om graffitins utrymme är
i stor utsträckning en fråga om makten över det
offentliga rummet, om vilka uttryck som ska få prägla
staden i dag och i framtiden. På Röda stens fasader
skiftar svaren nästan varje dag. Här blandas politiska
slagord och kärleksförklaringar, originella muralmålningar
med spraykonstexperiment och tags. Så bildar väggarna
en seismograf, inställd mot nuet.
Under sommaren 2003 har jag, på uppdrag
av styrelsen för Röda sten tittat närmare på
graffitin på det gamla pannhuset, där kulturprojektet
bedriver en kontinuerlig utställningsverksamhet med inriktning
på samtida konst. Graffitin på husets utsida kan
nu inte betraktas isolerat, utan ingår i olika sammanhang
som präglar hur den ser ut och hur den uppfattas. Graffiti
är dessutom ett mångfacetterat område, med olika
innebörder.
Ordet graffiti kommer
från grekiskans "grapho",
skriva. Graffiti kan bestå av text och/eller bild. Gränsen
gentemot begreppet "klotter" är oklar och inte
enbart fråga om teknik, om sprayburk eller tuschpenna.
Enligt Svensk Ordbok betyder klotter "slarvigt och hastigt
gjord skrift eller teckning", en definition som utesluter
stora delar av graffitin; även enklare motiv och signaturer
kan ha en avancerad förhistoria i form av pappersskisser.
Definitionerna är alltså präglade av estetiska
och moraliska värderingar: det som anses snyggt benämns
graffiti, det som upplevs som fult eller missprydande kallas
klotter. I Sverige introducerades begreppet graffiti i betydelsen
"väggklotter"i mitten av 1970-talet. Men redan
på 1800-talet använde arkeologer beteckningen för
att skilja mellan folkliga och officiella inskriptioner på
de antika monument som grävdes fram.
I sin historiska roman Pompeji (2001) ger
Maja Lundgren en glimt av romarnas antika "graffiti".
Handlingen är fiktiv, men tar avstamp i historieskrivningen
och de texter som ristades in på fasaderna i den italienska
staden. Genom att översätta latinet till svenska uppenbarar
författaren mindre ärevördiga sidor av de gamla
romarna, som prydde sin stad med formuleringar som: "Akta
dig, bajsare" eller "Den som skrev på väggen
heter Jesus". (bild 1)
För utomstående
kan graffitins textinnehåll
vara vanskligt att uttyda. Så är också omskapandet
av bokstäver - att töja de invanda formerna så
långt det går - en av graffitins grundbultar. Svårtydbara
graffitimotiv kan liknas vid annat abstrakt måleri, som
inte refererar till en synbar verklighet utan verkar på
andra nivåer. Samtidigt finns en utmaning i att söka
utröna vad det faktiskt står. Är ordalydelsen
väsentlig upprepas ibland texten i mindre format inne i
bilden, med vanliga bokstäver (så kallade straight
letters).
I sin avhandling Den spraymålade
bilden (1996) diskuterar konstvetaren Staffan Jacobson graffitins
specifika uttrycksformer i termer av kulturellt motstånd.
Genom att skapa ett chiffer eller en uppsättning specifika
koder kan gruppen eller rörelsen upprätta ett eget
rum i offentligheten, ett rum dit omvärlden bara har begränsad
insyn. I resonemanget dras paralleller till hur kongoleser under
kolonisationen afrikaniserade missionärernas språk,
och därmed gjorde det till sitt. Kännedom om koderna
gav makt inom gruppen men också i förhållande
till samhället i övrigt. Så framstår också
graffitins läsbarhet som en social maktfråga.
De som vill göra gällande att
graffiti i sig saknar konstnärliga kvaliteter, hänvisar
inte sällan till lagboken för att söka dra en
juridisk gräns mellan kriminalitet och konst. Det är
nu en ahistorisk hållning; inom både äldre och
nyare konsthistoria finns gott om exempel på lagöverträdelse.
