Få saker är så tätt förknippade med skit som toalettpapper. Troget tjänar det oss utan att gny. Men vem känner egentligen dess historia? Här följer Albas guide till total kunskap om dassets okrönte konung. Dasspapperet som det ser ut idag är ett ganska sent påfund. Till Sverige kom det 1940. Tidigare använde man vad man hade. Postorderkataloger var populära men det fanns även toalettpapper att köpa. Det var hårt så det prasslade, glättat på ena sidan och skrovligt på andra. En vanlig variant var ark som köptes i bunt. Längst upp i hörnet på varje ark fanns ett litet hål som träddes på en pinne som stack ut från toalettväggen. Sedan var det bara att riva av ark efter behag. Den lilla trekanten som blev över efter avrivandet singlade stilla ner på golvet. Under trettiotalet drog hygienhysterin igång. Det nyligen myntade folkhemmet skulle städas och rustas upp. Nu skulle svenskarna bli rena och friska. Hygien var helt enkelt på modet och hygien sålde. Det är i denna tid det mjuka - så kallade kräppade - papperet gjorde entré. Det var pappersbruket i Lilla Edet som var först på plan. Tekniken att få papperet mjukt hade anammats från USA och nu skulle Sverige frälsas. Men hur i jösse namn gör man reklam för toalettpapper? Att låta en fullvuxen man sitta på en toalett och stolt hålla upp produkten ger inga trevliga associationer. Mer harmlöst är ett barn på pottan - och så kom marknadsföringen att se ut. Barn, hygien och mjukhet var de tre ingredienserna. "Edet kräpp i rulle förordas även av läkare, därför det är mjukt, högabsorberande och hygieniskt. Det tillverkas med tanke på barnens ömtåliga hud. Och vad som är mjukt för barn, är mjukare för vuxna. Andvänd Edet kräpp i rulle - därför hygienen kräver det.", hette det i reklamen. Då många var generade över att be om toalettpapper vid handelsmännens diskar myntades även uttrycket: Säg inte 'en rulle toalettpapper' säg 'en rulle edet kräpp'. Och det nya papperet slog snabbt i Sverige. I marknadsföringssammanhang slog man nästan knut på sig själv för att visa hur hygienisk produkten man saluförde var. När till exempel ett företag skulle presentera pappershandduken för hemmabruk vid mitten av femtiotalet anlitades en överläkare och bakteriolog. Läkaren skulle stå som vetenskaplig garant för produktens nödvändighet. Argumentationen löd ungefär så här: Sveriges befolknings immunförsvar har blivit sämre de senare åren. Detta beror på befolkningens goda hygien. Vi är så renliga att vi sällan blir sjuka, vilket gör oss mer mottagliga för epidemier då vi aldrig blir resistenta. Därför gäller det - sade överläkaren - att vara än mer noga med hygienen. Sveriges befolkning bör alltså tänka extra mycket på sin hygien för att de har en sådan god hygien. Och då är ju pappershandduken en bra lösning, tyckte företaget bakom bakteriologen. Nästa steg i denna rafflande historia var att papperet blev dubbelt. Vilket innebär att det tidigare var enkelt. Under samma årtionde, 1960-talet, kom även det färgade toalettpapperet. Nu skulle rullens färg matcha badrummets. Som så mycket annat av vikt för mänskligheten kom idéerna från USA. Strax därefter vad det dags för nästa steg - doften. Att det sällan doftar rosor på en toalett är allmänt känt - men måste det verkligen vara så? Varför inte ha ett toalettpapper som doftar rosor istället förinte rosor. Sagt och gjort, produktionen drog igång. Tyvärr visade det sig att många fick allergiska besvär där bak när de använde doftande papper. Så det blev en kortvarig epok. Det färgade papperet försvann det med när miljötänkandet slagit rot hos konsumenterna. Därefter lugnade utvecklingen ner sig och stannade upp vid dagens toalettpapper vilket till stor del görs av returpapper. Så nu har vi lärt oss toalettpapperets historia från postorderkataloger via färgade- och rosendoftanderullar till dagens. Och hur ser framtiden ut? Tja, lite oväntat kanske Sylvester Stallone kan ge oss svaret. I en av hans filmer spelar han polis som väcks efter några hundra års nedfrusenhet. (Han skall för övrigt jaga en skurk som också varit nedfrusen och vaknat. Vilken härlig manusidé!) I denna fjärran framtid ligger det tre snäckor på alla toaletter. Hur man använder dem kommer tyvärr aldrig fram - och varje gång hjälten Stallone frågar fnissar alla generat. Men det är ju en möjlig väg. Och som vi sett har USA varit ledande i dasspappersvärlden länge. Så varför inte plocka några snäckor i vårvärmen och gå hem och öva? Text: Magnus Körner |