KJELL SUNDSTEDT Att skriva för film Ordfront förlag 2000 |
I kölvattnet efter årets filmfestival i Götet beställde jag denna bok på internet. Kjell Sundstedt har många års erfarenhet av manusarbete samt filmklippning, dramaturgi och regisserande. Han var med om att skriva den första tv-såpan i Sverige - "Privatliv" 1982 - som nog de flesta har glömt i dag (jag, i alla fall; här får vi veta att poeten Bodil Malmsten skrev och regisserade den också!) och han skrev även manuset till filmatiseringen av Göran Tunströms roman "Juloratoriet." Boken följer manusarbetet från idé till till slut samt behandlar såväl dramatiskt som lyriskt berättande. Den har ett europeiskt perspektiv på karaktärer, dialog och dramaturgi och exemplen är hämtade från nordiska filmer som "Jägarna", "Adam och Eva", "Fucking Åmål" och "Hamsun". Det är många faser
som ett filmmanus går igenom. Producenter, finansiärer,
konsulenter, regissörer och fotografer vill ha ett ord med
i laget. Sundstedt ger många goda råd. Men han betonar
att varje manusförfattare måste tro på sitt
eget manus, och att man inte skall gå med på hur
mycket kompromisser som helst. Karaktärerna är också
viktiga. De kan födas endera ur intrigen eller så
föds karaktären först och ur den växer intrigen
fram. Han ritar upp "Valfisken"
när han talar om "Vem-vinner-historiens" dramaturgi.
Och bygger därmed på vad Aristoteles en gång
nämnde om hur en historia skall berättas: Akt 1: där
förutsättningarna presenteras. Akt 2: där konflikten
utvecklas, trappas upp. Akt 3: där upplösningen sker. I boken delar några andra manusförfattare och producenter med sig av sina erfarenheter - Lisa Ohlin, Per Olov Enquist, Klas Östergren, Agneta Fagerström med flera - och de är inte alla eniga om hur filmer skall berättas. Kjell Sundstedt kommer också
med många egna åsikter om film. Inte minst är
han kritisk till det amerikanska inflytandet, som exempelvis
har inneburit att begreppet "pitcha" har dykt upp,
vilket innebär att man i brist på tid muntligt och
i mycket kort form skall berätta sin historia för producenter
och konsulenter. Det är mycket att tänka på i arbetet med ett filmmanus. Vilket denna bok beskriver mycket utförligt. Men författaren avslutar: "Till sist och trots allt
som kan ske innan en film har premiär, så glöms
det bort om filmen blir bra. Då är alla sorger och
motgångar som bortblåsta. Som manusförfattare
arbetar du med illusioner i en märklig drömfabrik." Text: LEIF WILEHAG |