En av 1980-talets mest uppmärksammade konstnärer, Keith
Harings, målade graffiti över reklamaffischer och
i tunnelbanan i New York och Paris. På senare år
har den svenske konstnären och professorn i konstvetenskap,
Lars Vilks, byggt väldiga skulpturer utan bygglov; kontakterna
med myndigheterna har varit en del av verket. En annan av Sveriges
mest framträdande konstnärer, Dan Wolgers, stal soffor
från Liljevalchs varpå han signerade bötesföreläggandet
och proklamerade också detta som konst. Exemplen på
hur konst deltar i en samhällelig diskussion om makt, demokrati
och ägande genom att tangera eller överskrida lagens
ramar kan mångfaldigas. Och: skulle alla verksamheter med
kriminella inslag förbjudas funnes inte mycket kvar att
ägna sig åt, allra minst idrott.
Frågan är
vilka bilder och inskriptioner
som framtidens människor kommer att kunna ta del av, efter
dagens hårdföra saneringspolitik. Det är en fråga
som inte bara konstvetare eller arkeologer bör fundera över;
den har också demokratisk betydelse. I det sammanhanget
har Röda sten påtagit sig ett viktigt, ansvarsfyllt
uppdrag: dels att erbjuda fria ytor, dels bidra till att materialet
kontinuerligt dokumenteras. I vår postmoderna samtid förutsätts
individen i högre grad än tidigare välja och själv
utforma sin identitet. Den utvecklingen är också en
aspekt av graffitin, där man genom att skapa en signatur
i viss mån väljer en identitet eller en roll. Målare
på Röda sten talar om hur de strävar efter att
förfina sin signatur och hur bokstäverna tjänstgör
som arbetsmaterial eller en ram att verka inom. En av målarna
drar en parallell just till porträttmåleri, där
ansiktet fyller motsvarande funktion som bokstäverna.
Man kan även finna kopplingar mellan
graffiti och kalligrafi eller annan skrivkonst, där skrivtecken
omvandlas och ornamenteras. Där ligger estetiken i tecknens
utseende, inte det språkliga innehållet. Skrivkonsten
är främst förankrad i länder som Kina och
Japan, men även i delar av den arabiskspråkiga världen.
Också i Europa har konstnärer använt skrivtecken,
exempelvis arabiska, som uteslutande dekorativa element.
Paradoxalt nog väcker
graffiti liv i kvalitetsbegrepp
som sedan länge skrotats i andra konstnärliga sammanhang;
begrepp som "vackert" och "fult" används
såväl av graffitins belackare som av dess tillskyndare.
Önskvärt vore om graffiti, i likhet med annan konst,
kunde bemöttas på mer kvalificerade grunder, utifrån
kunskap och med nyanser och seriositet: sakande graffiti betydelse
skulle den ju knappast väcka så starka reaktioner.
Placeringen i det offentliga rummet liksom kriminaliseringen
kan bara delvis förklara det upprörda tonläget.
Annars skulle väl olagliga affischer på stan väcka
lika ont blod? Men till skillnad från graffitin lämnar
de inga tveksamheter om ärende eller avsändare.
Tags, signaturer, klotter eller vad man
nu vill kalla det är problematiskt när det förekommer
på olämpliga platser. Men liksom smuts är klotter
inget ontologiskt begrepp utan en fråga om sammanhang.
Oavsett hur man väljer att betrakta tagsen, är de en
del av graffitikulturen. På Röda sten förekommer
de i olika varianter och med olika funktioner, ibland som integrerade
delar av fullödiga målningar, andra gånger som
självständiga manifestationer. Med ökad kunskap
och erfarenhet förändras uppfattningen om kvalitet
och värde; med nya infallsvinklar och fler nycklar till
graffitins bildspråk öppnar sig nya dimensioner i
det som först framstod som obegripligt - eller bara "fult".
Utan tvivel är möjligheten att
måla på Röda sten oerhört uppskattad av
graffitimålarna, och fler tillåtna väggar i
Göteborg efterfrågas. Att proklamera lagliga väggar
som en ultimat lösning på klotterproblematiken vore
dock naivt. Vi vet att samhälleliga lösningar med absoluta
anspråk kan få förödande konsekvenser,
för människorna och för demokratin. Däremot
pekar mycket på att lagliga väggar kan leda till att
det målas mindre där det är förbjudet. I
dagsläget finns ingen entydig forskning som visar att lagliga
alternativ medför mer illegalt klotter. Klart är att
den noll-tolerans gentemot graffiti som bedrivits i andra kommuner
inte gett eftersträvat resultat.
Vilka motiv präglar
då Röda stens fasader?
