|
Vad är det som retar en publik? Det är svårt
att förutsäga, och det är starkt knutet till de
just för tillfället rådande värderingarna.
I backspegeln kan det vara svårt att förstå
alla upprörda känslor, men de säger alltid en
hel del om den tid de uppträtt i.
I en annan artikel i det här numret av Alba säger
Folke Edwards att det som brukar reta publiken i första
hand är sex, religion och politik, men att det också
alltid skiftar med tiden. Det är inte så svårt
att begripa att människor blir upprörda över en
del saker. En åsikt, stick i stäv med min egen framförd
på ett vasst eller ibland kanske till och med plumpt sätt
är det naturligt att reagera på. Ofta är konstnärens
ambition just att provocera.
Men det finns tillfällen då det är svårt
att förstå vad det är som varit så upprörande.
Speciellt när man tittar tillbaka och tiden lagt sin lugnande
hand över det som upprört. Edwards säger vidare
i intervjun att det ibland är väldigt oförutsägbart,
vad som kommer att uppfattas som en provokation.
Jag minns tydligt mina egna första funderingar över
vad som är kontroversiellt och inte och varför.
Jag är uppvuxen i Norrköping, och på konstmuseet där
finns en mycket fin samling av modern skandinavisk konst. Min
pappa tog mig dit när jag var ganska liten, för att
han ville visa mig sin favorittavla, "Det sjungande trädet"
målad av Isaac Grünewald. Han berättade för
mig hur kritkerna, när den var ny, tyckt att den var rent
ut sagt ful och obarmhärtigt gjort tummen ner för såväl
Grünewald som alla andra som målade i samma anda.
Inte minst för hans frus, Sigrid Hjertén, bilder.
Jag själv tyckte, med barnets ögon, att tavlan visserligen
var fin och jag kunde förstå pappas entusiasm, men
jag kunde ändå förstå vad som fått
kritikerna att säga saker som "min son målar
bättre" och annat i samma stil.
Vad jag däremot inte begrep var hur de kunnat göra
samma sak med annan bild som hängde i samma sal. Det var en skogsdunge utan för Grèz
i Frankrike, målad 1882 av Karl Nordström. Dungen
är oerhört realistiskt framställd, så upplevde
jag det, även om jag nu vet att Nordström inspirerats
av impressionisterna. Man riktigt känner alla pinnar och
kvistar. Långt inne i bilden finns en man. Man skymtar
honom inne bland träden och han ger det hela ett nästan
hisnande djup. Den här målningen väckte stor
uppmärksamhet när Nordström ställde ut den
i Paris 1886. Delar av publiken blev förbannade helt enkelt.
Så här ful, ruff och motbjudande var minsann inte
naturen! Det barn som jag var begrep inte alls. Det var ju vackert
och jag skulle gett vad som helst för att kunna måla
så "riktigt". Jag kunde höra kvistarna knaka
under mina fötter.
Med den vuxnes perspektiv och kunskaper förstår jag
bättre. Nu vet jag att andra målare vid den här
tiden hade en mer romatisk syn på naturen. Det var pastorala
idyller eller dramatiska naturscenerier och hade man människor
med på bilderna var de söndagsklädda och presentabla.
Uppställda som jag och min familj brukade vara för
fotografering när jag var riktigt liten, innan fotograferandet
med instamatic-kamerorna blev vardagsmat. Nordströms personer
var för det första inte det viktiga, de fanns där
som en del, en accentuering av det vilda i bilden, man anar att
de kanske är vardagsklädda, och ibland gör de
till och med så vansinniga saker som att klättra.
Samtidens publik såg Nordström som oerhört radikal.
Han bröt med den fina konsten och såg naturen med
ett tämligen krasst öga.
Men för mig som var barn och inte hade någonting att
referera till , eller för den delen för en publik i
dag som inte får veta när bilden är målad,
var reaktionerna fullständigt obegripliga. Och med detta
är väl Folke Edwards tes om att det kontroversiella
i konsten är tidsbundet bevisad. För att förstå
och kanske kunna förutse vad som kommer att reta måste
man ha kunskap om tiden och tidens trender. Kanske är det
därför som konsten alltid varit en "bra termometer
att sticka upp i samhällets röv".
text: Siri Reuterstrand
21.4.99
|