När jag var redaktör på
Göteborgs universitets tidning för ett tiotal år
sedan, publicerade jag ett foto på en naken karl på
omslaget. Reaktionen blev bl.a att en av universitetets mest
inflytelserika professorer bad att få slippa tidningen
i fortsättningen. I universitetets representationsvilla
flyttades tidningsstället ner i källaren och kom aldrig
mer upp.
Hade jag däremot publicerat ett omslag
med enbart text utan bild, kunde det mycket väl ha passerat
utan minsta reaktion. Akademiker är skolade att intellektuellt
förhålla sig till texter men inte till bilder. Texten
går in i huvudet, där den akademiska domänen
befinner sig. Många bilder däremot kommunicerar med
kroppen via magen och med ett språk som är svårt
att formulera med ord. Osäker mark med andra ord. Utmarker.
Kultur handlar ofta
om gränsdragningar. Ett förhandlingsspel
om vad som är bra och dåligt, mellan fint och fult,
mellan kropp och hand - för att upprätthålla
vissa sociala rangordningar. Åtminstone gäller detta
för moderniteten, inte minst för industrisamhällets
blomstringsperiod i USA och Västeuropa på 60- och
70-talen. Under just den perioden gjorde Pierre Bourdieu sina
kultursociologiska studier. Han undersökte ett brett fält
av kulturyttringar, exempelvis om foto och modeskapare och deras
varumärken. Han beskriver med fransk elegans hur mödosamt
det kan vara att ta sig in bland de dominerande skikten:
"Det kan yttra sig i det småborgerliga
språkets hyperkorrektion eller den lite ansträngda
briljansen hos den intellektuelle av första generationen
och den förhäxade och på förhand dömda
envishet med vilken han ger sig in på de områden
han passar minst för, som konsten och litteraturen, eller
i de pedantiska hänvisningar till erkända auktoriteter
som förråder autodidakten."
Kulturen innehåller
en massa koder som är både
synliga och osynliga för den som står utanför
och vill ta sig in i mer prestigeladdade kulturgrupperingar.
I det sociala spelet skapas naturligtvis även dimridåer,
inte bara för dom som står utanför utan även
för många inom de grupperingar som gynnas av gränsdragningarna.
Ett exempel är Bourdieus "bidrag till en teori om de
symboliska tillgångarnas ekonomi". Vem är skaparen?
Frågar han sig. Ideologin "riktar blicken mot den
som synes vara producent, målaren, kompositören/författaren,
alltså 'upphovsmannen' och hindrar var och en från
att fråga sig vad det är som auktoriserar upphovsmannen."
Konstmarknaden behöver de stora artisterna, men det var
inte självklart att Picasso skulle bli en av dem.
Bourdieu återkommer till problemet
att ta sig in i de inre kulturrummen bland de prestigebärande
skikten: "Litteraturen går man inte in i på
samma sätt som man går in i religionen; snarare går
man in i den som i en exklusiv klubb: förläggaren tillhör
dessa prestigefyllda gudfäder (tillsammans med dem som skriver
förorden, recensionerna osv) som garanterar inställsamma
vittnesbörd om erkännande. Ännu tydligare är
konsthandlarens roll: rent fysiskt måste han 'introducera'
målaren och hans verk i alltmer utvalda sällskap."
Det raffinerade spelet om att upprätthålla de kulturella skillnaderna
kan utvecklas och förfinas. Bourdieu analyserar var olika
kulturgrupper bor och finner att de ofta samlas i "kluster"
som man säger idag. Överfört till Göteborg,
är det inte någon slump att invandrare bor i nordost
medan övre medelklassen drar år sydväst. Av den
kulturanalys som Bourdieu gör kan man väl bara dra
den slutsatsen, att finkulturens viktigaste uppgift är att
legitimera det rådande klassamhället.
Den kulturväv Bourdieu väver
tycks ogenomtränglig. Men stämmer hans analys idag?
När de kultursociologiska texterna presenterades, var de
en återspegling av det blomstrande industrisamhället,
ett samhälle som alltmer förfinade och definierade
skillnader på alla plan, inte minst inom vetenskapen. Fysik
blev praktisk och teoretisk fysik. Praktisk fysik blev atomfysik,
kärnfysik, mekanik och mycket mer. Eller som Sveriges kanske
mest framträdande idrottshistoriker Jan Lindroth uttryckte
det en gång: "Jag vet inget om idrott efter första
världskriget".
Kvantifiering av det slag som utvecklats
inom fysiken har otvivelaktigt påverkat även samhällsvetare
som Bourdieu. Han hävdade man kan överföra ekonomiskt
kapital till socialt kapital, utbildningskapital eller kulturellt
kapital. Alla är varandras konvertibler. Han hävdar
även att det är växelkurserna mellan de olika
kapitalen som är de fundamentala insatserna i striderna
mellan skilda klassfraktioner. Analysen blir förstås
slagkraftigare och de grafiska figurerna elegantare med detta
synsätt. Men stämmer de idag? Eller för att vara
elak: har det någonsin varit möjligt att kvantifiera
de olika kvaliteterna på det sättet?
Låt oss göra en kringgående
rörelse och återvända till kulturgränser
- fin kultur kontra ful. Kulturpanik har varit ett återkommande
tema under hela 1900-talet. När jag själv var ung var
det många inom kultureliten som förfasade sig över
de undermåliga seriemagasinen, som ansågs leda till
förflackning och få ungdomarna att vända den
fina litteraturen ryggen. Vändningen kom med studentrörelsen
och de samhällskritiska seriemagasinen mot slutet av 60-talet.