Under de senaste åren har en mängd olikartade uttryck
kommit till stånd, en större del textbaserad och en
mindre del enbart figurativ. Till detta kommer en mer utpräglad
slagordsgraffiti och politiskt laddade budskap, som anarki-a:n
och kvinnokampstecken. Denna typ av motiv har från början
varit ett återkommande inslag på väggarna, där
de målas över eller kommenteras. I det avseendet fungerar
fasaderna som ett offentligt klotterplank, en plats för
reaktioner, samtal och verbal konfrontation.
Under våren gjorde kriget mot Irak
avtryck på väggarna, i form av kritiska kommentarer
och antikrigsbudskap. Ett exempel är bilden av en maskerad
soldat beväpnad med kaststjärna och machete, strax
ovanför finns ett blödande yin- och yangtecken. En
mindre målning föreställer ett kraschande plan
med blodig nos, med texten "USA!" strax intill. Parallellt
med den direkt samhällskommenterande graffitin och slagorden,
finns också en mängd övriga uttryck och stilar.
Till de alster som utmärker sig hör en målning
med en väldig spindel, gjord av signaturen Core. Här
saknas graffitins mer traditionella karaktäristika och verket
knyter snarare an till äldre filmaffischer och serietidningar.
I en lysande orangefärgad och kantig bubbla ställs
frågan: "can you face pure TERROR", med ett frågetecken
i en separat bubbla. Spindelmålningen är en mindre
detalj i ett större verk, omsorgsfullt och originellt in
minsta detalj.
I november 2001 präglades
ena väggen av ett större
porträtt av Olof Palme, signerat Benny Cruz. Den avskalade
bilden visar den tidigare statsministerns ansikte, stött
mot ena handen. Hans blick är riktad snett uppåt,
som för att framhålla ett visionärt drag. Motivet
knyter an till graffitins långa tradition av martyrmåleri
samtidigt som det avviker från den mer traditionella graffitins
formspråk. Så vill målaren inte heller förknippas
med graffitin, utan ser sig som muralmålare eller konstnär.
Sedan slutet av maj är väggen
mot hamninloppet täckt av en väldig målning signerad
Tele, Mabe och Ruskig, ett sammanhängande och mångfacetterat
grupparbete. Längst till vänster i bilden breder en
svindlande vy ut sig, troligen Slottsberget på andra sidan
älven. Landskapet är bebyggt av sluttande hus med fullhängda
tvättlinor som leder ner från berget likt linbanor.
Vid bergets fot finns en sjö av färger, ur vilken två
händer sticker upp och formar segertecknet. Tecknet kan
uppfattas som en metakommentar: målaren har lyckats med
sin föresats och resultatet kan vi alla ta del av. Längre
in i bilden bryts landskapet av ett stort kvinnoansikte, ur vilket
ett mindre och skrattande ansikte skjuter ut. På andra
sidan kvinnan omges ett kontrollbord av skjutande vapen, megafoner
och datorer. Så kommer fler figurer: en rad katter, ju
större desto närmre förgrunden. Vid närmre
betraktande uppenbarar sig en mängd, milt camouflerade anarkist-an
i katternas öron och nosar. Ett tecken på att målningen
rönt uppskattning också bland andra graffitimålare
är att den lämnats i princip orörd under hela
sommaren, undantaget ett par kanintänder som någon
målat dit i munnen på en av figurerna. Men det är
kanske snarare att betrakta som en kommentar än ett sabotage.
Genom åren har det alltså förekommit
intressant och nydanande måleri. Men den konstnärliga
kvaliteten är knappast det tyngst vägande argumentet
för graffitin. Röda stens fasader är inte främst
en plats för det avslutade eller fulländade, men för
ett fortlöpande flöde av visuella uttryck med såväl
konstnärliga som politiska dimensioner. Här bryts estetiska
och etiska värderingar mot varandra, i ett ständigt
pågående visuellt samtal - öppet för allmänheten
och i direkt anslutning till kulturprojekt Röda stens övriga
konstnärliga utbud. Att flertalet av de intervjuade graffitimålarna
på Röda sten själva betraktar sin verksamhet
som konst är heller inte oväsentligt i sammanhanget.
Väggarna används av graffitimålare från
olika delar av staden, i olika åldrar och med olika bakgrunder
och drivkrafter. De investerar tid och pengar för att uttrycka
sig och göra avtryck, inom lagens råmärken. Det
borde vara en möjlighet att ta vara på.
Kristina Hermansson
2003.09.11
|