|
Den danske idræt adskiller sig
fra de nordiske broderlande ved at være organisatorisk
opdelt. Modsat Sverige, der næsten fra begyndelsen fik
idrættens samlet i én rigsorganisation, modsat Norge,
hvor enheden, primært skabt af Rolf Hofmo, blev skabt sidst
i 1930'erne og modsat Finland, hvor arbejderidrætten længe
var selvstændigt organiseret og først inden for
de senere år er ophørt hermed, findes der i Danmark
to store idrætsorganisationer: DIF og DGI. Men modsat situationen
i Finland, hvor den organisatoriske opdeling var ideologisk og
klassemæssigt bestemt, er opdelingen i Danmark primært
af kulturel art - hvis ikke tilfældig
[slumpartad].
Det er nemlig den samme type idræt,
der dyrkes i de to organisationer; mange mennesker er medlem
af foreninger, der er knyttet til både DIF og DGI. Begge
de to store organisationer har en elite. Hos DIF får den
penge for at være det, hos DGI status og karrieremuligheder,
men træningsdoseringen er den samme. Der er tale om både
enhed og mangfoldighed. Med andre ord er det en god titel, de
to redaktører har valgt til antologien.
Men også på
anden vis er der tale om enhed
og mangfoldighed. I begge organisationer findes der en sportslig
lagdeling. Med en elite og en bredde og en stor klump i midten.
På dansk hedder det sig, at elitens kropsudfoldelse [kroppsansträngning] kaldes sport, medens breddens kaldes idræt.
Og så diskuterer man vidt og bredt - og definitorisk -
hvad dem i midten laver: sport eller idræt? Eller måske
det kommer ud på ét? For trods den vertikale opdeling
har både elite og bredde, sport og idræt betydelige
fælles egenskaber. Der er i begge afdelinger tale om præstation,
kamp og konkurrence [tävling]. Heri er der ingen forskel [skillnad]. Idrættens
basale egenskaber er fællesnævneren [gemensam nämnare]. Blot kan der være tale om, at eliten tager
præstaions- og konkurrencemomentet mere alvorligt (bl.a
fordi man lever af det) end bredden, der har sport og idræt
som fritidsbeskæftigelse [fritidssysselsättning], medens det hos eliten er et arbejde. Således
er der også her tale om enhed og mangfoldighed.
Men hvor befinder antologien
sig så? Det er ikke så
ligetil [enkelt] at svare på. Umiddelbart vil man sige hos
bredden. Hjemmehørende som begge redaktører er
på Gerlev Idrætshøjskole, nærmere bestemt
den forsknings- og formidlingsafdeling, der tidligere hed IdrætsForsk,
og som nu har skiftet betegnelse til IFO. Stedet har som oftest
været præget af grundtvigianske og "folkelige"
tanker. Altså bredde. Men skal man tro de mange kampmetaforer,
der går igen og igen i bogen, er man mest med på
eliteholdet med konkurrence og præstation.
Bogen er tilegnet Claus Bøje (hvad
der så menes med det - er det et festskrift, dvs. det som
på svensk kaldes en "vänbok"?), og han er
gammel ishockeyspiller. Det kunne også pege i den retning.
Under alle omstændigheder får man indtryk af en utrolig
kampfiksering. Nu ved vi bl.a fra Ove Korsgaards forskning i
Grundtvig og boksning, at kamp og konkurrence ikke er det samme
- men det virker nu alligevel som om, at man har fået kamp
på hjernen - og energi. Begge dele er rigt repræsenteret.
Energien bl.a i Lis Engels' tænksomme artikel, hvor vi
samtidig får at vide, at bevægelse er "menneskers
basale grundvilkår og udgangspunktet for al erfaring, kommunikation
og forståelse af verden". Og her sad man ellers lige
så godt.
Som næsten enhver
antologi er bogen ujævn -
og det er svært at se den røde tråd. Hertil
spænder den for vidt og peger i for mange retninger. Det
er fint, at der er flere nationaliteter repræsenteret:
Norge, Japan, Skotland, Danmark - jyder og københavnere.
Det er også fint, at der er filosofi, historie, psykologi
og sociologi er med - men koordineringen er det svært at
få øje på. Nuvel, det vilkår deler man
med mange andre samleværker: at bogen må læses
stykkevis og delt.