Idag är det väl inte många som fnyser åt
serier.
Generellt är det
förstås populärkulturen
som är den fula kulturen. Som jazz, schlager och pop, som
har förvridit sinnena hos ständigt nya generationer
av unga. Men steg för steg har populärkulturen vunnit
erkännande hos de självutnämnda smakdomarna. Här
skulle jag vilja ge Bourdieu lite rätt i hans kapitalanalys:
ekonomiskt kapital har banat vägen för erkännande.
Några popstjärnor har blivit mångmiljonärer
på sin kultur. Den gamle protestsångaren Bob Dylan
belönades för något år sedan med populärmusikens
"nobelpris" - Polarpriset - tillsammans med den klassiske
violinisten Isaac Stern.
Finkulturen har haft ständiga problem
att hålla rågången mot fulkulturen. Och tur
är väl det för finkulturen, som skulle dö
sotdöden utan nya influenser. En av 90-talets mest spännande
mixer inom finkulturen är enligt mitt tycke den klassiska
dansens möte med gatuteatern.
Ett besläktat begreppspar är
god och dålig smak. Den som läste deckare för
några decennier sedan förklarades närmast som
analfabet. Det var förkastligt att läsa denna "kiosklitteratur"
på bekostnad av de godkända författarna. För
det handlade alltid om att det var företrädarna för
den goda smaken som tog på sig ansvaret att stå för
definitionerna. Och vad hände? Idag är det ett flertal
etablerade författare som skriver deckare, ofta med samhällskritiska
inslag. Det är bara en tidsfråga innan deckare plockas
in i den goda smakens kulturkorg, om så inte redan skett.
Även här kommer pengar in i bilden. Det är inte
många författare som kan leva på att skriva
böcker. Visst är det frestande att ge sig på
en marknad som kan ge högre upplagor? Och vad är det
som möjliggör högre upplagor? Kan det möjligen
vara massan av folk med "dålig smak"?
Normalt är det
viktigt att ha pengar för
att betala inträdesbiljetten till finkulturen. Ta golf som
exempel på vad tyskarna kallar kroppskultur. För ett
halvsekel sedan skulle man förutom att bli rekommenderad
för att kunna bli medlem i en golfklubb även ha råd
med de dyra årsavgifterna och spelavgifterna. Golf var
med andra ord fint. Mer komplicerat var det med fotbollen. Det
var borgarklassen som utvecklade sporten till ett redskap att
disciplinera yngre män till den självkontroll som ansågs
vara nödvändig i yrkeslivet som kapitalägare eller
administratör. När arbetarklassen tillkämpat sig
kortare arbetsdag och börjat med fotboll blev sporten en
massrörelse och åskådarsport, vilket ledde till
att arbetare kunde bli proffs. Professionell idrott blev förstås
klassad som vulgär. Amatöridealen levde kvar inom den
olympiska rörelsen långt in på 1970-talet.
Det är som sagt alltid finkulturens
advokater som definierar vad som är god kultur. Alltid med
avsikten att utesluta vissa grupper i samhället för
att därmed skaffa sig bättre positioner. Folklig kultur
däremot har primärt inga maktanspråk eller ambitioner
att skapa en kommersiell marknad. Den är inte uteslutande
utan tvärtom inbjudande och drivs enbart av lust. Finkultur
lierar sig med huvudet - folklig kultur med handen. I det hierarkiska
industrisamhället görs en tydlig skllnad mellan hand
och huvud när maktförhållandena ska manifesteras.
Finkulturen måste analyseras i flera abstraktionsled för
att kunna fjärma sig från den folkliga kulturen, som
framför allt utgår från den omedelbara känslan.
Det var tabubelagt att försöka bryta de regler om särskiljande
som industrisamhället konstituerade, som exemplet med den
bortstädade tidningen.
Idag ifrågasätter
alltfler de indelningar i "fin"
och "ful" kultur som har gjorts med sådan möda.
Kanske förändringarna varit alltför snabba för
att vi skulle kunna anpassa oss till de nya proklamationerna
om vad som är fint eller fult? De tycks kräva tid för
att smälta in i medvetandet. Denna vilsenhet kan idag tydligt
avläsas på dagstidningarnas kulturavdelningar. Jämfört
med hur det såg ut på 70-talet har dessa sidor svårt
att fånga de stora frågeställningarna och alstra
något engagemang.
Varför är kultur så viktig
nu när gränsdragningarna och kategoriseringarna krackelerar?
Frågan är på sätt och vis fel ställd.
Kultur är alltid viktig. Och kultur behöver både
hand och huvud. Men när rörelserna inte längre
bara går uppifrån och ned, utan även på
tvären, väcker det först vilsenhet. Just rörelser
på tvären handlar det mycket om i kultursociologen
Manuel Castells analys av nätverkssamhällets framväxt.
Han i sin tur tycks ha fått en hel del influenser från
Bourdieu, när det gäller grundbegrepp som identitet.
Det framväxande nätverkssamhället
fungerar högst märkligt i relation till det gamla hierarkiska
industrisamhälle som fortfarande är starkt. Det kan
dels bidra till att förstärka klyftorna i samhället,
dels bidra till att luckra upp dem. Just vilka mekanismer som
bidrar till det ena eller andra är en frågeställning
som bör diskuteras mer ingående. Det är också
i detta kraftfält som alla dessa motsättningar alstrar
som kulturen har att verka. Varför skulle inte den folkliga
kulturen ha en naturlig plats här?
2003.09.11
|