|
" Det händer i Lissabon att
en stor blomma slår ut i min bröstkorg. Dess namn
är Infarkt."
Så börjar Göran Tunström
sin tänkebok "Under tiden" som han skrev i efterdyningarna
av en sjukdomsperiod för sju år sedan.
Den nyligen bortgångne värmlandsförfattaren var
en stor berättare, vilket de korta prosastyckena i denna
bok vittnar om. Här avhandlas på 184 sidor ...ja,
LIVET - kan inte komma på något bättre ord,
på författarens unikt egensinniga och språkrika
sätt.
Jag är ingen kännare
av Göran Tunström, skall erkännas. Försökte
läsa hans roman "Ökenbrevet" för cirka
15 år sedan, men tyckte det var lite svårt att identifiera
sig med den religiösa estetiken. Dock känner jag mig
mer redo nu, och denna reflekterande bok tror jag kommer att
fungera som en nyttig vägvisare in i Sunne-sonens värld
av skrönor och romantiska drömmar.
Mixat med det allra enklaste och vardagsnära ur värmländsk
berättartradition där landsbygdens människor dominerar.
"Min far dog den 11 december 1949. Han var då femtiofyra
år nio månader och tjugotre dar..." får
vi veta inledningsvis.
Detta etsas fast i den då 12-årige sonen, som bestämmer
sig för att leva tills han blir 28 år innan vilket
"...han skall ha rest jorden runt, legat med många
flickor och skrivit minst tio bra böcker."
Nu blev det inte så. Han klappar ihop och hamnar på
"hispan" i tjugoårsåldern och det får
honom att "hämta andan och se klart".
Dock lever han i tron att han inte skall bli en dag äldre
än sin far.
Men det blev han.
I boken får vi ta del av
Tunströms många resor runt om i världen. Allt
från det tidiga 60-talets Grekland, där han var reseledare,
till Indien, Nepal, Mexico och 80-talets Nya Zeeland som han
besöker först efter att han beskrivit det i romanen
"Juloratoriet".
Och möten, besynnerliga möten, med mängder av
människor. Vänner och anonyma...
Men det flimrar även av samhällskritik i några
av essäerna. Miljöförstöringen i västerhavet
utanför Koster - där han bodde många somrar -
behandlas. Och dagens språkutarmning analyseras med utgångspunkt
från Idrottsbladets märkliga kortprosa i slutet av
50-talet!
Men framför allt är detta en vis mans ord. Många
referenser till stora diktare och heliga skrifteord förekommer.
Dock säger sig Tunström inte vara troende. Men med
en far som var präst har han fått mycken lärdom
på området gratis.
Ändå är han befriande klarsynt över vilken
skillnad det var mellan rötterna på faders- och moderssidan,
för hans morfar skyfflade kol och hörde August Palm
tala. Och så spelade han fiol och de ville han skulle utbilda
sig på Musikaliska Akademien.
"Men det passade sig inte att en eländig bruksarbetarson
gjorde sig märkvärdig ", skriver Tunström
och jämför med farfars-världen där det suckades
över ogudaktighet och "om man gjorde sig gudalik, var
man där märkvärdig."
De halvsideskorta betraktelserna, närmast att räkna
som prosadikter, är det som kanske mest stannar kvar i denna
bok som jag varmt rekommenderar.
Text: LEIF WILEHAG
00.03.15
|