[150329] På senare år har den tyske författaren Hans Fallada fått en remarkabel renässans i flera av Europas länder. Märkligt nog började det i Frankrike, som har mycket att skämmas för när den tyska mellankrigssituation som ledde fram till nazisternas maktövertagande utvärderas.
På svenska har två av Falladas tre stora romaner nyutgivits, Ensam I Berlin och Hur ska det går för Pinnebergs. Nu kommer den tredje, som betraktas som den litterärt viktigaste, Varg bland vargar, en i dubbel mening tung volym, med pikareska inslag mot en mycket mörk bakgrund.
På 1950-talet blev Volkswagens lilla bubbla en populär bil. Den var billig och jämförelsevis pålitlig med sin enkla luftkylda boxermotor. Ferdinand Porsche tvingades av naziregimen konstruera bilen, som vid en krock kunde bli en helvetisk dödsfälla eftersom bensintanken var placerad framför kupén, vilket gjorde att förare och passagerare riskerade att översköljas av brinnande bensin. I svensk folkmun kallades bilen ibland Hitlerkälke, ibland Pinnebergscadillac. Att alla förstod vilken bil som åsyftades visar att Pinnebergs blivit ett fristående begrepp, betecknande den småborgerliga människan i knappa omständigheter. Hans Falladas roman var allmänt känd och läst.
Under efterkrigstiden sjönk hans författarskap snabbt i glömska, men hans inflytande över en nästa författargeneration med namn som Heinrich Böll och Günther Grass kan man inte bortse ifrån. För dem betydde han nog lika mycket som den mer monumentale Thomas Mann. Förmodligen bidrog till glömskan över Falladas namn det faktum att han aldrig var i öppen konflikt med nazisterna, och att hans böcker var tillåtna i Nazityskland.
Varg bland vargar utspelar sig på 1920-talet. På omslaget citeras The Times, som kallar boken ”en omistlig, lysande skildring av Berlin under mellankrigstiden.” Jag är benägen att hålla med, men i än högre grad tycker jag att boken skildrar sammanbrottet för det gamla feodalt präglade lantjunkartyskland, med en starkt patriarkaliskt präglad maktordning, traditionstung militarism och en i grunden konservativ livsstil.
Huvudpersonen i boken heter Wolfgang Pagel, förnamnet förkortas oftast till Wolf som i varg och, påpekar Martin Lagerholm i ett fint förord, i bokens originaltitel, Wolf unter Wölfel, finns en ordning, där Wolf underkastas de samhällets vargar som han konfronteras med både under sin tid i Berlin och under sin äventyrliga tid som anställd hos en arrendator på ett stort gods.
Ett genomgående tema i boken är hyperinflationens härjningar, som kom miljoner småsparare att förlora allt de lyckats sätta undan under ofta slitsamma liv fyllda av både krigets och arbetslöshetens prövningar. När boken börjar, i juli 1923, står dollarn i 414 000 mark (den dåvarande tyska valutan). Några dagar senare har den gått upp till 700 000 mark. Då har det bara börjat. På sidan 500 har man hunnit fram till den åttonde augusti. Då kostar en dollar 4 860 000 mark. Värdefallet accelererar genom boken och snart måste man räkna i miljarder. Självfallet utarmar detta de redan fattiga medan de rika blir rikare.
Wolf är ingen ängel, han spelar bort sina pengar och säljer både sina och sin flickvän Petras kläder för att kunna spela mera. Petra grips och sätts i fängelse som prostituerad medan Wolf efter att ha sålt sin sista värdefulla ägodel, en tavla, och därigenom vållat sin mor stor sorg, på en krog träffar nya vänner som räddar honom från Berlin till godset på landet. Där är han snart indragen i ett väpnat kuppförsök, som har vissa likheter med det som nazisterna misslyckades med i början på tjugotalet.
Wolf ställs inför ett slösande rikt persongalleri, med figurer som den koleriske godsägaren Teschow, svärfar till hans arbetsgivare, och arbetsgivarens ständigt olyckligt förälskade dotter Violet.
När arbetskraften blir för dyr träffas avtal med ett närbeläget tukthus, och fångar därifrån tvingas arbeta i skörden. Det blir rymningar och bråk, skottlossning och hemliga vapengömmor på godsets mark. Samtidigt skymtar storpolitiken på avstånd, det framgår för godsets invånare att Tyskland vädjat om lättnader i det hårda fredsvillkoren, men mötts av ett kategoriskt nej från ett hatiskt Frankrike.
Hela detta sociala drama kan Fallada skildra utan att peka ut specifika politiska grupperingar. De strider som rasar mellan kommunister, socialister och nazister skildras inte, men hela den oerhörda oro och osäkerhet som präglar livet för vanliga tyskar framgår desto tydligare. Så småningom ska Wolf återvända till Berlin, det ska bli en stor valutareform som stabiliserar penningvärdet, men alla som förlorat allt de ägde får givetvis ingenting tillbaka. Marken är beredd för den nazistiska skördetiden.
Varg bland vargar är en storslagen roman, väl värd att läsas av många. Men det är en riktig tjockis, tusen sidor. Varför inte ta den som semesterläsning i sommar i stället för de vanliga deckarna?