Accepterer man dette, er der meget at komme
efter. Der er mange læseværdige artikler. Der lægges
kraftigt ud med Verner Møllers veloplagte artikel, der
slår et slag for, at forskningen i idræt skal være
idrætssensitiv. Han kritiserer IdrætsForsk for ikke
at være det, idet man ikke selv er aktivt idrætsudøvende.
Man kunne tilføje, at det heller ikke er IdrætsForskerne,
man støder på, når man går på
stadion for at se fodbold. Men Verner Møller går
et skridt videre og hævder, at heller ikke ved universiteternes
idrætsforskning kender man idrætten indefra, hvilket
anbefales som et "must".
Der er en væsentlig
fordel at have personlige erfaringer
med sit forskningsfelt. Synspunktet er interessant, hvis det
udstrækkes til at gælde al videnskab. I så
fald er det ikke let at være middelalderhistoriker [medelltidshistoriker]. Altså må vi mene, at det ikke gælder
al videnskab. Måske også, at der gælder særlige
videnskabelige forhold i idrætsforskningen. Måske
er der også tale om, at idrætsforskning slet ikke
er videnskab overhovedet. Hvem ved? Under alle omstændigheder
er dette én af bogens perler. Også fordi den er
så herligt fræk. Det hedder bl.a at idrætsvidenskaben
ved Danmarks tre største universiteter udøves af
folk, der gerne vil være universitetsansatte, men som ikke
har været dygtige nok til at få ansættelse
ved deres moderinstitutter. Det er da et udsagn, der vil noget.
En anden af de læseværdige
analyser er Eigil Jespersens originale
filosofiske opgør med cartesianis-men. Det sker raffineret
med udgangspunkt i den berømte travhest Tarok fra stald
Klima nord for Skive. Eigil Jespersen stiller det gode spørgsmål:
ejer man sin krop, eller ejer den os? Denne artikel er bogens
mest lærde. I hård konkurrence med tennisspilleren
Torben Ulrichs flotte artikel. Lige så raffineret, men
narrativt lagt an, er Søren Nagbøls fine lille
gennemgang af søbadeanstalten Helgoland på Amager.
Den er ledsaget af tegninger og et vidunderligt fotografi, som
Søren Nagbøl, der er en skrap fotograf, selv har
taget. Her skriver en æstet.
Blandt de idrætssociologiske artikler bemærker man
Bjarne Ibsens bundsolide [helt
igenom solida] artikel om forholdet
mellem stat og idræt, hvor - og det er ikke altid lige
populært i den folkelige del af idrætsverdenen -
han viser, at også den folkelige idræt i Danmark
fik statsstøtte fra sin begyndelse. Artiklen vidner om
et stort overblik over den samlede nordiske idrætshistorie,
og med sin komparative tilgang er der tale om et yderst værdifuldt
bidrag, der fortjener at blive læst af ikke kun danske
læsere. Den slags sammenlignende studier er der ikke mange
af i Norden. Ibsen peger desuden fortjenstfuldt på, at
det ellers så hæderkronede armslængdeprincip
i statens forhold til idrætsverdenen i dag synes at være
under angreb: staten stiller i stigende grad krav til indholdet
i og anvendelsen af idrætten ud fra en funktionalistisk
tænkning.
Sociologisk stærk står også Knud Larsens velunderbyggede
analyse om tilskuersportens publikum, hvor der er masser af interessante
oplysninger om dets sociale profil og idrætspræferencer,
hvor han viser, at op mod 75 pct. af de inkarnerede tilskuere
og knap halvdelen af de lejlighedsvise tilskuere er nuværende
eller tidligere udøvere af organiseret konkurrenceidræt.
Og så er vi tilbage ved Verner Møllers overvejelser
over, hvad der er ved idrætten, der gør os "hooked".
Desuden kan man læse om kommunitarisme
og skotsk fodbold, om volleyball i Norge, om forskellem mellem
Ling og Coubertin, om sportsjournalistikkens svigt [svek]
og deres forpligtelser. Bo Vestergaard Madsen runder det hele
af med en ræsonnerende artikel om IdrætsForsks historie.
Det er et godt punktum som afslutning på en epoke og en
antologi, der varmt anbe-fales for sine mange gode enkeltbidrag.
2003.03.20
|