Svensk design erövrar världen?
 
 

Köerna ringlar sig långa på IKEAs stora varuhus utanför Bryssel på lördagsförmiddagen. Det är trångt, svettigt och varmt. Kundvagnarna är överlastade med hyllor, handdukar, lampor och varför inte lite svenska Estrellachips, en burk lingon och en flaska Skåne när man ändå är här? Ikea i utlandet är en oas för hemlängtande svenskar i exil men också en möjlighet för icke-svenskar att få pröva på de viktigaste elementen i traditionell svensk mat och dryck.

Troligen är köerna lika långa i det andra Ikeahuset, bara 15 minuters bilfärd härifrån. I genomströmningsstaden Bryssel finns det två Ikea-hus och deras utbud är ett populärt alternativ för de som kommer hit för att jobba några år, men också hos de bofasta belgarna. Den svenska möbeljätten säljer som smör - billigt och funktionellt, med exotiska namn som vilstolen Årjäng, soffan Innerlig och köksgolvet Applåd. Men IKEA-möblerna är inte bara billiga och praktiska, de uppskattas numera också för sin form. Möbelföretaget med det traditionella bygg-det-själv konceptet satsar också design, Carl Larsson, nordiskt ljus och lantliv.

Svensk design är på frammarsch. Det gäller möbler, telefoner, glas, bilar, kläder, smycken mm. Ingen skall tvivla på att svensk design är hetare än någonsin. I turistbroschyrer, i svenska reklamtidningar och t.o.m. i utländska artiklar möts vi av påståendet att svensk design nu erövrar världen. Kanske är det så, intresset är stort och svensk form säljer. Den ljusa, nordiska designen är populär för sina enkla, rena, nästan minimalistiska linjer. Intresset för inredning och design är stort internationellt och svensk form har en stor plats här.

I en tid när konsumentens makt är större än någonsin, när vi förutsätter att de funktionsvaror vi behöver har hög kvalitet, är det med designen som företagen konkurrerar. TVn, telefonen, datorerna, ja till och med dammsugaren säljer på smäckra former, storlek, spännande färger och olika detaljer som gör att ägaren känner sig lite speciell. Valet av märke och form på dessa varor har blivit en livsstil, en slags etikett, en del av din personlighet.

Inte heller vanliga köksredskap som vi tidigare endast ägnade ett förstrött intresse, är fri från den nya designtrenden. Det går inte bara att öppna en vinflaska med korkskruven eller att ta fram den gamla spruckna osthyveln till frukostmackan. Även dessa föremål finns nu stilfullt designade av berömda formgivare och valet av redskap säger en del om vad för slags människa du är, eller vill vara.

På nätet är Websidan nu så självklar att det inte är en nyhet för ett företag att meddela kunden att det nu finns på nätet för att göra kunden lyckligare och nöjdare. Websidans design och användarvänlighet är dock av betydelse. Ett känt skandinaviskt flygbolag som jag ofta använder meddelade mig häromdagen, i ett "personligt" brev, att deras websida nu hade ny design så att det skulle bli trevligare och enklare för mig att använda företagets tjänster. Jo, man tackar. Ännu ett skäl att bortförklara varför det aldrig svarar någon i deras växel när man faktiskt behöver tala med en riktig människa. Internet är en fantastisk uppfinning men lite service på marken skulle inte skada.

Tillbaka till kön i Bryssel. Jag har försökt i en halvtimme att få beställa en säng som inte finns i lager. Byråkratin kring hur och när den skall hämtas och betalas (vilket inte kan ske samtidigt utan vid två olika tillfällen, på två olika ställen) är enorm. Till slut tröttnar jag. Går iväg med bara madrassen och struntar i den designade sänggaveln. Jag sover fortfarande på madrassen. Kanske säger det något om min personlighet. Nämnde jag att svensk design var minimalistisk?

Text: CECILIA MALMSTRÖM
00.03.15