I Sverige finns en ganska stor portion självgodhet
och ibland skrämmande nationell stolthet. Det är få saker som vi
gillar så mycket som när svenska fotbollspelare gör mål i sina mediokra
fotbollsligor de spelar i, när ABBA-musikaler gör succé i London
eller när svensk musik eller film får en utmärkelse. I Dagens Nyheter
finns det till och med en sammanfattning varje lördag om vad andra
länders tidningar skriver om svenska fenomen.
En aspekt av den nationella stoltheten som svenskar
gillar allra bäst är när vi får en möjlighet att jämföra oss med
andra länder och får en möjlighet att skratta lite lätt. Särskilt
vanligt är detta fenomen när vi jämför oss med landet med de stora
kontrasterna, USA. Vi är med rätta kritiska, på gränsen till oförstående,
till mycket av det vi ser av USA, allt från vapen till ekonomiska
klyftor och krigshets.
Tyvärr gör denna skillnad
att vi ibland har svårt att ta till oss alla de intressanta strömningar
och utvecklingar som finns i det amerikanska samhället. I vissa
fall måste vi helt enkelt erkänna att USA ligger före oss även om
det kräver att vi tar av oss de svenska skygglapparna. Ett sådant
område där vi kan lära en hel del är IT och demokratisk organisering.
Jag håller just nu på att studera en av de mest intressanta
politiska kampanjerna på länge i USA, nämligen Howard Deans numer
avslutade presidentvalskampanj. Under ett tag i höstas och början
av våren var han något av en amerikansk politisk stjärna, detta
efter att ha varit en politisk doldis i delstaten Vermont där han
var guvernör. När USA bestämde sig för att bomba Irak till demokrati
så var han en av de få demokrater som vågade säga ifrån och kritisera
insatsen. Han var även öppet kritisk till tafattheten och det bristande
självförtroendet i sitt parti som en följd av kritgen i Afghanistan
och Irak efter händelserna den 11 september i New York och Pentagon.
Men om detta var han inte ensam och det räckte inte för att ta skapa
sig en politisk plattform. Så Howard Dean bestämde sig för att utmana
det som i USA kallas īspecial interestsī. Han bestämde sig för att
ställa upp i demokraternas presidentvalskampanj.
Problemet för Dean
var emellertid att han inte hade speciellt mycket ekonomiska resurser,
han var illa sedd i partiet och saknade även en gräsrotsrörelse
som kunde arbeta lokalt för hans kampanj. Dt var då han anställde
en erfaren politisk konsult, Joe Trippi.
Trippi hade sedan ett tag jobbat inom IT-branschen
då han tröttnade på politiken och en dag satt han och läste på något
som är väldigt populärt i USA, blogs. Detta är egentligen inget
speciellt tekniskt avancerat utan bara en sorts dagbok på nätet
som någon äger och skriver krönikor på. Till detta kommenterar läsarna
och det förs diskussioner. En enkel form av community egentligen.
På denna blog diskuterades Howard Deans nyligen startade kampanj
och det var då som Trippi bestämde sig. Om han skulle lyckas med
Dean så behövde han bygga kampanjen på ett nytt sätt, från gräsrötterna.
Traditionellt sett drivs
presidentvalkampanjer i USA stenhårt från toppen i vad som
kallas īcommand and controlī där den centrala kampanjledningen bestämde
vad resten av kampanjen skulle fokusera på, något som man sedan
kommunicerade ut. Trippi vände upp och ned på den pyramiden och
han gjorde det med hjälp av Internet som verktyg.
Det finns egentligen fyra centrala delar som detta
byggde på:
Pengar
För att lyckas i amerikansk politik måste du ha mycket stålar. Traditionellt
sett så samlas dessa pengar in på svindyra middagar och sponsring
av stora företag och intressegrupper. Dean satsade istället på att
genom sin webbsida driva specifika kampanjer för att finansiera
sin verksamhet. Han fick in mer än någon annan demokrat någonsin
fått in, men med den skillnaden att han fick in det i små summor
från privatpersoner. Detta gjorde också kampanjen politiska poänger
på, när vice presidenten Dick Cheney arrangerade en insamlingsmiddag
där varje kuvert kostade 2000 dollar så ordnade Deanaktivister samtidigt
runt om i landet tillställningar där man kunde köpa en kalkonmacka
för tre dollar som gick till kampanjen.
Meetup.com
Redan tidigt i kampanjen upptäckte Trippi den nyligen startade hemsidan
www.meetup.com som Deanaktivister (Deaniacs kallade) använde för
att arrangera träffar lokalt. Meetup kan jämföras med en datingservice,
men den består av engagerade människor som vill träffas offline
för att diskutera sina intressen, allt från hundägare till Elvis-entusiaster.
Det dröjde inte länge förrän tusentals möten arrangerades med hjälp
av meetup och slutligen var närmare 200 000 Deaniacs som använde
tjänsten. Deankampanjen kunde därmed engagera en stor mängd människor
billigt och utan att behöva anställa någon, det fixade människorna
själva.
Deans egen webb
Med hjälp av open source teknik byggde Dean upp sin egen community
på sin webb. Här kunde man lätt hitta alla möjliga verktyg för att
organisera sig lokalt för Dean och anpassa det efter hur mycket
tid man kunde avvara, något som breddade kampanjen. Genom att knappa
in sitt postnummer så fick man upp en lång lista på andra engagerade
i samma område, man kunde skriva ut anpassade affischer, etc. Allt
byggde på att det var besökaren själv som gjorde jobbet och påverkade,
men med hjälp av tekniken. Detta gjorde det hela till en integrerad
nationell och lokal kampanj.
Blogs
Kittet mellan kampanjledningen och de lokala aktivisterna var den
officiella och inofficiella Dean-blogs. Här kunde aktivisterna hela
tiden komma med idéer och synpunkter på hur kampanjen sköttes och
kunde utvecklas. Idén om kalkonmackan var ett exempel på en idé
som plockades upp där. Eftersom det som skrevs togs på allvar så
blev blogs en viktig kanal mellan aktivister och den centrala kampanjen.
Detta är bara en enkel genomgång
av alla aspekter som finns i kampanjen och dess val av organisationsform.
Det som däremot är tydligt är hur Dean och den politiska utvecklingen
i USA lyckats komma betydligt mycket längre med īsjälvorganiserande
mjukvaraī och att använda den för politiskt organiserande. Partier,
organisationer och offentliga institutioner skulle kunna lära en
hel del om sättet att sköta en kampanj, men samtidigt måste man
vara medveten om att det måste vara äkta, kampanjen måste verkligen
bygga på grunden. Det går inte att anpassa tekniken till något som
egentligen inte passar strukturen eftersom detta genomskådas direkt,
något som de andra presidentvalskandidaterna bittert fick erfara
när de skulle kopiera Deans recept.
2004.04.22
|