|
Sista rompan är del två i
trilogin Vargskinnet. Första delen, Guds barmhärtighet,
kom för ett par år sedan och många har med mig
väntat på den här fortsättningen. Efter
att ha läst den hoppas jag att det inte dröjer lika
länge tills den tredje och sista kommer.
Handlingen i del två utspelar sig återigen i Svartvattnet
i Jämtland. Åtminstone till dels. Huvudpersonerna
rör sig även på andra platser men Svartvattnet
är det nav kring vilket deras världar kretsar. I Guds
barmhärtighet handlar det mycket om barnmorskan Hillevi
och så småningom om hennes familj.
I del två har de två
döttrarna, den egna Myrten och fosterdottern, sameflickan
Kristin vuxit upp. Vi får följa dem och ytterligare
en person som var barn och yngling i förra boken, konstnären
Elias. Vi får deras berättelser i ett växelspel
och de möts bara några gånger under romanens
gång.
Det finns två viktiga saker
i Kerstin Ekmans berättelse. Dels är det tiden. Jag
som läsare känner verkligen hur tiden går. Hur
livet och dess förutsättningar förändras.
Myrten flyttar till Stockholm och lever ett betydligt modernare
liv än det hennes mamma haft. Ändå är det
samma strävsamma kvinnovärld vi ser. Kristin lever
i brytningen mellan den gamla samekulturen och den nya svenska
turistnäringen. Elias som levt i en fattigdom som hade kunnat
vara uråldrig i sin barndom blir bland annat en hyfsat
besutten bilturist nere i Europa. Vi får se andra världskriget
passera förbi. Vi får uppleva den sista rompan (den
sista flottningen av timmer). Flera sådana tidsmarkörer
ger oss hållpunkter i berättelsen. Allt detta gör
att jag som läsare får en väldigt påtaglig
insikt i hur litet mitt eget lilla liv är.
En värld att
känna igen sig i
Den andra viktiga saken är den kvinnovärld som Ekman
gör sig till tolk för. Hon är en av de få
som så ingående vågar skildra den. Hennes sätt
att skriva om kroppen och upplevelsen av den ger associationer
till Moa Martinsson men är också hennes alldeles eget.
Om jag inte minns fel börjar en av Ekmans romaner med en
beskrivning av hur en kvinna vaknar och går upp och kissar
på morgonen. Inte många andra författare skriver
om kiss och mensblod och förlossningar på ett så
självklart och konkret plan som hon. När hon skriver
om Myrtens graviditet och om tyngden i hennes ben där hon
står och jobbar i tvätteriet hela dagarna, kan jag
nästan känna hur det känns. Jag minns tyngden
och hur det spände, när jag själv bar barn i magen.
Jag vet inte varför men jag
är ändå kluven till Kerstin Ekmans författarskap.
Någar av hennes böcker har jag inte alls kunnat ta
till mig. Andra har jag tyckt mycket om. Ibland känner jag
mig som en främling i hennes landskap och ibland känns
det så verkligt och nära. Jag kände ett stort
motstånd innan jag väl satte mig ner att läsa
bägge de här romanerna i "Vargskinns-sviten".
Jag trodde det skulle bli jobbigt och segt. Trots att jag väntat
på bok nummer två och trots att jag svepts med och
verkligen njutit av den första boken. Och så blev
det nu också. Måtte den komma snart, bok nummer tre.
Jag undrar så hur de har det, människorna kring Svartvattnet.
2002.09.12
|