Ptolemaios, Nicolaus Copernicus, Tycho
Brahe, Johannes Kepler, Galileo Galilei och Isaac Newton - den
astronomiska vetenskapens stora. Man kan endast spekulera vilken
proportion Tycho Brahes storhet ytterligare skulle tagit om hans
vetenskapliga gärning ägt rum på sydeuropeisk
mark. Nu befann han sig geografiskt sett i ett "vid sidan
om" på ön Hven, som givits honom som förläning
av den danske kungen Fredrik II år och där det underjordiska
observatoriet Stjärneborg tog form under åren 1576
och 1597.
En förbehållslös blick
på det som befinner sig vid sidan om. Så skulle man
kunna karakterisera den stilsäkra debut, där Alexandra
Coelho Ahndoril gör entré som romanförfattare
med ett språkligt märgfullt men ändå sparsmakat
biografiskt-fiktivt porträtt av astronomen Tycho Brahe.
Visserligen placerar romanen den berömde vetenskapsmannen
i centrum - men väl att märka som Tyge Brahe,
mannen bakom det berömda namnet. Med en omsorgsfullt tecknad
socialhistorisk skildring som problematiserar både klassvillkor
och de båda könens premisser - väl att märka
även mannens - kommer hon att rikta en vass udd mot de s
k Stora berättelserna om Människan, Historien och i
detta fall Vetenskapen. En udd mot den "vinnarnas"
historia som historieskrivningen vanemässigt levererat under
århundradenas gång. En udd mot hur vetenskapshistoriens
namnkunniga tecknats som topparna på isberg utan hänsyn
till dessas underliggande massiv och kringgärdande vatten.
Det handlar om den mycket tvivelaktiga personliga vinsten för
Tyge Brahe i att bli en s k Stor berättelse, som "Tycho
Brahe". Det handlar också om att ge utrymme åt
andra berättelser än de som tidigare auktoriserats.
Med stadigt grepp om
vetenskapshistorien skildras Brahe
utifrån olika sociala relationer, kringomständigheter
och villkor - ett i grunden krackelerande scenario om en vetenskapsmans
uppgång och fall, om vägen från vetenskaplig
dröm till genombrott och slutligt sammanbrott. Romanen utgår
ifrån Brahes anstränganden att förfärdiga
Stjärneborg - ett arbete beledsagat av vetenskaplig passion,
minutiöst ordningssträvande men också förblindande
maktfåfänga. "Vid sidan om" Brahe? Där
finns jord och rovor. Hunger och längtan. Smärta och
sorg. Här finns de andras röster. Den nära familjekretsens.
Den underlydande bondebefolkningens.
Här tecknar Coelho Ahndoril en rad
för berättelsen avgörande porträtt: prästdottern
Kirsten varmed Brahe fick en skara barn men nekade äktenskap
för att inte förlora sitt vetenskapligt ekonomiska
underhåll, äldsta dottern Magdalena vars intellektuella
skarpsinne negligeras av Brahe; och yngste sonen Lilltyge som
mindre skarpsint inte förmår att axla fadersförväntningarnas
tunga ok. Här porträtteras även ön Hvens
bönder utifrån de horribla dagsverken Brahe tvang
dem till i vetenskapens namn.
Visst skulle man kunna
peka på en ansats till symmetri,
utifrån den polarisering mellan man och kvinna, adel och
ofrälse, ond och god som löper som en röd tråd
i boken. Men det vore att reducera romanens vacklan mellan ordning
och oordning för vilken också huvudpersonen Brahe
står som signum: vetenskapsmannen som hyser en ursprunglig
dröm om världens symmetri och att sedan blir berömd
för upptäckten av månens avvikelse från
denna symmetri!
Med den fiktiv-biografiska genrens hjälp
kan Coelho Ahndoril utforska det komplexa skeende mellan å
ena sidan verklighetens reella villkor, å andra sidan konstruerade
bilder, drömslott och livslögner i en människas
liv - kalla det relationen mellan fakticitet och fiktion. Det
handlar om en människas meningsskapande. Denna stora "drömmen
om ordning", med Stjärneborg som underjordisk astronomisk
forskningscentral i centrum - vilken verklighetsstatus har denna
egentligen?
Brahes vetenskapliga
projekt tycks fastna i ett limbo
mellan fakticitet och fiktion, omvärldens reella villkor
och den vetenskapliga drömmens självsuggestion. Det
faktiska Stjärneborg får av Coelho Ahndoril nämligen
en motsvarighet i det Braheska ögats mörkrum och pupill,
varifrån utblicken över det egna livets kaos sker.
Och det handlar om dennes personliga kaos där stjärnor
och de egna barnen flyter samman i en symbolisk-ockult inre föreställningsvärld.
De synliga stjärnorna, hans levande barn. De stjärnor
som för ögat är onåbara, de barn han förlorat
i döden. Och då Brahe slutligen förlorar Hven
som förläning och därmed också Stjärneborg,
kvar finns då bara Stjärneborg i hans eget öga.
Coelho Ahndoril ställer angelägna
frågor om makt och maktlöshet, om de "offer"
som måste göras på väg mot "toppen",
i detta fall i vetenskapens namn. Men vem är offer? Vem
är förövare? Vem är vinnare, vem är
förlorare? Här ställs frågan på sin
spets i ett socialhistoriskt patos. Rätten till Hven är
och förblir böndernas - denna ansiktslösa men
icke utbytbara skara i det hierarkiska spel där yppersta
makten nyckfullt drar in och delar ut privilegierna.
Visst fastnar romanen i en undergångsstämning som stundtals
kan kännas onödigt påträngande, och där
likaså persongalleriet står och stampar i en social
determinering. Men detta är i sammanhanget obetydligheter,
jämfört med de kvaliteter den uppvisar. Vem vet vad
vi mer kan vänta ifrån denna författare i framtiden?
Det bådar onekligen gott.
2003.06.12
|