Extra |
Det är med både glädje och nyfikenhet
jag tar mig an Tankens lätthet, tingens
tyngd. Bokens titel skulle passa som hand i handske för
Liedmans författarskap. Ingen har som han fört så
vindlande diskussioner över och inom olika författarskap
och årtusenden. Det började med I skuggan av framtiden,
gick över till Om solidaritet och avslutades med
Ett oändligt äventyr.
Topparna är skyhöga och högst av dem
är Om solidaritet och förordet i Liedman och
Linnells Marx i urval. Idéhistoria som njutning och ögonöppnare.
Att Liedman hade någonting som detta i görningen förstod
jag när han i Ord & Bild 1/2002 försökte sig
på en nyläsning av John Rawls. Redan då blev jag
något förvånad. Detta var i mina ögon inte
en särskilt spännande läsning av Rawls och slog in
ett antal för mig redan öppna dörrar. Det vill säga
Rawls som en uttolkare och filosof för en ganska så radikal
och omfördelande välfärdsstat. Dessutom anser jag
inte att man längre behöver anstränga sig särskilt
mycket för att föra den filosofiska diskussionen om nyliberalismen
som politiskt system. Det är överflödigt arbete då
kraften tas ifrån den dagliga kampen mot dess verkningar och
globala draksådd. För att förtydliga mig själv
så är det idag enkelt att både filosofiskt och
empiriskt visa på att detta system skapar ökade klyftor,
misslyckas med nedsippringen och inte lyckas lösa de lokala,
nationella eller globala ödesfrågorna.
Boken inleds med en givande och konstruktiv
diskussion om det så svårt sargade och djupt omtvistade
frihetsbegreppet. Moderna frihetskritiker som I Berlin och T.H.
Marshall blandas med stoiker, Mary Wollstonecroft och den eviga
Kant. Mycket kraft och möda läggs självklart på
J. S. Mill och hans klassiska Om frihet. Men även
läsningen av Mill är föga kontroversiell eller upphetsande.
Man bör skilja på Mill ekonomen och Mill filosofen och
att han på ett mycket starkt och aktivt sätt förespråkade
socialism eller i alla fall en tidig version av socialdemokrati.
Detta är grundkurs 1 a för filosofistudenter och den enda
anledningen till att jag ser det som relevant är att reta upp
en och annan folkpartist. Men det kan väl knappast vara veckans
nyhet att Sverige av idag saknar ett socialliberalt alternativ?
Men den som har läst sin Liedman
känner igen sig i skrivsätt och diskussioner. Det är
spänstigt och tankar flyger fram genom texten. Till och från
kommer, som alltid hos Liedman, vissa tankesprång och potentiella
citat som är så på pricken träffande och fullkomligt
lysande. Men dessa stycken handlar om de mer filosofiska delarna
av hans text. Till och från lämnar han sin roll som idéhistoriker
och blir mer av en dagsaktuell kommentator. Och det är här
som jag tycker boken sviktar. Eller så kanske det är
bättre att använda uttrycket glappar.
Jag tror att Tankens lätthet,
tingens tyngd hade vunnit oerhört mycket på
att vara två böcker som då hade varit mer fokuserade
och varit av Om solidaritets längd. Den ena boken
skulle då ha varit en bok där Liedman hade kommenterat,
penetrerat och tydligare gett sig i kast med frihet
och alla de problem som omgärdar detta. Den andra boken skulle
då ha varit ett mer dagsaktuellt ställningstagande och
en mycket viktig kommentar till dagens välfärdsdemonterings-
och globaliseringsdebatt. Nu är dessa två delar sammanflätade
och tyvärr alltför otydliga, vilket båda dessa delar
tappar på. Det är ju på intet sett en dålig
eller ens ointressant behandling av någondera av dessa teman
- men det spretar för mycket.
Jag kan på så många sätt
förstå att det blev på detta sätt.
De senaste årens utveckling har varit exceptionell. Mycket
av det som har vunnits under 1900- talets hårda strider för
vidgad demokrati suddas ut och raderas i takt som är snabbare
än man hinner säga avreglering. Den italienske
filosofen Giorgio Agamben pratar om ett permanent undantagstillstånd.
Fundamentalismen ökar i en takt som är snabbare än
man hinner säga neokonservativa hökar och
kriget i Irak har utvecklats på ett sätt som inte ens
de värsta krigsmotståndarna hade vågat förutspå.
Den frihet som står större delen av världens befolkning
till buds handlar om att välja mellan att vara exkluderad eller
exploaterad.
Men detta sakernas tillstånd kräver mod, struktur och
engagemang. Liedman har modet och engagemanget - men saknar till
och från strukturen i denna bok.
Sen skulle jag faktiskt vilja se en ursäkt
eller i alla fall en diskussion om vilken del av mänskligheten
denna bok handlar om. Jag råder den hugade läsaren att
slå upp personregistret i slutet och leta efter det andra
könet. Nu är räkneexerciser inte allena saliggörande
för att lösa detta problem- men saker och ting blir så
tydliga när det sätts på pränt. Ja, jag vet
att det finns förklaringar till detta - men faktiskt inga giltiga
ursäkter. Åtminstone inte år 2004.
2004.04.22
|